Stel hier je persoonlijke vraag #5

Ja maar eigenlijk alleen als het regent of juist heel zonnig is. Niet voor de leuk of mooi ofzo.

Ik vroeg me dan weer af;

Doe jij je pet/hoed af als je een winkel binnenstapt/bij mensen thuiskomt?
(ik vind een pet/hoed echt iets voor buiten, dus voel me overdreven als ik die pet/hoed ophoud in een winkel. een muts vind ik ook al zo opvallend, maar die kan ik wel beter laten zitten)

• Ja ik doe hem eigenlijk altijd wel af
  • Nee ik laat hem eigenlijk altijd wel op

0 stemmers

Ligt eraan hoe vaak ik sport en hoe belangrijk mijn afspraken zijn.
Meestal 1x in de week wassen, 1x spoelen met water. Als ik veel heb gezweet dan vaak 2x wassen.
Mijn haar wordt trouwens niet vet, maar ik krijg wel jeuk op mijn hoofdhuid en mijn haren in de lengte worden heel droog, wat er totaal niet uitziet dus dan moet het wel gewassen worden. Het zit nu ook in een knot op mijn hoofd om dat droge te verbergen, het haar bovenop ziet er prima uit.

Haha met een pet op merk ik pas hoe erg ik normaal rond me heen kijk. De pet zit vaak in de weg, maar dan bedenk ik me maar dat ik helemaal niet alles in de gaten hoef te houden :")

In een winkel houd ik hem op, bij mensen thuis af. Ik kom in zoveel winkels dat het heel irritant zou zijn als ik mijn muts telkens op en af zou moeten doen :sweat_smile:

5 likes

Wat is de meest egoĆÆstische keuze

• kinderen krijgen
  • geen kinderen krijgen

0 stemmers

1 like

Ik had al op ā€˜blijven bij huidige werkgever’ gestemd, maar bij het besef van ACHTTIEN UUR reizen in de week krijg ik hoofdpijn @Juuldie.

Waarom is één van de twee egoïstisch? Ik vind dat het ligt aan de situatie en hoe je je leven wilt leven. :sweat_smile::see_no_evil:

5 likes

Ik denk dat beide beslissingen zowel vanuit een egoĆÆstische als altruĆÆstische insteek genomen kunnen worden, maar dit is niet echt de plek voor nuance. Ik was gewoon benieuwd naar de algemene opinie maar die blijkt wel vrij duidelijk haha :eek:

5 likes

Nouja, de reden waarom mensen kinderen nemen is meestal toch egoĆÆstisch in de zin van: zij bepalen dat ze een kind willen, een kind bepaalt niet dat het op de aarde of in die situatie gezet wil worden. De meeste mensen willen een kleine versie van zichzelf, of iemand die ze niet in de steek laat, of iets waarvoor ze kunnen zorgen en op kunnen voeden. EgoĆÆstisch klinkt gelijk heel negatief, maar het is wel een keuze die alleen bepaald is door wat JIJ (en je partner) wilt. Vooral met de aarde en het milieu in deze staat vind ik dat je er anderen ook eigenlijk geen plezier meer doet. Maar misschien ben ik biased.

@MrFahrenheit Wat zou voor jou bijvoorbeeld een altruĆÆstische reden zijn om een kind te nemen? Ben oprecht benieuwd.

16 likes

In mijn geval zou dat zijn omdat mijn ouders heel graag kleinkinderen willen

Het is al gezegd, maar het vele reizen gaat je vroeg of laat echt opbreken. Anderhalf uur enkele reis is bijna twee hele werkdagen reizen op wekelijkse basis, dat is echt heel veel.
Ik snap wel dat het een moeilijke keuze is als je er zelf in zit overigens, het klinkt verder namelijk erg aantrekkelijk! Succes met kiezen.

Iets waar ik nu ook mega veel over nadenk. Ik ben zo pessimistisch over de toekomstvisie van een evt kind op dit moment, op deze aarde, dat ik het naar het kind toe egoistisch zou vinden evenals naar de wereld, al is dat natuurlijk wel een zeer negatieve gedachte. Ik vind wel dat mensen er in ieder geval over na horen te denken.

