Stel je persoonlijke vraag #14

Heel herkenbaar, ik heb zelf een heel lastige, niet-Nederlandse achternaam. Hoewel zowel mijn hele familie als ik in Nederland zijn geboren moet ik altijd uitleggen waar ik oorspronkelijk vandaan kom. (Uit Nederland dus) Ook krijg ik altijd te horen “goh, ik had niet iemand met blond haar en blauwe ogen verwacht” wanneer mensen mij alleen van naam kennen en dan ineens zien. Daarnaast wordt mijn naam altijd verkeerd uitgesproken en geschreven. Om die redenen hebben mijn kinderen de (Hollandse) achternaam van mijn vriend. Terwijl ik dit eigenlijk een stomme reden vind, maar toch.

1 like

Dit is precies waar ik in zit. Heb een vakantie naar Italië geboekt. Niet direct in het corona gebied maar wel heel dicht in de buurt. Het is al over 2.5 maand.

Hoe streng is zo’n quarantaine? Is het 24/7 binnen in je huis, of mag je wel een ommetje wandelen of even naar de supermarkt ofzo?

Ik zou helemaal leip worden als ik 2 weken niet naar buiten kon (heb geen tuin). Ik ging laatst door m’n rug en toen kon ik de hele dag het huis niet uit omdat ik de trap niet af kwam en was het na die ene dag al helemaal zat. Als je je nou echt ziek voelt en toch liever in bed blijft is het prima maar als ik me fit voel wil ik gewoon naar buiten kunnen

Ligt eraan of je een annuleringsverzekering is, als die niet geboekt is zou ik niet gaan

Ik heb op het werk van die super drukke mensen met overvolle agenda’s en die zien verplichte quarantaine dus echt als twee weekjes helemaal niks moeten en dus lekker bijkomen.
Echter heb ik persoonlijk al genoeg dagen dat ik helemaal niks doe, niemand zie en niet buiten kom, dus ik zie de meerwaarde er niet van in. Het tegenovergestelde lijkt mij juist te gaan gebeuren; omdat ik mijn huis niet uit mag wil ik juist niets liever. En op vakantie of in China lijkt me dat nog erger: niet al je eigen spullen om je heen maar in een vreemd huis/hotelkamer. Boring.

Waarom vinden meer mensen het trouwens erger om in China in quarantaine te moeten dan in een ander land?

Nou ik vind het helemaal geen stomme reden hoor. Stom dat je je door de maatschappij gedwongen voelt om dat te doen, dat wel, maar ik vind het een hele legitieme reden juist. Als je het zelf dusdanig vervelend vind snap ik helemaal dat je je kinderen daarvoor wil behoeden.

Lijkt me overigens ook wel vervelend en vooral vermoeiend, om daar de hele tijd opmerkingen over te krijgen!

Mijn vriend wil uberhaupt dit jaar niet meer op vakantie gaan door dat virus. Zijn collega is net terug van wintersport in duitsland en hij wast nu heel vaak zijn handen want die gast zat op 1,5 uur rijden van dat gebied met besmetting.
Doordat het ook het gesprek van de dag is wordt je gewoon bang gemaakt, ik vind het allemaal maar stom ofzo.

image

• Ik doe niet aan stop and chats
  • Ik ben degene die stopt om een praatje te maken
  • Ik twijfel vaak wat ik in zo’n situatie moet doen

0 stemmers

Ik steek m’n hand op of geef een knikje en loop door. Tenzij het iemand is die ik echt als vriend beschouw heb ik mensen niet echt wat te melden. Dan wordt het zo’n geforceerd ‘Heyyyy hoe is het nou met jou waar ben je allemaal mee bezig’ geforceerd kutverhaal terwijl je die persoon in geen maanden of jaren hebt gezien. Ik heb geen idee wat je allemaal doet, of wat ik doe for that matter, en het boeit me ook niet dus dat wil ik graag zo houden.

Ik heb hier weleens een compliment over gekregen trouwens van iemand die het zo chill vond dat ik niet zo geforceerd aardig deed. Maar ook genoeg mensen die me arro vinden probably, maarja.

3 likes

Ik zit altijd mega in tweestrijd met mezelf wat dit onderwerp betreft. Meestal heb ik helemaal geen zin maar uit automatisme roep ik dan net iets te enthousiast Heyy!! op zo’n manier dat ik dan altijd ook alles goed erachter zeg, en dan is het al te laat.
Het afronden is ook moeilijk, iets van; maarreee ik moet weer door, fijne dag :raising_hand_woman:
dan is iemand iets aan het vertellen maar ik luister helemaal niet, ik ben alleen maar bezig met; hoe kan ik dit gesprek dadelijk afronden zonder dat het awkward is?

Mijn achternaam komt bijna niet voor (maar 80 keer of zo) en zou 'm niet willen laten “uitsterven”.

1 like

Ik zou zeggen als je in quarantaine moet dan liever daar dan in Nederland toch.

In quarantaine betekent dat je niks anders ziet dan je Airbnb/hotelkamer/appartement. Waarom is dat beter dan je eigen huis?

Roomservice

2 likes

Beter uitzicht beter weer en ik neem altijd een balkon en bad. En dat heb ik thuis niet. Plus buitenlandse tv dan kan ik ook nog eens een andere taal leren.

Ohja en daar heb ik geen buurvrouw die loeihard in dr tuin belt en waarvan de honden veel lawaai maken.

4 likes

Nee maar dan heb je wss buren die met z’n vieren op 1 kamer van 10m2 zitten en na 2 dagen elkaar de kiet uitvechten en jij kunt alles horen. Soort gtst maar dan warmer

1 like

Ik leeef voor drama. Zolang zij de balkon deuren goed open zetten en ik wel alles goed kan verstaan hoor je mij niet klagen.
Ik zit er haast aan te denken om met een koffer vol eten naar spanje te vertrekken. Sluit mij maar op amigos!

( jahaa ik weet dat het gebeuren in italie is maar ik vind spanje leuker)

7 likes

Nou ja, wij zijn wel een voorbeeld van een stel dat daar ‘niet uit’ is gekomen. Heel frustrerend overigens maar we vonden het allebei echt belangrijk en ik zie zelf dan juist weer niet in waarom ik als vrouw meer ‘recht’ zou hebben op die achternaam, puur en alleen omdat ik het biologische voordeel (‘voordeel’) heb dat ik degene ben die zwanger kan worden en hij niet.

Baby heeft nu de achternaam van mijn man, maar puur en alleen omdat de voornaam die we gekozen hebben echt heel lelijk klinkt met mijn achternaam. Babies tweede naam is als een soort ‘alternatief’ nu een vernoeming naar mijn opa en zo hebben we mijn familie dus alsnog in zijn naam verwerkt. Maar ik hoop méga hard dat die wet straks met terugwerkende kracht geldt en we onze zoon alsnog 2 achternamen kunnen geven.

1 like

Ik vind de achternamen van de mannen waar ik een crush op heb niet sexy. Maar mijn achternaam is niet nederlands en dat is in dit racistische land soms best lastig.

1 like