Stel je persoonlijke vraag #10

@Eddie Zo is het hier wettelijk geregeld ja!

Doet me denken aan een zaak van eerder dit jaar. Een jong stel is overleden tijdens hun huwelijksreis door ws een voedselvergiftiging. Aannemelijk wordt geacht dat er ongeveer een half uur tussen het overlijden van de twee heeft gezeten. De vrouw eerst, daarna de man, dus heeft de familie van de man recht op hun vermogen (want geen testament dus niets anders vastgesteld). Rechtszaak geweest, rechter vond het een uitzonderingssituatie en vond dat het over beide families verdeeld moest worden, maar de familie van de man is daar niet mee akkoord gegaan en dus in hoger beroep gegaan :roll_eyes: Echt smakeloos imo.

En kan me ook vaag iets herinneren over een soortgelijke zaak mbt een oud stel vrij recent. Vlak na elkaar overleden en dat er dus ook een hele zaak van is gemaakt door de nabestaanden om uit te zoeken wie eerst dood was vanwege de nalatenschap.

Als dat zo zou zijn geweest lijkt het me persoonlijk wat stug dat de rechter deze uitspraak dan gedaan had, juist omdat hij hiermee dus inging tegen de wettelijke bepalingen. Ik neem aan dat ie dat wel in z’n overwegingen heeft meegenomen. En ik denk dat die moeder van die jongen dát anders dan wel als reden had benoemd waarom ze het er niet mee eens is ipv fiscaal/juridisch gedoe.

2 likes

Nee, maar ik compenseer dit dan wel weer door een hele zak chips in een keer op te eten. :thumbsup:

11 likes

Meerdere keren in mijn leven. Vaker wel dan niet eigenlijk :scream:

4 likes

Ik ben zo blij met deze uitslag

7 likes

Zeg je er wat van als er iemand stiekem met je mee glipt door het NS poortje?

  • Neuh moeten ze zelf weten
  • Absoluut! Hier ben ik niet van gediend
  • Soms
  • Ligt aan de persoon/situatie
  • Dit is mij nog nooit overkomen

0 stemmers

Ik zeg er niks van, maar ik ga soms wel expres irritant doen en ineens stilstaan of langzaam lopen als ik net door het poortje ben.

33 likes

Ik deed dit ook altijd, totdat een keer de jongen achter mij me begon te duwen en uit te schelden. Uiteindelijk is hij weggerend toen ik viel, maar nu durf ik dit niet meer zo goed

Het is mij 1x overkomen en toen was ik te verbaasd om er iets van te zeggen maar de volgende keer ga ik stilstaan of er wel iets van zeggen denk ik. Zo aso, flikker op.

1 like

Hangt ervan af of ik nog een binnenpot heb. Soms wel, soms niet en dan doe ik het direct in een buitenpot.

4 likes

Ik weer niet eens hoe dat moet :rofl: zal ook vast mislukken bij mij

1 like

Hoeveel verstandskiezen heb jij nog?

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

0 stemmers

Voor diegene die het hebben laten verwijderen; hoe spannend vond je de ingreep?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

Hoe pijnlijk vond je de na-pijn (Dus nadat de verdoving was uitgewerkt)?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

De eerste keer vond ik het niet eng de tweede keer wel toen ik wist wat ik kon verwachten haha.

Ik heb er altijd maar drie gehad

Ik vond het totaal niet eng en de verdoving vond ik best meevallen, maar de napijn vond ik echt gruwelijk

3 likes

Zijn er alle vier uit en heb geen pijn ervaren.

@Chuckie @Victoria
Formeel sterft de één eerder dan de ander.

De situatie zonder testament, dus het wettelijk erfrecht:
Stel A sterft en B sterft 1 minuut later, dan is B erfgenaam van A. B heeft inderdaad de erfenis nog niet kunnen accepteren, maar volgens de wet komt het dan toe aan de erfgenamen van B.
Toen ik dit de eerste keer hoorde vond ik het ook best vreemd maar in het systeem van de wet is het niet zo raar.

Qua erfbelasting geldt er een 30 dagen clausule dat als je binnen 30 dagen na de ander sterft, je geen erfbelasting betaalt.

In je testament kun je natuurlijk alles afspreken, maar de meeste mensen nemen een rampenclausule op voor als ze tegelijkertijd overlijden. Vaak dat het voor de ene helft toekomt aan de familie van A en de andere helft de familie van B.

700 euro voor huwelijksvoorwaarden is, als het inclusief alles is, redelijk goedkoop.
Je moet je voorstellen dat de kosten voor het werk van de notaris dan ongeveer 350 zijn. Vaak kom je daar 2x voor langs en maakt de notaris of een medewerker de akte op. Je belt misschien nog met een vraag en de secretaresses maken het afschrift en de nota die je thuis krijgt.
Als je 350 deelt door het aantal uur dat mensen er mee bezig zijn is dat best weinig.

De rest van de kosten zijn bijkomende kosten die de notaris moet betalen. 191 euro om de huwelijksvoorwaarden bij de rechtbank in te schrijven en dan nog kosten voor recherche (de kosten die de notaris maakt om te kijken of je niet onder curatele of bewind staat, of het paspoort dat jij gebruikt om jezelf te legitimeren niet gestolen is, om jouw gegevens uit de basisregistratie personen te halen), kwaliteitsfonds, bewaarkosten en BTW natuurlijk.

Je betaalt bij de notaris ook voor een stukje zekerheid. Jij mag er op vertrouwen dat hij/zij het goed regelt en doet diegene dat niet dan is diegene aansprakelijk en niet jij.

*ik snap trouwens wel dat het voor mensen op individueel niveau veel geld is om zomaar even te betalen.

14 likes

Ik ben altijd bang voor wortelrot, dus vind ik het fijner als het water weg kan lopen. Heb ook weleens gaten geboord in buitenpotten (tipje, doe dit niet bij dure potten) zodat het water weg kan lopen als er geen passende binnenpot voor te vinden is.

3 likes

Ja maar net daarom was dit een opvallende zaak geloof ik :stuck_out_tongue: De meesten zouden het niet logisch vinden, en zelfs de rechter vond dat dus niet en ook ongepast en ging dus niet in de wettelijke bepalingen mee, maar de moeder dacht er anders over. Nja, ben benieuwd hoe dit eindigt iig haha.

Maar sowieso, mensen veranderen met regelmaat echt in rare wezens zodra het om geld/nalatenschappen gaat! Onwijs veel ruzies over meegemaakt toen ik nog op een notariskantoor werkte. Zowel dat je het mee krijgt via het tel/mail/schriftelijke contact met de nabestaanden, als zelfs mensen die elkaar op kantoor tijdens een bespreking fysiek aanvielen. En dan ook nog mensen waar je zoiets totaal niet van zou verwachten. Zo’n erfenis wordt vaak boven de familiebanden gezet iig :sweat_smile:

2 likes

Ik heb geen verstandskiezen :no_mouth:

2 likes