Stel je persoonlijke vraag #14

Precies hetzelfde hier. Heb een Nederlandse voornaam en de islamitische achternaam van mijn vader gekregen. Echt discriminatie heb ik nog nooit mee te maken gehad, zie er wel ‘‘Nederlands uit’’ met een blanke huid en blauwe ogen. Maar veel mensen moeten toch even vragen waar die achternaam dan vandaan komt. Vind ik niet zo raar als je iemand al een tijdje kent maar bij een sollicitatiegesprek oid vind ik dat dan toch een beetje hmn.

Trouwens niet de reden dat mijn kinderen de achternaam van hun vader hebben. Daar heb ik en andere reden voor.

1 like

Als ouders gewoon met elkaar overleggen? Allebei je redenen op tafel gooien en samen bepalen wat dan de beste optie is voor jullie kind. Ik ben het er helemaal mee eens dat ‘omdat het altijd zo geweest is’ geen legitieme reden is. Dan moeten beide ouders met andere argumenten komen waarom het hun naam moet worden. En dan samen maar kijken wat het zwaarst weegt.

Ik kan me het probleem gewoon niet zo goed voorstellen, misschien omdat ik zelf totaal geen waarde hecht aan mijn achternaam.

waar het mij om ging is dat iedereen er standaard vanuit ging dat mijn dochter de naam van haar vader zou krijgen. ik heb zijn achternaam niet aangenomen omdat ik geen emotionele binding daar mee heb en wel met mijn achternaam. door mijn dochter een dubbele achternaam te geven voelt het meer als eenheid, dan wanneer ik de enige ben met een andere achternaam. en nee ze krijgt straks niet 16 achternamen.

6 likes

Nouja ouders kunnen toch ook samen overleggen en tot de conclusie komen dat alle argumenten even zwaar wegen en voor hen de beste optie is om beide namen te geven? Dat jij dat niet wil voor jouw kind betekent toch niet dat dat niet geldig is ofzo. Zo presenteer je het nu wel een beetje. Dat jij voor 1 naam kiest prima, laat andere mensen lekker hun eigen keuze maken.

7 likes

Ik ken niemand met een dubbele achternaam van vader en moeder. Wat ik eigenlijk vreemd vind, want het is een kind van beiden en niet meer perse van deze tijd om standaard vaders naam te nemen.
Ik geloof niet dat mijn vriendinnen met kinderen hier uberhaupt bij stil hebben gestaan, maar standaard de naam van man hebben overgenomen. Vind ik jammer.

Heb hierbij wel vragen, want wat als je dan als meisje later trouwt met een man van wij je de achternaam ook wilt bijvoegen heb je dan 3 achternamen?

1 like

Ik heb niet de macht om er iets aan te doen hoor :crazy_face: En het boeit me verder ook niet hoe andere mensen hun kinderen noemen. Ik verbaas me erover omdat het mij vooral onhandig lijkt, er hoogstwaarschijnlijk alsnog ooit één gaat vervallen en ik zelf zo weinig waarde hecht aan mijn achternaam dat ik me niet kan voorstellen dat het ‘strijd’ veroorzaakt.

• Achternaam sterft uit
  • Achternaam komt minder vaak voor
  • Band met de familie
  • Eventuele discriminatie
  • Wordt minder vaak verkeerd gespeld

Ik kan zo een aantal redelijke argumenten bedenken. En er zijn nog wel meer keuzes die je moet maken bij het krijgen van een kind waarbij je maar één ding kunt kiezen. Het is maar een naam denk ik dan. De gevoelskwestie die daar blijkbaar voor andere mensen achter zit gaat mij gewoon ver boven mijn pet.

Ik denk blijkbaar meer aan de praktische bezwaren: extreem lange emailadressen, je naam past nooit in invulvakjes, nog meer kans dat iets verkeerd wordt gespeld, gedoe met paspoorten en aanvragen in digitale systemen

2 likes

Ik vind het eigenlijk vooral belangrijk dat het internationaal makkelijk of iig tot zoverre dat kan, goed uit te spreken is. Verder maakt het me geen ruk uit. M’n huidige date vind mijn achternaam heel mooi? Ik ook wel maar ja ook gewoon een normale Nederlandse achternaam. Hij zou die kiezen en ik juist die van hem. Als je bijv. Johnson ofzo van de achternaam heet kan de hele wereld dat wel uitspreken en schrijven en ik denk dat je zo minder gedoe krijgt. Maar gezien het werk wat hij doet, wil ik verder niet op ingaan, denk ik dat er dan wordt verwacht zijn achternaam over te nemen. Maar whatever, ik wil niet eens trouwen/ achternamen delen. Zou alleen kinderen mochten we die krijgen voor het gemak op z’n achternaam zetten.

1 like

Ja, kan ik me wel voorstellen. En ook de manier waarop het dan gevraagd wordt, ik kan niet zo goed uitleggen waarom maar het heeft altijd een beetje een naar bijsmaakje vind ik wel? Alsof je een exotisch stuk fruit bent. Hallo, je bent geen ananas, haha.

Dit heb jij dan minder, denk ik, omdat je er wel “Nederlands” uitziet (wat is dat überhaupt, maar oké), maar ik kan er ook zo slecht tegen als me in een club door mannen als allereerste gevraagd wordt waar ik vandaan kom. 1) gewoon hiervandaan, vriend, en 2) er zijn zoveel dingen aan iemand die je kan opmerken en die de moeite waard zijn om uit te vinden, zelfs bij iets “oppervlakkigs” als iemand versieren in een club. Waarom is die achternaam/afkomst nou altijd het eerste? Voel me er altijd een beetje naar bij.

