Stel je persoonlijke vraag #14

Anonieme poll over de studiebeurs van vroeger:

edit: toen je begon met studeren

Voor de mensen die gestudeerd hebben en (met het stelsel toen) alleen een basisbeurs kregen:
Wat betaalden jouw ouders voor je (of welke kosten kon je dekken met het bedrag dat je eventueel van ze kreeg)?

• niets, ik betaalde alles zelf
  • collegegeld
  • andere studiekosten zoals boeken
  • zorgverzekering
  • huur
  • ze betaalden nog iets anders
  • ik kreeg op een andere manier een financiële bijdrage van ze

0 stemmers

Voor de mensen die gestudeerd hebben en (met het stelsel toen) een aanvullende beurs kregen:
Wat betaalden jouw ouders voor je (of welke kosten kon je dekken met het bedrag dat je eventueel van ze kreeg)?

• niets, ik betaalde alles zelf
  • collegegeld
  • andere studiekosten zoals boeken
  • zorgverzekering
  • huur
  • ze betaalden nog iets anders
  • ik kreeg op een andere manier een financiële bijdrage van ze

0 stemmers

Mijn ouders gaven mij een x bedrag per maand maar dat was verder niet kosten dekkend of voor een bepaald doel, mocht zelf weten hoe ik dat besteedde

1 like

Ik was echt enorm verwend, ze betaalden mijn collegegeld, boeken en huur. Ben ik ze nog steeds heel dankbaar voor. Mocht ik ooit kinderen krijgen en mocht ik het me kunnen veroorloven zou ik dat zelf zeker ook zo doen voor ze. Maar zit er allebei volgens mij niet echt in :grimacing: :smile:

1 like

Mijn ouders hebben een paar jaar mijn huur betaald, collegegeld en boeken en alle jaren daarna (heb lang gestudeerd) heb in alles zelf betaald.

Ik heb de basisbeurs een jaartje gehad en 2 jaar aanvullend. Elke keer betaalden ze alle studiekosten incl. boeken en verder moest ik gewoon werken als ik iets anders moedt betalen.

Was dat dan niet heel lastig voor je ouders? Want aanvullend krijg je alleen als ze onder een bepaald inkomen verdienen, toch? Mijn ouders verdienen naar boven maar zij hadden het soms wel zwaar hoor, dan moest ik boeken bestellen eventjes uitstellen :joy:

1 like

Mijn moeder kan goed sparen en de laatste twee jaar kreeg ik aanvullend, omdat mijn broertje ook ging studeren. Dus misschien zaten we net op de grens?

Mijn ouders hadden vrij duidelijke richtlijnen: ze betaalden mijn kamerhuur, collegegeld en boeken. Dat is natuurlijk riant en heel fijn dat dat kon. Ik kreeg zelf een basisbeurs en had een baantje waar ik dan van moest leven/boodschappen/leuke dingen/kleding en verzekeringen van betaalde. De grens was duidelijk: ik moest niet bij ze aankomen dat ik bv geen winterjas kon kopen ofzo. Dat moest ik zelf oplossen. En na 4 jaar ging de kraan dicht. Ik heb een jaar + een kwartaal langer gedaan over mijn studie en voor die periode heb ik alles zelf betaald (en ook bij moeten lenen.) Vond het een hele faire deal.

1 like

Ik woon serieus aan een …straatweg :joy:

15 likes

Logeerkamer/ fotostudio denk ik.
Oh, of een gameroom zoals ik hier bij iemand zag met een bank, mega tv en lampjes aan het plafond. Ik heb drie extra kamers nodig.

Ik kreeg dus een stuk minder toen m’n broer klaar was en toen m’n zus ook klaar was bleef er allemaal niks over van die aanvullende beurs. Best jammer want het is niet dat ik meer kreeg dan mijn broer/zus, al ging de overheid er dan vanuit dat ouders meer kunnen bijdragen als minder kinderen studeren.

Was het hier dat iemand zei dat je in Nederland geen straat mag vernoemen naar een nog levend persoon? Kom even de Maarten van Rossumweg tegen, dus moest aan het forum denken. Maar nu ik het zo bedenk heb je in mijn eigen woonplaats ook een prins alexanderweg, en beatrixlaan oid. Of is dat anders omdat zij koninklijk huis zijn?

1 like

Klopt, in Belgie niet. Maar iemand (ik denk @grace) zei dat dat in Amsterdam ook niet mocht.

1 like

Is het aso om je kinderwagen in elkaar te zetten achter een geparkeerde auto die weg wilt rijden ipv je eigen auto?

• Ja
  • Nee
  • Medium

0 stemmers

Het staat in mijn geheugen gebrand dat wij een keer een stukje moesten basketballen voor een beoordeling. Ik was als eerste aan de beurt, maar deed het schijnbaar niet goed, dus ik werd volledig afgebrand. De persoon na mij zat op basketballen en moest van de docent wel tien keer laten zien hoe het goed moest en wat de anderen moesten nadoen, maar vooral ook wat ik gedaan had en wat ze dus niet moesten doen.

Maar ik mocht het niet ook nog een keer doen, want als ik nog een kans kreeg, was dat oneerlijk tegenover de rest van de klas die ook maar een kans kregen. Terwijl zij dus een voorbeeld gehad hadden en ik niet.

3 likes

Auto achteruit zetten leverde ook een schrikreactie op!

14 likes

Maarten van Rossum is ook een 16e eeuwse legeraanvoerder. Keer opgezocht toen ik een stuk van het Maarten van Rossumpad wandelde en het zo vreemd vond dat de enige Maarten van Rossum die ik kende een wandelpad naar zich vernoemd had.

19 likes

Ahhhh makes sense! Leuk weetje zo op de woensdagochtend, thanks!

1 like

Kun je je identificeren met deze meme? En meer in het algemeen (niet per se qua alcoholgebruik), ben je makkelijk over te halen?

• Nee, ik ben erg standvastig
  • Mwoahh, als iemand zijn best doet ben ik op zijn tijd wel over te halen
  • Ruggengraat, wat is dat?

0 stemmers

Hangt er een beetje van af. Als iets me niet zoveel boeit maar ik iets meer naar de ene kant neig, ben ik best makkelijk naar de andere kant te praten omdat het me toch niet superveel uitmaakt. Als ik iets echt zeker weet of ergens een sterk idee/sterke mening over heb ben ik volgens mij wel behoorlijk standvastig

8 likes