Stel je persoonlijke vraag #12

Anoniem. Als jij moest/mocht kiezen. Wie van jouw ouders zou jij dan liever als rechter zien?
Anoniem

• Mijn vader
  • Mijn moeder

0 stemmers

Mijn moeder is veel te emotioneel, die zou iedereen die een zielig verhaal ophing meteen vrijspreken. Mijn vader is streng doch rechtvaardig, die zou dat wel kunnen.

5 likes

Ik ben serieus altijd bang dat ik stink als iemand specifiek weg gaat. Ik zou zelf niet zo snel ergens anders gaan zitten omdat ik het niet zo erg vind om naast een onbekende te moeten zitten.

2 likes

M’n moeder, m’n vader is daar veel te soft voor en kan geen knopen doorhakken haha

Lastig, mijn ouders zien alles heel zwart/wit en ik denk niet dat dat voor zo’n baan heel goed is

1 like

Mijn vader zou een goede rechter zijn.
Mijn moeder heeft ineens een mening en dan krijgt geen andere mening of zelfs een heel feitenrelaas haar overtuigd van de andere kant. Kortom, als je hoofd haar niet aanstaat omdat ze vindt dat je verdacht kijkt (of geen mooie tanden hebt) dan ben je fucked. Heb regelmatig tegen haar gezegd dat ik blij ben dat ze geen rechter is. Daar heeft ze ook maling aan trouwens.

Haha ja maar het is eigenlijk voor zover ik weet ook best wel enorm breed. Insulventie & herstructurering blabla. In de media worden toch vooral van die strafrechtadvocaten getoond? Waardoor het ook lijkt alsof elke rechter maar de eventuele staf van de moordenaar bepaald. Heel plat gezegd he. Nouja ik weet er ook verder heel weinig van! Oh en om er zelf op te antwoorden mijn vader en rechter, in een specieke zaken/takken zou heel goed gaan. Mam, nee.

Moeilijke vraag! Mijn moeder is veel rechtlijniger, die zou een streng maar rechtvaardige rechter zijn. Mijn vader is veel gevoeliger voor persoonlijke omstandigheden en beweegredenen en daardoor een humanere rechter zijn. Ik denk dat mijn vader bijvoorbeeld niet gauw iemand zou veroordelen voor het uitvoeren van euthanasie, bij van die schurende gevallen van zonen die hun seniele moeders het hoekje om helpen etc. Mijn moeder zou daar strenger in zijn.

M’N vader, die is mr en jurist voor z’n werk dus why not.

1 like

Tuurlijk speelt dat wel een rol. Het is de wet toepassen, daarin neem je dus je eigen opvattingen mee.

3 likes

jawel. Ik bedoel niet dat een rechter ‘eigen rechter’ mag spelen. Maar een rechter neemt ook opvoeding, afkomst en achtergrond mee, net als iedereen. 100% objectiviteit is onmogelijk.

9 likes

Ja ik ben hiermee bekend ja. Neemt niet weg dat geen enkel persoon 100% objectief is en iedereen neemt zn hele culturele achtergrond mee in elke sociale handeling die hij/zij verricht. Dat is niet anders voor rechters.

Ik hoop niet dat je denkt dat rechters wel 100% objectief zijn.

15 likes

Het is niet “de bedoeling” maar ik heb ook meerdere keren rechters horen uitspreken dat 100% objectiviteit gewoon onmogelijk is. En dat schijnt juist ook goed te zijn om de menselijkheid erin te houden. Anders konden we wel iets ontwikkelen waar computers beslissingen maken over rechtszaken.

10 likes

en dit idd

Kan die hoofddocent niet een Instagramcursusje doen in plaats van Cynthia. :wink:

1 like

Wie van jouw ouder(s) is beter in inparkeren als we het over m/v koppels hebben?

• moeder
  • vader

0 stemmers

En wie heeft er meer bekeuringen gehad?

• moeder
  • vader

0 stemmers

Bij ‘allebei’ antwoorden niet stemmen aub.

Je culturele achtergrond is gewoon het geheel van je opvoeding, normen, waarden, nature, nurture. Wat is daar kwalijk aan?

7 likes

Ja waar denk je anders dat die niet 100% objectiviteit dan vandaan komt? Dat ligt aan allerlei factoren en je (culturele maar ook sociaal economische bv) achtergrond is daar één van. @paling

:face_with_raised_eyebrow:

Niet helemaal wat ik zei hé. Op het moment dat je iets toepast neem je daarin je opvattingen in mee. Opvattingen die bepaald worden door je achtergrond, al je achtergronden.

Ze zijn niet voor niks actief opzoek naar Marrokaans Nederlandse rio’s

Geheel besides the point maar goed.