Stel je persoonlijke vraag #13

Ja zoveel mensen zitten opgescheept met een te hoge hypotheek of een dubbele hypotheek etc? Ik snap het eerlijk gezegd ook nooit zo. Mn ouders hebben hun hypotheek afgelost en ik kan daar geen seconde jaloers om zijn. Maar wellicht interesseert een huis voor jezelf hebben mij ook minder.

1 like

Ik wil in de toekomst gewoon een kleine ‘arbeiderswoning’ of appartement met 1 extra slaapkamer. Gewoon iets waar je niet krom voor hoeft te liggen m.b.t. tot je hypotheeklasten. Het is wel grappig dat mensen in verschillende kringen daar andere meningen over hebben. Sommige mensen snappen dat niet waarom je daar genoegen mee zou nemen, je kan toch hoger inzetten? (wonen vaak zelf in een ruime eengezinswoning of twee-onder-een-kap) en andere mensen vinden of vinden dat al een onrealistisch idee omdat ze zelf altijd in een klein huurhuis wonen etc. Maar het lijkt me wel fijn om gewoon een ‘eigen’ woning te hebben? Dat je gewoon meer je ‘eigen’ paleis kan maken van een woning. (Ik houd van donkere muren en heb een uitgesproken stijl, iets waar huurders niet zo blij van worden.) Ik vind tiny houses heel tof maar het is in Nederland tamelijk onrealistisch om te verwachten dat je ergens een stukkkie grond kan kopen om permanent zo’n huisje neer te dumpen.

1 like

Ja helemaal mee eens. En het iedereen die het benauwend vond op een cruiseschip te zitten. Een koophuis lijkt me pas benauwend. Mn ex kocht een koophuis die helemaal opgeknapt moest worden en ik ben nog net niet weggerend. En idd, je kan zo weg. Waarom is het koophuis een soort american dream geworden? Of naja, ik merk dit hier vooral op het forum.

1 like

Ik vind juist op het forum hier dat er veel mensen niet willen kopen
 in mijn omgeving is juist iedereen echt pro kopen. Misschien omdat huur hier duurder is dan koop?

Ik woon nu net een paar dagen samen in m’n koophuis maar heb dat benauwende gevoel totaaaal niet.

Maar mijn omgeving houdt eigenlijk noord-holland, utrecht, overijssel, gelderland voornamelijk in haha. Zegmaar waar vrienden wonen. Ik heb geen idee wat duurder is hier. Ik wil gewoon nog geen koophuis, tenzij ik miljonair ben. Maar ik weetniet eens of ik in nederland wil blijven etc. Dus een koophuis is echt geen doel voor mij.

En hartstikke fijn toch dat je dat benauwde gevoel niet ervaart!
Wij erven dan eventueel, ligt er maar net aan, het huis van mn ouders. Maarja, ik heb daar ook weinig mee.

1 like

Ben jij een type dat het fijn vindt om tijdens het studeren/leren muziek te luisteren?

• Ja, vind ik juist heel chill en ik leer beter met een muziekje op
  • Nee, alles en iedereen moet z’n bek houden zodat ik me kan concentreren

0 stemmers

Vriend en ik hadden er laatst een discussie over want ik vind dat dus verschrikkelijk, zelfs die rustgevende lo-fi/chillhop lijsten die daar vaak juist voor bedoeld zijn. Alles moet gewoon stil zijn. Met muziek op raak ik alleen maar afgeleid, ik ga meteen al met m’n voet of pen op de beat tikken of iets dergelijks en dan ben ik er helemaal uit. Hij daarentegen heeft altijd muziek op staan tijdens het leren en kan zich dan juist beter concentreren. Zelfs als hij muziek op heeft en ik zit naast hem een lange forumpost te lezen, raak ik al geïrriteerd omdat ik steeds 5x dezelfde zin ga lezen :sweat_smile:

1 like

Mijn collega vertelde toevallig afgelopen week dat zij in een sociale huurwoning woont en x euro per maand betaalt. Zij is al jaren scheefwoner, dus krijgt al jaren maximale huurverhoging.
Ik betaal voor mijn koophuis x hypotheek en over 30 jaar niks meer. Dan ga ik hopelijk bijna met pensioen en heb dan dus geen woonlasten meer. Of ik kan mn huis verkopen en van de opbrengst gaan huren.
Ik vraag me trouwens serieus af of je in de huidige markt flexibeler bent met een koop of huurwoning. De wachttijden op huurwoningen zijn bizar lang en de hypotheekrente zo laag dat veel mensen die willen kopen dat ook nu willen doen

