Stel hier je persoonlijke vraag

Ja, dat houdt me ook een beetje tegen om een tweede bachelor te gaan volgen! Is echt veel geld :frowning: Master kan ik zo plannen dat ik nog onder normaal collegegeld val.

1 like

Stel ik had geen partner had ik een prima leuk leuk leven met mn vrienden
Stel ik had geen vrienden had ik best een kut leven met mn partner

2 likes

Begraven in de natuur. Eco burial

5 likes

Dit. Alleen cremeren vind ik nu nog “eng”. En begraven is ook een optie. Boom op je buik als je dood bent :joy:

2 likes

Ik had nog nooit gehoord van dat met water, kan je er wat meer over vertellen?

@Noomie alle Belgen zijn automatisch donor (tenzij ze bezwaar aangeven), maar de nabestaanden kunnen er wel nog over beslissen dacht ik

Dat klopt. Ze vragen het standaard nog wel aan de familie. En je kunt je ook expliciet registreren als donor (of als niet-donor).

1 like

Hahaha nu moet ik denken aan iets wat mijn stiefpa (hartpatiënt) toen meemaakte. Er kwam in ieder geval een jongen van de hartstichting aan de deur. Stiefpa stond met hem te praten over van alles en nog wat (ja die gast weet met iedereen over koetjes en kalfjes te ouwehoeren
) en opeens hoor ik zo

“Maar je weet niet hoe het is om een hartpatiĂ«nt te zijn! Het is echt heel erg!”
Hoor je hem keihard lachen
“Ik heb een paar maanden geleden een openhartoperatie ondergaan, en nu?”
Die jongen was gewoon sprakeloos weggelopen :no_mouth:

16 likes

Ik ben donor, wil mijn lichaam geven aan de wetenschap. En ik sta aangemeld als hersendonor. Alleen jammer dat je niet en ‘normale’ donor kan zijn en hersendonor. Hoop dat dat nog veranderd voordat ik dood ga.

Ik wist helemaal niet dat dat ook kon, hersendonor zijn! Maar hoe zit dat dan, dat je niet beiden tegelijk kan zijn?

1 like

De hersenbank zegt dat dat wel kan:
“Als orgaandonor bent u niet automatisch hersendonor, hiervoor is aparte registratie bij de NHB nodig. Beide registraties kunnen naast elkaar bestaan.” (https://www.hersenbank.nl/hersendonatie/info-hersendonatie/#item-22)

Zoals ik het geĂŻnterpreteerd had heeft het te maken met dat normaal donorschap voorrang heeft. En het kan niet en en omdat ze het volledige lichaam willen hebben op het moment dat de hersenen verwijderd worden oid. Echt jammer.

Ja klopt, beide inschrijvingen kunnen maar als je doorklikt naar het plaatje staat er volgens mij dat normale donaties voorrang hebben.

Maar uh krijgt iemand anders dan jouw hersenen? #dtv

1 like

Hahah nooooo, dat zal erg zijn.
Hersendonatie is puur voor onderzoek.

1 like

Nee ik vertrouw ze niet. Ik koop wel altijd boodschappen voor de voedselbank als ze bij onze supermarkt staan en ik koop ook wel eens de daklozenkrant.

Mijn broertje is ooit een paar weken zo’n goede doelen persoon geweest die van deur tot deur gaat. Je krijgt inderdaad hele cursussen. Was voor hem heel goed om zijn sociale vaardigheden op te krikken maar uit eindelijk vond hij het zelf ook niet fijn/eerlijk om te doen. Aan de andere kant: iemand moet het doen en als er niet genoeg mensen zijn die het vrijwillig doen moet je wat. Net als directeuren van goede doelen die super veel betaald krijgen, als dat niet gebeurt dan worden die mensen wel ergens anders directeur en dan heb je niemand. (Kort door de bocht.) Maar toch zie ik liever concreet waar mijn geld heen gaat.

2 likes

Waarom kun je eigenlijk geen hersenen transplanteren? Misschien een domme vraag, maar goed. Ben toch benieuwd. En als dat wel zou kunnen, zou degene die ze krijgt dan eigenlijk ‘jij’ worden qua gedrag en alles? :thinking:

Als je iemand z’n hersenen compleet overneemt krijg je ook de “persoonlijkheid” erbij. Dingen die een persoon op een bepaalde manier laten gedragen, zoals hormonen en neurotransmitters worden daar geregeld. Eigenlijk is het dan meer een lichaamstransplantatie, want het oude brein is weg en daarmee ook de oude persoon. Het nieuwe brein heeft een nieuw lichaam

8 likes

Wow echt raar om overna te denken inderdaad. Krijgt de ene persoon dan nieuwe hersens of krijgt de andere persoon een nieuw lichaam. Wie “blijft er over”? Draait de persoon met de nieuwe hersens gewoon mee in zijn eigen gezin/familie enz of gaat die naar het gezin/familie van degene van het lichaam. Hahah oke lekker duidelijk verhaal weer dit, is ook niet echt een vraag meer een hersenspinsel

2 likes

Hahah ja want is het dan een hersendonatie of eigenlijk een full-body donatie voor de ander

3 likes