Stel je persoonlijke vraag #14

Als jullie je iets voorstellen bijv een appel of zo kun je je dat ook echt heel goed voor je zien?

• Ja
  • Nee
  • Weet ik niet zeker

0 stemmers

Kwam net een reddit post tegen over mensen die niet in foto’s kunnen denken maar ik heb nu een crisis want ik wist niet dat mensen dat juist wel zo goed konden?? Ik weet hoe een appel eruit ziet maar ik zie echt niet een soort foto van een appel voor me :sweat_smile:

2 likes

Hoe denk jij dan aan een appel?

Ik zie wel een soort van een appel voor me, maar meer zoals je nog ongeveer weet hoe je droom ging, ofzo? Ik heb wel een globaal beeld maar als ik dan probeer om er beter ‘naar te kijken’ om details te zien dan lukt dat niet

5 likes

Ik niks, vijf dus. :thinking:

4 likes

Dat is afantasia toch? Ik heb mezelf laatst verloren in allemaal YouTube video’s daarover, heel interessant!

1 like

Ik echt direct 1, precies zo’n glimmende reclame appel met waterdruppels erop

1 like

Mind is blown, bedankt voor de info ik heb dit ook! Snap ook nooit als mensen zeggen ‘stel je voor dat je in een grasveld zit en naar de regenboog kijkt’, kan dan wel soort van het gevoel oproepen wat je dan hebt maar zeer zeker geen echt grasveld

7 likes

Ik kwam laatst ergens iets tegen waarin stond dat sommige personen geen stem in hun hoofd horen als ze nadenken/lezen/etc.
Die kunnen zich al helemaal niet voorstellen dat sommige personen een heel gesprek met zichzelf kunnen voeren in hun hoofd, zonder ook maar 1 woord hardop uit te spreken.

Dus hoor jij een stem in je hoofd?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Op dat plaatje van @Foucher is het 5, ik zie echt niks gewoon haha, voor mij is het echt onvoorstelbaar om 1 of 2 te zien.

@Gelatelli Ik denk ook oprecht dat heel veel mensen niet weten dat er iets is wat anderen wel kunnen en wij niet, ik had er nooit bij stilgestaan dat dit iets is wat anderen wel kunnen :sweat_smile: ook bijvoorbeeld bij ‘denk niet aan een roze olifant!!’ en dat mensen daarna zeggen van ‘nu denk je eraan’, maar ik heb me nooit beseft dat mensen het dan ook echt voor zich kunnen zien

6 likes

Haha ik kan me juist echt niet voorstellen dat je aan iets denkt en het dan niet ziet. Dus je denkt aan een roze olifant en that’s it? Geen plaatje in je hoofd niks?

Ik kwam er trouwens laatst achter dat ik juist erg visueel ben ingesteld als het goed met mij gaat en dat ik juist vooral van het schriftelijke en woorden ben als het slecht gaat. :’) En dat dit zelfs denk ik heeft doorgewerkt op bepaalde keuzes die ik op dit moment heb gemaakt m.b.t. tot werk.

1 like

Ik kan hier echt geen antwoord op geven! Als ik hier ‘bewust’ over begin na te denken wel, maar ik heb de indruk dat dit echt niet altijd zo is. Maar ja, van zodra ik hier over begin na te denken verandert dit echt. :stuck_out_tongue: Zelfde als met het beeld van de appel: soms wel, soms niet, denk ik? Ik ben hier niet de enige in veronderstel ik?

6 likes

Ja klopt maar ik maak er een voorstelling van in mijn hoofd, zoals met alles eigenlijk? Volgens mij denk ik altijd in plaatjes. Maar nu ik erop ga letten weet ik niet meer wat ik normaal doe haha, ook raar om te bedenken dat andere mensen misschien op een hele andere manier denken (deze zin wtf ik raak helemaal in de war van dit onderwerp)

1 like

Dat visualiseren kan ik nog wel begrijpen, maar die stem kan ik mij niet voorstellen. Als je in gedachten iets denkt, wat dan? ik hoor het mezelf dan een soort van zeggen/zweven in mijn hoofd die gedachten.
Kan een van jullie misschien proberen uit te leggen wat jullie dan horen/zien?
@FISSA, @MadameMignon, @Viktor of @chiren

1 like

Bij mij zijn het meer gevoelens, associaties
Vind het moeilijk uit te leggen, maar ik hoor geen stem in m’n hoofd!

aanvulling: als ik bijvoorbeeld dit typ dan hoor ik weer wel een stem, omdat de boel dan concreet in tekst gemaakt wordt. Maar dat is duidelijk anders dan hoe ik het normaal ervaar

2 likes

Wow wel bijzonder! Had hier echt nooit bij stil gestaan.

1 like

Ik heb nummer één en het wordt frustrerend wanneer ik dus plaatjes zie en niet op de woorden kan komen. Producten /namen /plekken en dan voel ik me zó dom

Ik ‘hoor’ gewoon mijn eigen stem, maar dan niet in geluid of zo. Ik hoor hoe ik dingen zelf zou zeggen of lezen. Dit klinkt heel vaag waarschijnlijk. Het is ook niet een soort alwetende verteller in mijn hoofd, maar meer een commentator/criticus. Maar dan mezelf. Niet een man of vrouw, ik hoor mezelf feedback geven op mijn leven. Alsof ik mezelf hoor denken

20 likes

Ah ja ik heb ook wel een beetje wat @Bakkes zegt. Ik denk dat het voor iedereen ook lastig is om te vertellen hoe die het ervaart.

4 likes

Oh ik wist helemaal niet dat dat een naam heeft! Nooit zo in verdiept maar wel interessant denk ik ja, ik ga eens lezen

1 like