Stel je persoonlijke vraag #14

Ik ben eigenlijk enig kind maar heb toch ja ingevuld want weet het wel van mn stiefbroer en zus. Ook knap

1 like

Haha ik onthou ook altijd alleen hun geboortejaar, dus moet dan ff rekenen hoe oud ze nu zijn.
Van de meeste mensen die ik al lang ken en waar ik vaak op verjaardag ben geweest weet ik het wel. Maar van sommige vriendinnen kan ik nooit precies de datum onthouden en dat vind ik best genant

2 likes

Wat zou je liever doen?

• Bungeejumpen
  • Diepzeeduiken
  • Beide lijkt me verschrikkelijk

0 stemmers

Ik reken altijd 30 jaar boven op mijn leeftijd haha. (Mijne zijn ook uit 63 haha )

1 like

Heb een keer gebungeejumpt en doe ik dus nooit meer. Maarrr ik wil nog wel een keer skydiven.
En mijn zwemvaardigheid is niet goed genoeg om te kunnen diepzeeduiken, anders zou ik het wel willen.

1 like

Waarom zou je het nooit meer doen? Ik zou wel willen bungeejumpen en ook skydiven. Diepzeeduiken lijkt me dan wel weer echt doodeng. Ik zou ook bang zijn dat ik kom vast te zitten en de zuurstof opraakt etc. Brr

1 like

Vond dat gevoel tijdens de vrije val echt verschrikkelijk. Het zelf naar beneden springen vond ik ook eng en ik werd uiteindelijk geduwd. Anders had ik er nu nog gestaan. :joy: Maar zou nog wel willen skydiven. :grimacing:

1 like

Carnaval:

• Vreselijk kutfeest
  • Geen mening
  • FANTASTISCH
  • Gewoon wel leuk

0 stemmers

Hoe staan jullie tegenover het verbod op maagdenvlieshersteloperaties? Vind dit zelf wel een interessant/lastig thema.

• terecht dat het niet meer mag, het is een medisch zinloze operaties die wel complicaties met zich kan meebrengen
  • Geen mening
  • Onterecht, je moet rekening houden met cultuur/religie/ mensen moeten zelf mogen weten of ze dat willen

0 stemmers

Heel minimaal.

1 like

Ik vind dit hetzelfde als andere cosmetische ingrepen: ook ‘onnodig’ en kunnen complicaties opleveren. Waarom mag dat wel en zou een maagdenvlieshersteloperatie niet mogen.
Ik ben het ermee eens dat mensen zo’n operatie onwenselijk vinden, maar ik kan me wel indenken waarom sommige vrouwen het gevoel hebben dat ze het moeten laten doen vanwege culturele of geloofsovertuigingen. En ik betwijfel of het verbieden van deze operaties dat ‘probleem’ oplost. Daarnaast ben ik bang dat er hierdoor meer illegale praktijken ontstaan waardoor je nog verder van huis bent.

1 like

Ja, dat is precies mijn afweging waarom ik het lastig vind idd. Ben volledig tegen snijden in een gezond lichaam (ook cosmetisch bijvoorbeeld) en uit dat oogpunt zou ik zeggen, niet doen. Maar het is inderdaad ook zo dat het echt gevaar met zich mee kan brengen voor die vrouwen. En ergens denk ik ook dat we van de mythe afmoeten dat alle vrouwen bloeden bij hun ontmaagding want dat is gewoon niet zo en schadelijk. Maar ja, denk dat dat echt hardnekkig is, en wat doen we in de tussentijd.

@grace Ben ik helemaal met je eens.

3 likes

Ik vind dit ook een ingewikkelde, voornamelijk om wat @grace zegt. Vraag me wel af wie de voornaamste groep is die dit soort operaties krijgt? Ik zou het bijv. echt wel heel kwalijk vinden als minderjarige meisjes zo’n operatie “moeten” ondergaan van familie terwijl ze dat zelf niet willen. Maar een volwassen vrouw die hier zelf voor kiest, tsja lekker zelf weten?

