Ik ben echt blij dat ik mn werktijden zelf kan bepalen als ik dit lees.
Mijn leidinggevende staat bij rustige diensten wel eens aan mijn bureau een uur voor mijn eindtijd. “Ben je nou nog hier? Ga eens weg.”
Ja dat lijkt me ook wel heel chill! Mijn bovenstaande situatie is ook best strikt, maar zij was toen de enige aanwezige die ook de telefoon op moest nemen. Dus dan kun je het niet maken om weg te gaan en de telefoon lekker te laten rinkelen haha. En zoals @KipTokTok zegt stuur ik ook wel vaak mensen naar huis als het rustig is, het is wel heel vervelend om de tijd uit te moeten zitten als het rustig is. Het is gewoon dat we met die telefoon zitten en de eigenaren willen dat we tot een bepaalde tijd bereikbaar zijn.
Bij mijn volgende baan wil ik ook wel iets zoeken met flexibelere tijden.
Ik heb wel eens ergens gewerkt waar ik 5 minuten had om naar de wc te gaan en waar elke dag een plattegrond werd rond gemaild waar ik moest zitten. Ik was toen 25 maar voelde alsof ik op de kleuterschool zat. Werd er zo recalcitrant van en had geen zin om ook maar 1 stap harder te lopen voor deze werkgever. Stipt om 17:00:01 was het tabee en succes ermee.
Nu bepaal ik zelf mijn tijden en ik ben zoveel loyaler aan mijn werkgever. Mijn werk is altijd af en als het druk is werk ik gerust in de avond of in weekend. Maar als mijn werk vandaag om 14:00 af is, het rustig is en ik wil op het terras zitten, dan kan dat. En i love it!
edit: ik kan mij voorstellen dat sommige banen zich hier niet voor lenen hoor, zeker als je bereikbaar moet zijn.
Ja met telefoon opnemen maakt natuurlijk veel verschil! Ik heb ooit ergens gewerkt ook op nulurencontract en daar kon ik gewoon écht neit eerder weg dan 4 uur vanwege de telefoon, ook al zat ik al twee uur niks te doen en liep ik liever twee uur betaling mis dan daar nog voor niks te blijven zitten.
Maar bij de plek waar ik nu stage loop zou ik, als ik ook niks meer te doen of af te maken had, gewoon weg gaan om 4 uur.
Dit staat in de Viral 50 Nederland op Spotify. Wat vind jij van de titel van dit nummer?
- Dit vind ik dus echt niet kunnen!
- Ik heb hier geen problemen mee.
- Lekker nummertje
- Boeit me niks
0 stemmers
edit: daaronder staat het nummer Witte Was. Ik citeer: waarom is coke zo duuuuuuur, waarom is coke zo fucking duur.
Het merendeel van de Nederlandse muziek van tegenwoordig is sowieso om je dood voor te schamen.
Gebruik jij op Linkedin wel eens de standaardreacties als je op iemands nieuwe functie ofzo wil reageren?
- Ja, regelmatig
- Ja, ooit wel eens gedaan
- Nee
0 stemmers
Ik vind het zooo onpersoonlijk als er zo’n hele rits reacties met alleen “Gefeliciteerd Pietje” staat.
Jij ook?
- Ja
- Nee, stoort me niet of geen mening hierover
- Ik zie dit nooit (maar kijk wel Linkedin)
- Ik heb geen Linkedin of kijk er nooit op
0 stemmers
Toen ik er nog werkte maar ook toen ik al vertrokken was.
Als jij op je werk recht zou hebben op extra verlofdagen, neem je dan alles hiervan op?
- Ja, hoe meer verlof, hoe beter! Elke dag waarop ik niet moet werken, is een goeie dag!
- Ik neem meer dagen op dan ik strikt nodig heb, maar niet alles.
- Nee, ik beperk dat zoveel mogelijk.
- Ik neem geen enkele extra dag.
