dat gebeurt nu al bijna dagelijks (oke niet dagelijks wellicht maar héél veel)
Toch leuk om te pollen👍 ben echt benieuwd hoe ze dus over bijv. 1000 jaar zouden spreken. Vind dat echt een gekke gedachte.
Nee, want een kont je poep noemen of seks poepen noemen krijg ik echt niet uit m’n strot.
Er zijn op het moment iets van 2500 bedreigde talen, denk dat het onvermijdelijk is dat een hoop daarvan daadwerkelijk uitgestorven zijn over een paar honderd jaar (of korter zelfs). ‘Bedreigd’ wordt ook niet bepaald op basis van aantal sprekers, maar er wordt gekeken naar of kinderen de taal ook aanleren, zodat het naar de volgende generatie overgedragen kan worden. Sommige landen/talen doen actief hun best om uitsterven van bedreigde talen tegen te gaan (Schotland met Scottish Gaelic bijvoorbeeld), maar in de meeste gevallen gebeurt dit niet.
En, niet helemaal wat je bedoelt, maar daarnaast verandert taal natuurlijk ontzettend met de tijd. Tot de 13e eeuw werd er bijvoorbeeld nog Old English gesproken in Engeland, en dit is de een stukje van het onze vader in het oud engels: Fæder ure þu þe eart on heofonum; si ðin nama gehalgod; to-becume ðin rice; geweorþe ðin willa on eorðan swa swa on heofenum. Als je het weet is er her en der nog wel iets van te maken, maar Engels kan je het niet echt meer noemen. Denk dat over 1000 jaar de talen die we nu kennen zo ontwikkeld zijn dat we misschien ook wel een andere naam hebben voor de talen die we nu spreken.
Edit: @instantramen volgens mij zag ik ergens één taal per 2 weken voorbij komen
Welk van de volgende dingen gooi jij wel eens op straat? Of ergens anders, maar iig niet in de prullenbak.
- Kauwgom
- Sigarettenpeuk
- Papiertje / bonnetje
- Klokhuis
- Andere etensresten
- Verpakkingsmateriaal
- Iets anders, namelijk…
0 stemmers
Eigenlijk wil ik vet graag opscheppen over de mega lange haar die ik heb op mijn tiet.
Ik had er eerst een op mijn arm. Echt bizar lang. Maar wit/doorzichtig en heel dun waardoor je hem bijna niet zag. En ik wilde hem nog laten groeien voordat ik hem aan mensen ging laten zien. Maar op een dag was hij weg. Geen spoor meer te bekennen. De teleurstelling was groot.
Nu heb ik er (hallelujah) dus weer een. Maar ik denk dat er weinig mensen zijn die op mijn tiethaar zitten te wachten. Vind dat best jammer.
Wel oprecht fijn om dit verhaal nu hier gedeeld te hebben. Zat me al een paar dagen af te vragen aan wie ik dit kon appen.
Ik luister studio Brussel en vooral om het Vlaams hahaha
Kan echt genieten van radioreclames ala ‘ga nu naar uw Volvo verdeler’, en laatst belden ze iemand die aan het thuiswerken was of zoals ze op de radio zeiden TELEWERKEN
Ga naar de Voldo Dealer? Verdeler gebruiken we binnen die context niet. Al mag een Volvo occasion mij best een auto verdelen. 
Kom over de autostrade naar de Volvo verdeler en bekijk uw nieuwe wagen in de toonzaal 
Ik hou van Vlaams
Dit staat met stipt op 1 wat ik het grappigste Vlaamse woord vind. Ik kan dat niet lezen (helaas hoor ik het nooit) zonder een kinderachtig “hihi hij zei piemel” lachje te hebben. Nonkel.
En wagen i.p.v. Auto vind ik ook wel leuk, ik denk dan aan een enorm ding ofzo uit de wegenbouw of een carnavalswagen.
Ik wil een bompa
Ook Vlaamse favorieten van me: een marcelleke, of een frigo of Marina’s voor sjonnievrouwen
Op straat is een groot woord maar ik gooi wel eens een klokhuis op het dak van kantoor voor de vogeltjes.
Zeggen ze trouwens standaard wagen ipv auto in België? Ik ben nog steeds een enorme België leek wat eigenlijk niet oke is als het ons buurland is. 
Welk woord gebruik jij het meeste?
- Afzuikap
- Wasemkap
- Dampkap
- Anders (?)
0 stemmers
Geen idee, je hoort het wel eens maar ik hoor ook wel eens moto (of is dat motor??)
Nee absoluut niet. Wagen is eerder een formeel woord. Ik gebruik het in ieder geval nooit (provincie Antwerpen).
Ja same, kan soms zo m’n broek in lekken 
Oke duidelijk, ik heb al 10+ keer met zachte g wachhhggen uitgesproken. Maar ik denk dat ik het alsnog niet goed zou uitspreken.
Ik zeg ‘otto’