1 like

Jalapenos los niet, een vriend van mij eet dat zo rechtstreeks uit zo’n pot maar door nachos jaaaa.

Ja klopt, dat maakt het natuurlijk ook zo ingewikkeld. Vrouwenbesnijdenis is ook verboden en dat gebeurt ook nog steeds vrij veel. Heb het idee dat ik hier nog een ander stuk over heb gelezen recentelijk waarin het vooral ging over meisjes die ervoor naar het buitenland gebracht werden, maar deze cijfers alleen al zeggen echt genoeg over dat een verbod geen oplossing is. Alleen weet ik ook niet zo goed wat dan wel? En misschien is er ook wel een groep waarvan de ouders net wat minder overtuigd zijn van de noodzaak van zo’n ingreep die er vanaf zien als het ze ingewikkelder gemaakt wordt?

en @Protagonist oh daar hebben jullie zeker gelijk in. Was ook niet mijn bedoeling die twee gelijk te trekken in het opzicht van ernst, maar meer dat het verbieden van een ingreep dus absoluut niet betekent dat die ingreep niet meer voorkomt en dat verbieden in die zin misschien niet de meest zinvolle weg is om in te slaan als je wil bereiken dat iets niet meer gebeurt. Ik ben het denk ik wel met je eens @Protagonist, dat alleen deze ingreep verbieden (en andere cosmetische ingrepen niet) niet oké is.

Ik las net wel ook een statement van iemand van de vereniging van gynaecologen en zij zijn juist ook tegen een verbod, omdat mensen nu met hulpvraag in elk geval naar artsen in Nederland toe kunnen komen, en daar ook eventueel naar een andere oplossing gezocht kan worden. En als ze denken dat een vrouw anders gevaar kan lopen, doen ze de ingreep wel. Ik denk dat dat uitgangspunt misschien het hoogst haalbare is op het moment?

2 likes

Het is niet zozeer een nepvliesje als een hechting die uitscheurt bij coïtus trouwens, waardoor iemand bloedt. Het is wat dat betreft niet zo heel heftig, stuk minder heftig dan bijvoorbeeld een borstvergroting en zeker niet te vergelijken met genitale verminking. Maar, ik zat te denken; er zijn ook nog minder invasieve ‘oplossingen’, heb bijvoorbeeld wel eens gehoord van een capsule die je inbrengt en die dan zorgt dat je bij seks ‘bloedt’. Dus het is niet alsof er geen andere oplossing is. Ik kan me wel voorstellen dat je hier als arts niet per se aan mee zou willen werken. Weet nog steeds niet echt wat ik ervan vind, van het verbod (betreffende maagdenvliesherstel dan genitale verminking vind ik een no-go. Hoewel ook bij genitale verminking trouwens vrouwen zijn die dit heel graag willen omdat ze anders uitgestoten worden omdat ze onrein zouden zijn. Waar ligt dan de grens?)

1 like

Precies hetzelfde hier. Trots achteraf dat ik het heb gedaan, maar bovenaan gingen al mijn survivalinstincten in een keer werken. Ik wilde écht niet springen
 duwtje ook en die ruk aan het koord is ook vreselijk.

Een vriend heeft beneden een filmpje gemaakt en daarop duurt het Ă©cht lang voor ik ga. Je hoort ook een kindje roepen “spring nou watjeeee!”. :sweat_smile:

6 likes

Ja, klopt. Althans de meeste schaamlipcorrecties aangezien ze wel klachten kunnen geven, maar meestal niet. Interessant dat je zegt dat iets wat binnen ons eigen ‘cultuur’ ligt als minder schadelijk wordt gezien, ook al is het net zo onderdrukkend in feite. Denk wel dat je daar gelijk in hebt. Het is super lastig.

3 likes

Ouders weet ik wel, maar heb echt te veel broers en (schoon)zussen om dat allemaal te onthouden.

1 like