Stel je persoonlijke vraag #12

Niet per se op EGF maar ook CG dus wel al meer dan helft van mijn leven op fora

1 like

Te veel en de jaren daarvoor nog meer. Wil vanaf nu niet meer vliegen. Dus heeee flixbus haha

Naar aanleiding van @Victoria haar post in het gierige acties topic:

Als ik uit eten ben en de rekening wordt gesplit/iemand anders betaalt de rekening. Wat voor gerecht kies je dan? Ik kies:

• wat ik lekker vind ongeacht de prijs
  • altijd het duurste
  • nooit het duurste, ook al vind ik dat het lekkerst
  • Anders, namelijk:

0 stemmers

1 like

Als ik je gezelschap zou zijn zou ik daar echt geen seconde minder om slapen

7 likes

Ik kies hetgene wat ik liefst wil en kijk niet naar de prijs, maar omdat ik de veganistische optie kies, of de vegetarische wanneer dit niet kan, ben ik sowieso een van de goedkopere opties. Moest ik vlees/vis eten denk ik dat ik wel er op zou letten dat mijn gerecht niet in verhouding duurder is.

3 likes

Ik durf dus zelf nooit het duurste te kiezen, ook niet als dat me super lekker lijkt. Ik weet dat het in veel situaties overdreven is (met goede vrienden/familie of mensen die het ook wel eens doen) maar toch durf ik het nooit. Ik word trouwens ook altijd mega sociaal-ongemakkelijk van dit soort kleine situaties. Dan ga ik me daar tot in den treuren druk om maken.

6 likes

Oh sorry ik probeerde je alleen maar gerust te stellen

21 likes

Maar als die paar euro problematisch zouden zijn, dan split je toch gewoon niet, of denk ik te simpel?

7 likes

Ik zou nooit voorstellen om te splitten als ik krap zit eigenlijk…

13 likes

Nouja, nee… als ik uit eten ga is dat sowieso een luxe, ik ga dan niet eten dat ik minder lekker uitkiezen omdat mijn gezelschap misschien die paar euro meer problematisch zou kunnen vinden. Een heel extra gerecht of meer dure drankjes bestellen vind ik asociaal en zou ik niet doen (en ik zou er waarschijnlijk ook iets over zeggen als een ander het zou doen!) maar een duurder gerecht vind ik echt geen probleem. Als ik op m’n centen moet letten is dat mijn probleem, kies ik zelf een goedkoper gerecht uit en betaal ik mijn eigen deel wel!

3 likes

Ja vind ik ook! Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zeg hey Lisa, ik zit krap, dus beter bestel je water ipv een wijntje? Ik vind dat echt raar… en als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik dat ook heeelll vreemd vinden. Als je krap zit betaal je toch gewoon je eigen pasta en spa rood en betaal ik mijn dure wijn en kreeft? Dat is toch niet erg?

4 likes

Nee inderdaad. Dan ben je gewoon eerlijk: sorry deze maand is wat krap dus daarom wil ik niet te veel uitgeven vanavond. Geen enkele vriend(in) maakt daar toch een probleem van?

10 likes

Mijne niet, maar wij beslissen gewoon pas bij de rekening wat we doen. Vooraf niet hoor.

Ja en je hoeft er niet eens per se krap voor te zitten, sommige mensen vinden het (in bepaalde omstandigheden) fijn om zelf hun uitgaven in handen te hebben en da’s ook helemaal okĆ©, maar own het gewoon in plaats van ervan uitgaan dat anderen de verantwoordelijkheid moeten nemen om een minder lekker gerecht uit te kiezen om de gedeelde rekening een paar euro goedkoper te maken.

4 likes

Als iemand mij mee uit eten neemt dan ga ik er eigenlijk van uit dat diegene genoeg geld heeft om te betalen en let ik echt niet op prijzen. :flushed: Maar de enige mensen die me mee uit eten nemen zijn mijn vriend en ouders/andere familie en ik weet hoe hun financiƫle situatie is en dat zij geen seconde wakker liggen van een duurder gerecht.

10 likes

Maar is dit nu dezelfde discussie als in het gierige acties topic?

12 likes

Ik vind het niet (meer) leuk om te splitten want drink geen alcohol of frisdrank en dan betaal ik altijd meer. Ik kies ook meestal (veggie) salade en die zijn vaak goedkoper dan andere gerechten.
De mensen met wie ik weleens ga uiteten houden ervan om speciale drankjes of gerechten uit te proberen en die zijn dikwijls veel duurder. Het is ook niet zo dat ik anderen niks gun maar vind niet dat ik degene moet zijn die daarvoor moet betalen.

Ouder :raising_hand_woman:t3:

3 likes

Oh dit is zo lastig. Toscane ben ik als kind al heel vaak geweest. Frankrijk vind ik stom. Fietsen ook. Ik zou dan gaan voor Japan of Nieuw Zeeland. Ik snap nooit waarom Australie me niet trekt en Nieuw Zeeland wel enorm. Het is vast ook compleet verschillend maar toch. Wel een beetje in dezelfde richting iigšŸ˜‚.

Jammer dat niemand zegt: ā€˜Ik kies altijd het duurste.’