Ja, kan ik me wel voorstellen. En ook de manier waarop het dan gevraagd wordt, ik kan niet zo goed uitleggen waarom maar het heeft altijd een beetje een naar bijsmaakje vind ik wel? Alsof je een exotisch stuk fruit bent. Hallo, je bent geen ananas, haha.
Dit heb jij dan minder, denk ik, omdat je er wel “Nederlands” uitziet (wat is dat überhaupt, maar oké), maar ik kan er ook zo slecht tegen als me in een club door mannen als allereerste gevraagd wordt waar ik vandaan kom. 1) gewoon hiervandaan, vriend, en 2) er zijn zoveel dingen aan iemand die je kan opmerken en die de moeite waard zijn om uit te vinden, zelfs bij iets “oppervlakkigs” als iemand versieren in een club. Waarom is die achternaam/afkomst nou altijd het eerste? Voel me er altijd een beetje naar bij.
Wat je zegt, het is inderdaad anders als je een normaal gesprek met iemand voert die je kent of leert kennen en diegene vraagt het zich zo toevallig af, daar is helemaal niks mis mee, maar wat voegt het toe aan iets als een sollicitatie? Het heeft echt nul nut, het zegt niks over je vaardigheden, het doet je alleen maar “anders” voelen. Ik denk dat dat het is waar ik niet zo goed tegen kan, dat het bijna als een waardeoordeel en objectiverend voelt.