Stel je persoonlijke vraag #14

Haha OEF, dan ben je iig wel even genezen van de lustelijke puberdrift denk ik zo

Ja consent heb ik ook niets over geleerd, en vrouwelijk geslachtsorgaan/orgasmes en non-heteronormatieve seks was allemaal errrrrg onderbelicht

3 likes

Ik kan me alleen herinneren dat je vooral heel bang gemaakt werd met alles wat mis kon gaan. Achteraf pas besef ik me hoe stom dat eigenlijk was…

1 like

14 likes

We hadden een biologieboek en daarin stonden achter elkaar een pagina van alle bekende drugs in volgorde van heftigheid en de pagina erna waren de bekendste soa’s op een rij.

Dit was in de eerste en ik herriner me dat 12 jarige ik en mijn toenmalige bff een wensenlijstje hadden gemaakt welke drugs we wilden proberen, het leek net een menu die pagina`s en we waren helemaal verlekkerd.

Maargoed, beter drugs verzamelen dan soa’s toch.

30 likes

Ik ben wel tevreden over de seksuele voorlichting die ik gekregen heb. Ik heb eerst alles uitgelegd gekregen door mijn moeder, maar daar herinner ik me dus echt niets meer van. Alleen dat ik in het zesde leerjaar, wanneer we het voor het eerst op school hadden (vooral de biologische kant), alles wat er toen verteld werd, al wist.

Daarna hebben we het in het eerste of tweede middelbaar in biologie gehad. In het vierde in godsdienst (maar dat was door een preutse, oude vent, niet ideaal, haha). En nog eens in het 5e of 6e. We hadden ook iedere week een ā€œklasuurtjeā€ dat heel variabel werd ingevuld en heel af en toe hadden we kringgesprekken waarbij we bijvoorbeeld vragen moesten trekken om over te discussiĆ«ren. Toen ging het ook wel eens over seks (en dan meer de emotionele/persoonlijke kant).

Enige opmerking is dat het inderdaad wel nog meer over consent kon gaan en minder heteronormatief (maar ja, ik zat op een school waar 2 leerlingen ā€œuw dochter heeft lesbische neigingenā€ in hun agenda kregen als opmerking, toen ze op de speelplaats op elkaars schoot zaten, dus wat had je gedacht).

1 like

Nope, streng gereformeerde middelbare school en de pagina’s daarover waren zelfs uit het biologieboek gehaald. Ene hoofdstuk was anatomie en daarna zwangerschap. Hoe het ontstaat werd verzwegen.

1 like

Mijn eerste orgasme was wel later dan mn eerste keer masturberen, ik schrok daar heel erg van haha

3 likes

:eek:

2 likes

Haha waarom dat maandverband ook, dat is toch heel random :joy: ik neem aan dat alleen de meisjes een maandverband kregen? Oh seksuele voorlichting, hier heb je een maandverband?

1 like

Ja dan is het toch al helemaal random om een maandverband uit te delen :ghost: wij kregen juist een zeeeer uitgebreide uitleg over menstruatie, en ook vragen erover tijdens een proefwerk. De jongens kregen de vraag van de docent hoeveel bloed ze dachten dat een vrouw gemiddeld verloor tijdens een menstruatie en toen antwoordde iemand ā€œja weetikveel, 5 liter ofzoā€.

7 likes

Heette bij ons ā€˜verzorging’!

26 likes

Ja, als Verzorging. Maar alles wel gewoon samen.

8 likes

Verzorging inderdaad. Maar wel met de hele klas. De mannen moesten ook strijken e.d.

Over seksuele voorlichting. Als ik het hier op kantoor over menstruatie heb dan weten de mannen er nooit wat vanaf.
Ik werk met veel mannen.

1 like

Wij hadden wel gemengde klas en niet echt praktisch les als koken en zo. Dat was voor de vmboklassen, wij moesten waslabels leren lezen en kleedgeld bereken en shit. Zo belachelijk ook dat verschil…

4 likes

Jaaa verzorging! Wij hadden dat wel gemengd, maar we moesten een keer meisjes bij meisjes en jongens bij jongens gaan zitten. Toen kwam de vraag ā€œheb je wel eens gemasturbeerdā€ en toen hoorde je aan de meisjeskant allemaal krekels en iedereen werd rood en keek elkaar aan zo van ā€œHELPā€ en bij de jongens was het ā€œJAA HOOR IKKE WEL!!!ā€ en toen werd besproken hoe dat dan was. Echt de meest ongemakkelijke les die ik me kan herinneren.

Onze docente had een relatie met de docente van een ander vak, ze waren daar heel open over, maar ze waren dus ook open over hun seksleven. Werd ff uitgelegd waar je vaseline allemaal voor kunt gebruiken… :face_vomiting:

4 likes

Hahaha ik schipper steeds tussen intense cringe en lolllll bij al deze berichten

10 likes

Ja, die hadden wij ook! En het was voor ons toen een heel saaie film, en we hadden een beetje een ranzige biologieleraar. En ik herinner dat een paar meisjes voorin aan het geinen was en een paar keer gewaarschuwd en toen pakte hij haar hand om haar naar buiten (de gang) te leiden en zei hij: ā€˜wie HET niet horen wil, moet HET maar voelen’. Zo fout.

En voor mijn eindexamen snapte ik Weinberg en Hardy niet, en zou die leraar het wel even uitleggen, want er kwam altijd een Weinberg en Hardy vraag in het examen. Maar terwijl hij het uitlegde kwam hij steeds dichter tegen me aan zitten, en ik schoof steeds weg totdat ik bijna van mijn stoel afdonderde. Heb toen maar net gedaan alsof ik het begreep. Was niet zo, maar laat dan maar zitten die vraag. Dan maar een puntje minder.

2 likes

757D388A-DBDD-4791-AF98-A9DF53EE0AB8

24 likes

Nooit gehad en ik was altijd jaloers op anderen (vaak vmbo’ers bij mij in de omgeving, geen idee waarom dit bij ons op havo/vwo niet gegeven werd?) omdat ik wel heel leuk theoretisch opgeleid was, maar pas leerde hoe je praktische dingen in het leven deed toen ik op kamers ging.

1 like

Ik heb eigenlijk geen idee of vmbo verzorging kreeg, wij hadden maar 1 stroming vmbo op mijn middelbare. Maar dat lijkt me van wel, ik vind het raar dat ze daar onderscheid in maken? Iig ik heb volgens mij geen zak aan verzorging gehad. Het enige wat ik me herinner is dat de docent altijd haar schouders vol roos had en wij dat hilarisch vonden omdat ze verzorging gaf.

1 like