Wat je zegt, het is inderdaad anders als je een normaal gesprek met iemand voert die je kent of leert kennen en diegene vraagt het zich zo toevallig af, daar is helemaal niks mis mee, maar wat voegt het toe aan iets als een sollicitatie? Het heeft echt nul nut, het zegt niks over je vaardigheden, het doet je alleen maar “anders” voelen. Ik denk dat dat het is waar ik niet zo goed tegen kan, dat het bijna als een waardeoordeel en objectiverend voelt.

3 likes

Maar dat zijn dan voor jou argumenten om er niet voor te kiezen, en voor andere mensen wegen andere argumenten zwaarder. Het gaat erom dat mensen als zij dat willen (ongeacht of je het daarmee eens bent) daar wel voor kunnen kiezen, zoals @hvo en @Eddie ook zeggen. Dan mag ik kiezen voor 2 namen en jij voor 1, iedereen blij toch.

3 likes

Mijn moeder heeft een mooie buitenlandse naam. Enige nadeel lijkt me dat mensen continu doen alsof het een 20letterige naam is zonder klinkers ofzo, terwijl het helemaal geen moeilijke naam is maar gewoon niet ‘Jansen’.

Nadeel van mijn vaders naam is dat het onmogelijk is om deze naam uit te spreken in het Engels, maar ben er nu wel aan gehecht.

1 like

Dit doet me denken aan die serie Keeping Up Appearances.
It’s mrs Bouqueeeet, lady of the house speaking

7 likes

Ja, ik snap wat je bedoelt. Misschien cru om te zeggen maar als ik zeg wat mijn (of nou ja mijn vaders eigenlijk) afkomst is zie ik soms ook soort van, ja opluchting is misschien overdreven maar zo voelt het soms wel. Dat ik denk van wat nou als ik een ander land had gezegd?

Het is ook een beetje vaag hoor dat hoe je eruit ziet, maar mijn oudste zusje heeft dus wel een ‘‘tintje’’ en zij ervaart dat wel heel anders. Ze heeft daarbij ook een buitenlandse voornaam. Aan haar word zo vaak gevraagd waar ze vandaan komt. Als ze zegt uit Nederland, dan is dat ook nooit echt een goed antwoord ofzo.

1 like

Ik had het heel mooi gevonden om de optie te hebben om mijn achternaam door te geven aan mijn toekomstige kinderen, alleen zit ik opgescheept met een hele rare en lelijke achternaam. Zo een die altijd flauwe grappen of opgetrokken wenkbrauwen oplevert dus wil dat mijn hypothetische kinderen niet aan doen. Kan zelf ook niet wachten tot ik van die naam af ben en de naam van mijn partner kan aannemen :’)

1 like

Vroeger wilde ik graag m’n moeders achternaam omdat ik in die tijd weinig met m’n vader had en m’n voornaam, tweede naam en achternaam helemaal propvol zitten met dezelfde klinker. Uiteindelijk ben ik blij dat we het niet veranderd hebben want m’n moeder had een heftige dubbele achternaam met Belgische spelling.
Als (wanneer) we kinderen krijgen wil ik die wel de naam van m’n huidige vriend geven en dan het liefst ook trouwen zodat iedereen dezelfde achternaam heeft. Ouderwets misschien, maar dat vind ik gezelliger en z’n achternaam is leuk.

Precies dit ja!
Ik ben getrouwd en heb mijn eigen naam gehouden en toen zeiden mensen meteen ‘maar dan heb je straks een andere achternaam als je kinderen!’
Uh nee, wat is dat voor ouderwetse bullshit dat mensen er meteen vanuit gaan dat onze kinderen zijn naam krijgen, mooi niet dus.

10 likes

Mijn vader en moeder hebben allebei een mooie, niet veel voorkomende achternaam. Van mijn moeders naam zijn er zelfs nog maar een stuk of 10 in Nederland. Mijn vaders achternaam is Frans en die heb ik ook, ik ben er blij mee. Maar met die van mijn moeder was ik ook blij geweest. Die wilde ik vroeger liever trouwens, omdat ik dan vroeg in het alfabet zou komen en ik was jaloers op de kinderen die altijd als eerste mochten.

4 likes

Mijn vriend heeft een standaard Britse achternaam die ze makkelijker uit kunnen spreken dan de mijne en al heb ik niet veel last van discriminatie hier, ik merk toch dat ik soms (zelfs na pakweg 8 jaar) een buitenstaander ben. Als we een kindje zouden krijgen zou ik daarom voor de meest “normale” achternaam kiezen.

Ik ben trouwens ook helemaal niet gehecht aan mijn achternaam. Vind hem niet mooi en niet belangrijk.

Een dubbele achternaam voor je kind is wel een goede optie qua gelijkheid etc., maar dan kun je alsnog discussie voeren over welke naam eerst. Lijkt me best een lastige.

4 likes

Stel je hebt al langere tijd een trip naar Italië op de planning staan, zou jij naar een deel van Italië reizen waar geen negatief reisadvies geldt?

• Ja, waarom niet?
  • Nee, ik neem het zekere voor het onzekere.
  • Alleen als het belangrijk is.
  • Anders

0 stemmers