Ik heb sinds een jaar een schoonmaakster. Ze komt 2 uurtjes per week, heeft geen reistijd want woont vlakbij, en ik betaal haar 15eu per uur (dat was haar tarief, dus hebben we niet samen besloten, maar ik ging akkoord). Ze doet het gewoon prima. Niet buitengewoon geweldig, maar ik ben tevreden.
Soms heb ik wel wat ergernisjes, bijv. ze is allergisch voor de standaard schoonmaakmiddelen dus ik moet speciale (duurdere) middelen kopen. En ze wilt ook altijd doorwerken als ik met vakantie ben (blijkbaar heeft ze het geld nodig). En ook al erger ik me er soms aan, sta het toch toe allemaal (ben ook een pushover lol).
Nu de laatste keer heeft ze in het schriftje dat we gebruiken voor communicatie gevraagd om salarisverhoging naar 35 euro voor 2 uurtjes (dus 17,50/uur). Haar argumentatie was dat een ander adres dat ook voor haar gedaan heeft, en dat de boodschappen ook steeds duurder worden.
Ik merk aan mezelf dat ik daar eigenlijk geen reden toe zie, ook omdat er pas een jaar overheen is gegaan en een toename van 15% best flink is. Ook irriteer ik me dan een beetje aan haar argumentatie. Anderzijds weet ik dat ze zelf nooit op vakantie kan en ziet ze vast ook alle luxe artikelen die ik voor mezelf koopt, en dan voel ik me eigenlijk ook wel schuldig dat ik gierig doe over 5 euro als zij het blijkbaar krap bij de kas zit.
Edit: wat ook wel meespeelt natuurlijk is dat ik me afvraag wat het effect is op haar werkzaamheden als ik de opslag niet geef.
Dus zit een beetje in tweestrijd en ben benieuwd naar andere meningen.
Wat zouden jullie doen?
- De opslag geven
- De opslag niet geven
- Anders, namelijkā¦