Stel je persoonlijke vraag #11

Ben je gevoelig voor pijn?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Word je snel beïnvloed door de stemming van mensen om je heen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Raak je regelmatig overprikkeld?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ben je gevoelig voor geuren, smaken en geluiden? Ofwel, heb je het idee beter te kunnen ruiken/proeven/horen dan veel anderen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Kijk je liever geen gewelddadige films of series?

• Ja, liever niet
  • Nee, vind ik prima

0 stemmers

Bij 4 of 5 ja’s op bovenstaande vragen: denk je dat je hoogsensitief bent? (Ga er vanuit dat dit echt een ding is)

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Indien ja, vind je dit overwegend positief of negatief?

• Positief
  • Negatief

0 stemmers

@HvO je mag helemaal niet stemmen op de een na laatste vraag!

Haha geeft niet, forum classic inmiddels en ik heb geen escape ingebouwd

1 like

Man man man!

4 likes

Ik ook :grimacing:

Maar alleen om flauwe selfies met filter naar een vriendin te sturen als we ons vervelen. Niet meer zoals vroegâh

1 like

Jullie zijn allemaal pollstemverslaafd!
Mezelf incluis lol

1 like

Ja daar ben in ook benieuwd naar! Ik kan alleen zo op Fries komen of iets als Indonesisch, Creools ofzo?

Oeh over Vlamingen zeggen dat ze maar ‘een beetje Nederlands’ spreken is wel gewaagd haha, laat het ze maar niet horen na eeuwen taalstrijd @anon23429397. In Vlaanderen spreken de mensen officieel Nederlands.

Ik spreek het limburgs dialect en mijn vriend ook, en zou dit zeker aan mijn kinderen willen doorgeven. Denk wel dat ik ook Nederlands zal spreken, zeker die eerste jaren. In mijn omgeving komt het wel eens voor dat kleuters op het moment dat ze naar de basisschool gaan niet of nauwelijks Nederlands kunnen. Dat zou ik voor mijn kinderen ook weer niet willen. Mijn ouders hebben toen ik en mijn zus jong waren Nederlands gepraat tegen ons en nu spreken we een soort van mengelmoesje haha. Bij mijn vriend thuis spreken ze alleen dialect en dat krijg je er ook nooit meer uit. Zou zelf allebei gaan spreken denk ik maar echt goed uitgedacht heb ik het nog niet haha

Fries is een taal en geen dialect, maar vind het meer een dialect dan taal maargoed. :nerd_face:

Edit: zie dat ik ook spuit 11 ben joe

Ja I know, vandaar mijn laatste toevoeging. En ja dat kan natuurlijk ook nog, had ik niet aan gedacht!

Hier ook, altijd Limburgs gepraat ook met mijn ouders. Kan ik ook echt niet Nederlands mee praten! Had het er gister nog over met mijn vriend dat als we kinderen krijgen deze Limburgs leren. Hadden we alleen nog de discussie welk dialect het zou worden :rofl:

3 likes

Troost je: in Amsterdam is de officiële taal niet Nederlands maar Engels, dus als het om die stad gaat ligt het niet aan jou hoor. Maar hoor dit vaak inderdaad van Vlaamse bekenden, dat er Engels tegen ze gesproken wordt.

Ik zie zo voor me dat je dan de eerste tijd engels spreekt met je partner om er dan ineens achter te komen dat diegene gewoon een dialect spreekt hahaha

4 likes

Ik spreek ook Limburgs met al mijn familie en soms zelfs per ongeluk tegen m’n vriend terwijl hij het niet spreekt. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat ik tegen m’n kinderen géén Limburgs zou praten omdat dat zo natuurlijk voelt. Maar ja, waarschijnlijk ga ik daar helemaal niet meer wonen en wat hebben m’n kinderen er dan nog aan… Het duurt nog even voordat ik kinderen heb, maar het voelt toch als een dilemma

3 likes

Haha, nee dat is niet echt waar natuurlijk. Was een grap. Ik word als Nederlander ook altijd en overal in het Engels aangesproken namelijk in Amsterdam.

Ik ben het deels met je eens dat alles relatief is en dat je het niet 100% kan vergelijken met iemand anders. Deels ben ik het niet met je eens met dat je het raar vindt dat er “een ding” van wordt gemaakt. Als het mensen helpt om een label te hebben (om jezelf te begrijpen of om te communiceren dat anderen je beter begrijpen), wat is daar dan mis mee? Er zijn nog niet genoeg onderzoeken gedaan om vast te stellen of het echt iets in je hersenen is of niet. Maar dat hebben we ook niet voor bijvoorbeeld autisme of dyslexie, is het daarom minder waard?

Natuurlijk is het onderhevig aan meerdere factoren. Als je moe bent kan je minder hebben, heb je honger wordt je chagrijnig etc. Ik zie echter wel degelijk verschil tussen mensen hoe zij bepaalde input ervaren. Volgens mij kan je er niet omheen dat mensen input op verschillende manieren verwerken, waarvan we een bepaalde variant dan hoogsensitief hebben gelabeld. En ja dit is geen exacte wetenschap, maar nogmaals: dat zijn heel veel psychische diagnoses niet.

Huh? Er zijn voor zowel autisme als dyslexie gewoon wetenschappelijke onderzoeken (bv met MRI scans) die aantonen dat de hersenen anders werken?

8 likes

Voor HSP zijn inmiddels ook wetenschappelijke bewijzen.
Er is ook een wetenschappelijke benaming: Sensory Processing Sensitivity (SPS)

6 likes