Ik verdenk mijn huisgenoten ervan ooit mijn bed te hebben aangeboden aan vrienden toen ik weg was en ze vrienden over de vloer hadden
Volgens mij gebruikt mijn huisgenoot ingrediĆ«nten van me (kruiden, olie, sauzen etc.). Ik vind het kleinzerig van me dat ik me daar aan stoor (want waarover gaat het dan) en als hij het gevraagd had of als we het besproken hadden, zou ik het ook helemaal geen probleem vinden (het is ook idioot om allebei olijfolie en paprikapoeder te hebben staan bv.), maar ongevraagd allerlei dingen van mān planken pakken, vind ik een beetje asociaal.
Als er wordt ingebroken in je studentenkamer en je had de deur niet op slot (dus de deur is niet geforceerd) dan wordt er niets verzekerd. Dus wel een tipje om ām toch op slot te doen (of zelf de deur intrappen als je beroofd bent haha).
Ik weetniet wat een kakdoos is? Het ergste vind ik dat ik een keer op straat heb gepist als een soort Geordie shore member. Bleh
Ik lees hier best vaak het woord poetsen en bedacht me net dat ik in mān omgeving dat niet zo vaak hoor (zoals ik heb mān huis gepoetst ofzo). Dus nu vraag ik me af, zeg je:
- Poetsen
- Schoonmaken
- Kuisen
- Anders, namelijkā¦
0 stemmers
Tegen mān ouders, familie en vriendinnen van vroeger zeg ik poetsen en tegen iedereen die ik van ānuā ken zeg ik schoonmaken. Best raar eigenlijk.
Poetsen vind ik echt heel ouderwets klinken. Alsof je als een huismeid het servies moet poetsen.
Haha ja ik zie dan inderdaad een oud dametje voor me dat grondig en vlijtig het huis poetst, maar ik denk dat het dan misschien vooral in het zuiden voorkomt inderdaad @monkeyslut!
Ik blijf me sowieso verbazen om al die termen uit het zuiden. Zoals ābuurtenā is dus bij iemand langskomen ofzo en nu lees ik in die poll kuisen. Echt nog nooit van gehoord. Wel leerzaam! Haha
De enige persoon die ik ken die poetsen zegt, gebruikt ook het woord gsm. Vind dat wel een woord in dezelfde categorie haha. En die komt idd uit Limburg @monkeyslut.
Huh is buurten geen Nederlands woord?
En ja, op zich verklaart het wel waarom ik tegen iedereen van vroeger (/uit het zuiden) poetsen zeg en tegen iedereen van nu (randstad) schoonmaken
Haha ja kuisen gebruiken ze alleen in Vlaanderen geloof ik!
Nou ik weet niet eens echt wat buurten is? Dat is toch geen woord? Een jongen uit Den Bosch zei dat tegen mij en ik begreep er echt niks van wat hij bedoelde. Toen legde hij uit dat iemand langskwam? Ik weet nog steeds niet wat het nou inhoud.
Even buurten is inderdaad zoiets als bij iemand op visite gaan.
Ik ken het woord kuisen alleen van de middelbare school, dus ik dacht altijd dat het onderwijsjargon was.
Nou precies dat haha. Als je even komt buurten dan ga je bij iemand (meestal kort?) langs.
In mijn omgeving wordt buurten ook wel gebruikt en ik kom uit Noord-Holland, dus ik denk niet dat het slechts in het Zuiden wordt gebruikt!
Ik denk niet dat buurten alleen uit het zuiden komt, want ik ken en gebruik het en kom uit West-Friesland
Edit: zoals @George dus net zei haha
Dan ben ik de enige misschien die het niet kent. Mān ouders gebruikten sowieso weinig andere benamingen voor iets anders dan ABN. Of AN.
Ja buurten is best een breed begrip. Je kunt even onverwacht bij iemand langsgaan, maar ik gebruik het ook wel in de context van feestjes als je bij een groepje mensen staat en zegt āoh ik ga ook nog even bij X buurtenā en dan loop je naar X om even te kletsen.