6 likes

Ik denk daar ook over na, maar ik weet nog niet of ik het een negatieve gedachte of echt gewoon een realistische gedachte vind. Qua klimaat zijn we al over de point of no return, we kunnen nu niets meer omkeren, alleen iets vertragen. Extra mensen is een extra belasting op het klimaat. En ik geloof er heilig in dat er binnen niet al te veel tijd de grootste humanitaire crisis ever gaat uitbreken, omdat veel plaatsen op aarde gewoon niet meer te bewonen zijn. Ik zat dan (hoop ik) oud zijn, maar ik weet oprecht niet of ik het verantwoord vind om nu kinderen op aarde te zetten.

2 likes

Dit denk ik ook. al hoop ik dat er komende twee jaar nog een wonder gebeurt ofzo. Ik maak me eigenlijk al zorgen over mijn eigen toekomst en denk soms zelf o miscshien moet ik vast preventief gaan emigreren naar duitsland ofzo om de grootste ellende voor te zijn :’) Maar dat is denk ik wel overdreven? Dat hoop ik iig.

1 like

Ik ben nog altijd voor het plan om met de hele groep een mooi Frans chateautje te kopen. Grote tuin en moestuin erbij, dan blijft de illusie van paradijs op aarde nog wat langer bestaan.

5 likes

Ik zat ook zo te kijken naar die drie egoĆÆstische afstammelingen van mij. En dan ben ik beledigd dat ze ook nog eens zo ondankbaar zijn.

19 likes

Zo had ik er nog niet naar gekeken. EgoĆÆstisch hoeft inderdaad niet altijd negatief te zijn. Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit stil gestaan bij het feit dat kinderen krijgen invloed heeft op het klimaat enzo. Aan de andere kant wil ik daar niet aan denken, omdat het me fantastisch lijkt om kinderen te mogen krijgen en een gezin te mogen hebben. Dus dan zou je kunnen zeggen dat ik ook egoĆÆstisch ben.

@quantum @Saturnus Hahah wat een heerlijk nuchtere opvattingen dit.

2 likes

Ik kan soms onredelijk boos op mijn ouders worden hierom.
Wat me ook doet twijfelen of ik zelf wel een kind wil, als het ook zo zwaarmoedig wordt als ik kan zijn dan beter niet.
Toen ik een jaar of tien was heb ik aan mijn vader gevraagd ā€˜Waarom leven we? We worden geboren en gaan weer dood, zinloos eigenlijk’. Toen zei hij iets van ā€˜Als je iets van je leven maakt is het niet zinloos, je moet het invulling geven’. Een realistischer antwoord was geweest ā€˜Jij bent er omdat ik en je moeder zo ontzettend egoĆÆstisch waren en aan onze kinderwens dachten en niks anders’. Ben oprecht benieuwd of mensen hier ā€˜vroeger’ over nadachten.
En mijn moeder riep wel eens als ik in een puberende zeurbui was ā€˜en ik wilde zo graag nog een kind, nog een meisje…’ . Dan kon ik ook terugroepen ā€˜Nou ik heb er anders ook niet omgevraagd’. Of in het kader van een super klein huis voor zoveel mensen ā€˜En er is niet eens zoveel plek voor zoveel kinderen’.
Sowieso snap ik de kinderwens van sommige mensen niet. Ja de wens misschien, maar het besluit om het door te zetten. Denk aan financiƫle problemen en mentale. Als er al mensen over nadenken dan besluiten ze in bepaalde gevallen het toch te doen. Ik vind dat soms lastig om te begrijpen. Voortplantingsdrang is schijnbaar heel sterk. Ook bij mij. Een mens dat zwaarmoedig is en kampt met issues.

8 likes

Wil je zo veel mogelijk klimaatvriendelijk leven, dan moet je geen kinderen op de aarde zetten. Daar staat geen vegan leefstijl of andere beslissingen tegenover.
Yes, iedereen met een kind is eigenlijk egoĆÆstisch.

2 likes