0 stemmers
Hmm, ja. Daar heb je gelijk in. Ik vond het moeilijk om een duidelijke poll te maken zonder te veel in detail te treden, want ik wilde een brede poll, haha. Het gaat om extra verlof in vergelijking met je collega’s. Door bepaalde omstandigheden heb je wettelijk gezien recht op een bepaald aantal extra dagen. De vraag is of je dan sowieso alles opneemt of deels of helemaal niet. Het gaat dus niet om standaard verlof.
Maar zijn het betaalde verlofdagen toch? Dan zou ik ze opnemen. Of ik moest mijn job heel erg leuk vinden (dat het veel energie geeft) en totaal geen behoefte hebben aan vrije tijd, dan zou ik er maar een paar opnemen.
Wat is de reden om ze niet op te nemen?
Oh, maar het gaat om verlofdagen bovenop wat de werkgever vast legt. Sorry, ik blijk dit nogal verwarrend omschreven te hebben. Dus vanuit de werkgever krijgt iedere werknemer een vast aantal verlofdagen. Maar door bepaalde omstandigheden heb jij recht op een bepaald aantal extra dagen (waar de werkgever niets kan tegen doen, maar waar ze dus ook niet per se gelukkig mee zijn).
Ik heb nl. enerzijds collega’s die dus alles eruit persen en allerlei constructies verzinnen om zoveel mogelijk extra dagen te hebben. En anderzijds ook collega’s die hier niets of amper iets van opnemen, ondanks dat ze er recht op hebben.
@visual Ja, onder andere studiedagen! Maar niet alleen dat dus.
@ellegirltalk Ze zijn wel betaald, ja. De redenen zijn bv. dat de werkgever het ontmoedigt, reacties van collega’s of dat je ze niet echt nodig hebt.
- Ik ga naar een kapper binnen mijn gemeente
- Ik ga naar een kapper buiten mijn gemeente
- Ik heb een thuiskapper
- Ik heb geen vaste kapper
- Ik ga nooit naar een kapper
0 stemmers
Voor degene die naar een vaste kapper buiten hun gemeente gaan, hoe lang doe je over een enkele reis?
- 5-15 minuten
- 16-30 minuten
- 31-45 minuten
- 46 minuten - 1 uur
- Langer dan 1 uur
- Per ongeluk gestemd
0 stemmers
Mijn antwoord geeft nogal een vertekend beeld, haha. Ik ga naar een kapper in m’n oude woonplaats, maar ik doe de reis nooit alleen maar voor de kapper, dat combineer ik met andere dingen.
Je hebt er recht op, dus ik zou vrije dagen opnemen als je dat wil.
Ik neem vrij wanneer ik het nodig heb of er behoefte aan heb. Bij mijn vorige werkgever hield ik ieder jaar dagen over, die nam ik ook mee naar het volgende jaar. Ik lette er helemaal niet bewust op. Toen ik mijn baan opzegde om te emigreren, heb ik daardoor nog twee maanden langer salaris gekregen en dat kwam toen best goed uit (voor mijn werkgever vast ook, want no way dat ik twee maanden vakantie had mogen nemen, haha.)
Maak jij je vakantiedagen ieder jaar op?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Hoeveel dagen heb je op dit moment nog? Incl. dagen van voorgaande jaren.
- 0
- 1-5
- 6-10
- 11-15
- 16-20
- 21-25
- 26-30
- 30+
0 stemmers
Nee, maar ik zorg wel dat ik er niet zoveel over houd (maximaal vijf) en dat ik elk jaar ongeveer daarop uitkom. Ik vind het ook jammer om mijn dagen niet te gebruiken, want ik heb er recht op en vind het zelf ook gewoon chill om vrij te zijn.
Op je tweede pol kan ik niet zo goed antwoord geven omdat mijn werkweken nooit helemaal gelijk zijn. Ik weet wel mijn saldo in uren en dat is 128.
Wow @mensen die nog 20+ dagen hebben, zijn jullie dan het hele jaar nog maar zo weinig vrij geweest of hebben jullie gewoon megaveel vakantiedagen? Jaloersss. Ik word altijd zo zenuwachtig als ik mijn verlofuren zie krimpen en dan de gedachte dat ik nog maar x dagen vrij kan nemen de rest van het jaar. Echt een beklemmend gevoel vind ik dat.