2 maar soms nog een 3e vind de snacks veeeeel lekkerder dan patat
Ik mis eigenlijk de optie “geen snacks” haha zal best een impopulaire mening zijn maar ik vind friet alleen vaak al genoeg. Heb nu perongeluk 1 gestemd
Edit: oh haha lekker de verkeerde citeren sarry!
??
Precies dat :’)
Ik heb dat ook gedaan. Maar dat is het punt een beetje. Als je een klas overslaat zit je juist weer op je niveau. Ik ben geen genie. Ik was wel al verder dan m’n leeftijdsgenoten destijds. Maar zodra ik een klas hoger ging op de basisschool zat ik weer op mijn niveau. Op de middelbare school zat ik, als 2 jaar jongere leerling, ook op m’n plek op havo. Daarnaast was ik, zoals veel andere pubers, nogal lui. Had weinig zin om te werken terwijl ik havo met bare minimum effort wel deed. En er waren veel andere factoren in het spel, mijn beste vriendin ging naar een eetstoornis kliniek, m’n ouders lagen in scheiding, etc.
Dat je een klas overslaat op de basisschool betekent niet dat je per se het allerhoogste van het allerhoogste moet/gaat halen
beetje kort door de bocht maar zit nu een serie te kijken dus wil even niet reageren
Ja, maar ik was/ben ook hoogbegaafd. Hoogbegaafde kinderen moeten op hun niveau leren. Vaak is dat een klas hoger en dan zijn ze weer “normaal”
okee ja zoiets wat ik wilde zeggen is al gezegd inderdaad. plus dat toch niet iedereen HOEFT te streven naar het hoogste van het hoogste? als daar je ambities niet liggen waarom zou je dat dan doen
Aha, dat moest ook bijna wel Voelde je je wel prettig/op je plaats op het hbo op zo’n jonge leeftijd? Lijkt me best overweldigend! Ook al kan je het niveau goed aan, sociaal-emotioneel is het misschien weer een ander verhaal.
Ik was er wel echt aan toe! Ben altijd wat te volwassen geweest voor m’n leeftijd, en moest echt ergens opnieuw beginnen :’) Maar ik kwam inderdaad wel in een klas met mensen die 8 jaar ouder waren, en dat was wel raar. Er was een jongen/man van 24 wiens zusje nog ouder was dan ik, en hij behandelde me echt als ze kleine zusje, maar op een lieve manier. Ik heb er juist wel veel van geleerd dat iedereen ouder was. Ze hadden ze veel meer te vertellen vanwege andere opleidingen, baantjes, etc
Fijn dat het voor jou goed heeft uitgepakt!
Maar IQ heeft toch ook met leeftijd te maken. Het IQ van een 13 jarige is anders dan dat van een 15 jarige. Een 13 jarige met een IQ van 140 zit misschien wel op z’n plek op 3havo, tussen de 15 jarigen. Een hoogbegaafd kind is slimmer dan haar leeftijdsgenoten. Niet haar niveaugenoten.
En het verschil wat ik gemerkt heb tussen havo en VWO is ook druk en hoeveelheid werk. Ik, bijvoorbeeld, was wel slim genoeg voor havo maar ik weet niet of ik het extra vak en de extra stress aan gekund zou hebben
Dit onderwerp ligt me trouwens nogal dicht bij het hart (is dat de zin??). Ik heb me jarenlang kut gevoeld omdat iedereen tegen me zei: “jij bent toch hoogbegaafd? Waarom doe je geen gymnasium?”, alsof havo iets slechts was. Ik had ook niet echt supergoede cijfers ofzo. Die had ik op het hbo en nu op de uni wel. Mijn talent ligt gewoon bij de opleiding die ik nu doe, en niet bij scheikunde of aardrijkskunde
Ik ben meer ‘Nee, en ik weet niet of ik ze wil’. Eeuwige twijfelaar hier
Het ‘ligt je na aan het hart’, toch? Ik ga nu ook twijfelen
Het is ook verwarrend
Nee iedereen nam dat aan ofzo? Ik was altijd 2 jaar jonger dan de rest
@LizzyBennet ja dat geloof ik ook wel. Mijn moeder heeft er nog lang spijt van gehad haha. Toen ik een klas oversloeg had mijn beste vriendin dezelfde mogelijkheid. Die is toen niet gegaan, en heeft later wel cum laude gymnasium afgemaakt
Edit: zie net dat je iets anders bedoelde :’) maar jij hebt ook wel een goed punt qua praktisch aspect ja
@Santeria m’n fave vakken natuurlijk zal nooit meer zo’n leuke ak docent hebben
Haha ja ik weet ook niet meer of ik “ze” wel wil. Vanaf de basis van elk organisme lijkt het enige doel maar voortplanten te zijn maar de mens zit wel vrij geavanceerd in elkaar. Ik ben tussen mijn 20 -25e al zwanger geweest en ik had enige twijfel maar aah nee. Wat een saai verrot kutleven had ik dan nou gehad. Respect voor alle leven hoor. Gewoon niet m’n ding denk ik, voor m’n 30e sowieso niet.
EDIT: poll gesloten, zie volgend bericht!
Oké ik weet even niet wat ik moet doen. Long story short ben ik in september begonnen aan master 1, maar die viel tegen en ben in februari dan begonnen met master 2. Daarvan heb ik dus al een paar vakken gedaan, en nu heb ik in het eerste semester (dus september 2018) drie vakken en in het tweede semester masterproef. Ik vind deze master heel erg leuk, maar vrees dat ik er niet snel werk mee vind (literatuurmaster). Nu ben ik aan het denken om een andere master te combineren met master 2. De opties zijn bedrijfscommunicatie en journalistiek, allebei wel masters waarbij je concreter een vak leert dan bij literatuur. Welke optie is het beste? De reden waarom ik dit jaar al zou beginnen is omdat ik dan het volgende jaar (vanaf februari 2020) alleen masterproef zou hebben en in principe dus zou kunnen beginnen werken. Beide masters interesseren me heel erg en ik denk over beide ook al een tijdje na, maar de voornaamste reden om eentje te kiezen is om meer werk te kunnen vinden. De belangrijkste reden om het niet te doen is omdat ik het wel chill zou vinden om na volgend jaar klaar te zijn.
- Alleen master literatuur afmaken en dan werk zoeken
- Dit jaar al vakken uit master journalistiek opnemen
- Dit jaar al vakken uit master bedrijfscommunicatie opnemen
- Eerst master afmaken en dan volgend jaar zien of je er nog een wilt bijdoen
0 stemmers
Hahaha “jij bent toch hoogbegaafd, waarom stoot je je teen nog???”