Stel je persoonlijke vraag #13

Ik heb eens gezwommen met wilde walvishaaien in de open zee en toen moest de gids mij meetrekken door het water omdat ik die vissen en de andere mensen niet kon bijhouden en later op de boot zei hij dat hij dat vaker moest doen maar meestal bij kinderen van 5 :sob:

Maarja, ik heb ook echt alleen diploma A.

24 likes

Haha snap ik hoor! Mijn vriend zegt ook vanielje en krijgt het er niet meer uit. Iedereen in zijn omgeving (Brabant) spreekt het ook zo uit, terwijl ik juist bijna niemand ken die vanielje zegt.

1 like

Gewoon letterlijk zoals het geschreven is, ik krijg de rillingen van ā€œvaniejeā€ of ā€œvanieljeā€.

1 like

Huh echt vanille als in dat het rijmt op dille en kamille? Heb ik echt nog nooit gehoord haha. Waarom krijg je daar kriebels van dan? En zeggen meer mensen in je omgeving dat zo?

8 likes

Ah mijn familie komt ook uit Brabant. Misschien dat het daar dus mee te maken heeft!

1 like

Ja echt zo! Ben van omgeving Antwerpen, zal daar wel met te maken hebben. Haha krijg de kriebels omdat het in mijn oren zo overdreven ā€œchique-doenerijā€ klinkt, het is maar wat wwe gewoon zijn zeker!

1 like

Ik dacht echt tot m’n 14e dat het ā€˜vanier’ was. Blijkbaar klinkt dat met een kakker r best als vanieje hahah

4 likes

Haha ja denk dat laatste inderdaad! Omgeving zal zeker een rol spelen dan in dit geval, als ik dat hier zo zou zeggen zou ik juist weer heel raar aangekeken worden. En andersom vinden jullie mij dan waarschijnlijk een pretentieuze wannabe. Grappig hoe dat verschilt. Heb dat trouwens wel vaker met Vlaamse kennissen bedenk ik me nu, dat ik vind dat zij bepaalde woorden uit een andere taal overdreven vernederlandst uitspreken, terwijl ik/Nederlanders het meer nog zoals in de oorspronkelijke taal uitspreken. Dit valt ook een beetje in dat straatje eigenlijk

Ja dat denk ik ook inderdaad! Maar omgedraaid gebeurt het ook (met woorden van het frans bv), dat het mij opvalt hoe in nederland er een nederlands accent aan gegeven wordt, terwijl het hier juist ā€˜correct’ frans wordt uitgesproken. Denk dat een woord als vanille hier wel wordt gezien als nederlands woord (en dus nederlands uitgesproken), maar croissant als een frans woord.

1 like

Ah je bedoelt de krozant! Haha, heerlijk met een glaasje sjuuderans. Ja het is nogal willekeurig allemaal

6 likes

Man wat een nachtmerrie, zwemmen tussen zulke joekels. Het lijkt me heel vet als je het durft, maar heb toch een soort angst voor al die grote waterdieren.

1 like

Ja, vond ze ā€œleukā€. Toen ik per ongeluk had verteld dat ik mijn username had veranderd (om ervan af te zijn), vroeg ze waarom en vond ze me ~moeilijk doen. Denk niet dat ze zich dit nog herinnert of dat ze überhaupt op dit forum zit, en anders vind ze maar dat ik moeilijk doe :woman_shrugging:.

1 like

Vaniele en met die uitspraak heb ik mijn vriend versierd op onze eerste date :ok_hand:t3:

12 likes

Ik kom uit ABN-gebied, maar woon nu ergens anders en heb volgens mij wel een klein vleugje accent van hier overgenomen (dat gaat bij mij sowieso erg snel). En ik ben volgens mij veel onduidelijker gaan praten sinds ik hier woon, heel vervelend vind ik dat.
Maar ik weet niet zo goed wat mensen denken als ze me horen. Dat ABN is sowieso verdwenen denk ik.

Je kan wel raden waar ik geboren ben maar zeker niet waar ik ben opgegroeid

Ik heb een zachte G met inmiddels een randstad R. Het is niet het eerste dat opvalt maar na een aantal zinnen is het wel hoorbaar voor de meesten.

Ah, het is inderdaad echt heel vet maar ook imponerend. Vooral die grote bek van die beesten is best griezelig haha. Maar verder als je de kans krijgt om het ooit te doen wel een aanrader. We mochten ze verder niet aanraken en moesten ook echt afstand houden dus had ook niet het idee dat het verstorend voor de natuur was.

1 like

Nee, dat herkennen ze meestal niet. Mede door mijn titel :joy::point_up_2:

Een beetje tot heel duidelijk. Ik vind zelf dat ik aardig plat praat/kan praten. Hoewel de plaatsen die mensen vaak gokken nog wel zo’n 40 km uit elkaar liggen en daar zitten dus ook wel wat verschillende accenten/dialecten tussen

@Mhysa je stemt wel ā€˜heel duidelijk’ hĆØ!

Overigens durf ik geen ā€˜nee’ te stemmen omdat hier vast een paar assholes zitten die dat durven tegen te spreken.

4 likes