Edit: bedragen verwijderd

3 likes

Ik ben zelf heel snel afgeleid en toen ik nog studeerde deed ik dat het liefst in complete stilte. Nu op mijn werk merk ik ook dat ik super snel afgeleid ben en zet ik juist muziek op om me af te kunnen zonderen en dat werkt vrij goed. Helaas kregen we laatst te horen dat we niet meer met oortjes in mogen werken. :unamused:

1 like

Tv aan! Geen muziek, geen doodse stilte. Gewoon geroezemoes op de achtergrond.

1 like

Maar je vergelijkt je nu met een heel specifiek geval. Als je 980 in een sociale huurwoning betaalt, woon je trouwens wel in een enorm huurhuis, maar dat terzijde. Een vriendin van mij huurt samen met haar vriend een ruim appartement voor 400 euro. Zij krijgen ook 200 euro huurtoeslag en betalen dus maar 200 euro aan huur. Daar kan een hypotheek nooit tegenop.

Heb je dan wel een sociale huurwoning?

edit; heb t ff opgezocht en een huurwoning boven de 720 euro in 2019 is vrije sector, geen sociale huur.
bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurliberalisatiegrens

Ze woont gewoon in een eengezinswoning, net als ik. Dusja wat is enorm? En ik vergelijk nu idd 2 situaties waarvan ik de specifieke prijzen weet, maar ik werk bij een sociale verhuurder, dus zie de hele dag door sociale huurprijzen langskomen en die zijn in verhouding echt niet altijd voordeliger dan wat ik betaal.
Een sociale huurwoning kan ook best boven de 720 euro kosten trouwens. Alleen op het moment dat het contract getekend wordt moet de huurprijs onder de sociale huurgrens zijn. Als het na 5 woonjaren door huurverhoging opeens 800 kost, is het niet opeens een vrije sector woning.

Ik zie een koopwoning als een soort van investering. Ja, je betaald over een lange termijn je hypotheek. Ongeacht wat je woonsituatie is; woonlasten zul je altijd blijven houden. Indien de hypotheek afbetaald is, heb je in ieder geval minder lasten en toch een plek om te wonen.

Ik zie het verschil tussen mijn ouders en schoonouders. Mijn ouders hebben momenteel maandelijks zeer lage lasten en kunnen voor de gerechtigde pensioenleeftijd stoppen met werken. Mijn schoonouders zullen noodgedwongen elke maand moeten betalen voor de huur, en daardoor ook blijven werken.

2 likes

Dit mag niet hoor! Ik heb ook ooit om deze reden huurverlaging aangevraagd en gekregen (180 euro pm :scream: )

Dankjewel! :two_hearts:

Ik heb met die huizendiscussie altijd het idee dat er soms wordt vergeten dat het niet voor iedereen mogelijk is om een huis te kopen. Nu niet en nooit niet.

12 likes

Ik moet vroeg werken op 1 januari, dus ga waarschijnlijk niks doen

Gymsharkers voor hoeveel geld heb je een bestelling geplaatst tijdens en rondom black friday?

• <20
  • <40
  • <60
  • <80
  • <100
  • <120
  • <150
  • <200
  • <250
  • Meer dan 250

0 stemmers

En afgerond met de andere optie (bij meer dan 300 doe maar 300 aanklikken)

• 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
  • 120
  • 140
  • 160
  • 180
  • 200
  • 220
  • 240
  • 260
  • 280
  • 300

0 stemmers

En boekenkopers hoe veel heb je uitgegeven aan de Black Friday sale van amazon (en bookdepository)

• <20
  • <40
  • <60
  • <80
  • <100
  • <120
  • <150
  • Meer dan 150

0 stemmers

En de Mango-kopers?

• <20
  • <40
  • <60
  • <80
  • <100
  • <120
  • <150
  • Meer dan 150

0 stemmers

1 like

Ik heb m’n jaarlijkse feestweekend (28+29 dec de hele nachten) dus daar ga ik sowieso nog brak van zijn, dus vier het net zoals afgelopen jaren alleen met m’n vriend op de bank. En misschien schoonouders erbij.