Stel je persoonlijke vraag #14

Zo grappig dat niemand dadelijk zegt. Ik werk in Brabant en heb best wat collega’s die dat zeggen. Of “dat doe ik dadelijk wel”

4 likes

Of; Ik doe dat drekt wel :stuck_out_tongue: (zo direct)

6 likes

Ik hoorde dus laatst dat tinteldoosje(telefoonbotje)een Rotterdams woord is.

• Ik kom uit Rotterdam of omstreken en zeg inderdaad tinteldoosje
  • Ik kom niet uit Rotterdam of omstreken en zeg ook tinteldoosje
  • Ik kom uit Rotterdam of omstreken en ik noem het geen tinteldoosje
  • Ik heb nog nooit van het woord tinteldoosje gehoord

0 stemmers

ZO RAAR!

Ik denk aan iets anders bij het woord tinteldoosje haha

29 likes

Hahahhaha dit ja! Zat ik net te denken

Ik zeg waar ik geboren ben en waar ik ben opgegroeid. Want die twee zijn nogal verschillend. En als ik niet zeg waar ik geboren ben krijg ik geheid de vraag waarom ik geen accent heb.

4 likes

Ik ook, maar ik ben iets onschuldiger, want ik moet aan de tinderbox van Runescape denken haha

Ik vind ook tot straks verder weg klinken. Ik word altijd semi panisch altijd iemand zegt “tot zo!” Als het dan nog 3 uur ofzo duurt, zeg dan tot STRAKS.

8 likes

Als je op vakantie gaat naar de Canarische Eilanden, zeg je dan bijv: ik ga naar Tenerife, of: ik ga naar Spanje.

• Spanje
  • Tenerife (of welk eiland dan ook)

0 stemmers

Ja dat laatste doen ze hier ook regelmatig. Zijn meestal ook dezelfde mensen die dat doen. Vind dat zo aso. Wilde het eigenlijk bij ze terug doen want ik weet waar ze wonen maar helaas hebben ze daar wel voortuinen met struiken en bomen voor het raam

Ik zeg dan het eiland, maar ik vind het wel irritant als je mensen vraagt in welke landen ze zijn geweest, ze een eiland (dat onderdeel is van een land) los van een land benoemen.

“Frankrijk, Spanje, Ibiza, Tenerife”

Ja telt niet.

17 likes

Vind dat ook vreeeselijk. Maar volgens mij wordt dat vooral alleen in Brabant gedaan? 1 vriendin van mij zei het vaak, snap nog steeds niet hoe dat zo komt want haar moeder komt uit Friesland en vader noord holland. Daar hoor ik dat nooit?

1 like

Ik woon officieel in mijn geboorteplaats, maar ben hier niet opgegroeid. Wel hier vlakbij, dus meestal komt het allebei wel ter sprake.

1 like

“ik woon In x, maar ik ben opgegroeid in y”.
Pas vroeg ik dus waar iemand vandaan kwam, maar dan bedoel ik zelf wel gewoon dat ik wil weten waar iemand NU woont. Toen begon iemand over zijn jeugdstad en dacht ik ja dat bedoel ik niet :sweat_smile: Denk alleen dat als ik tegen zo’n persoon alleen m’n huidige woonplaats zou zeggen, diegene dat juist weer niet meteen bedoelt.

2 likes

Hahah zie dat hier op het forum ook wel eens. Vind het ook zo lelijk.
Grappig vind ik dan dat Brabanders vaak soort worden opheffen; oh dat is nie(t) zo handig nie(t). Uh dubbelop?

Ik heb trouwens jaren dalijk gezegd. Niet tot dadelijk, maar als in “straks ook ik daar voor niks”. Ben er pas sinds 5jasr ofzo achter dat het dadelijk is. :’) Zo veel mensen hier in de regio zeggen dalijk ipv dadelijk, zal misschien wel Rotterdams zijn.

3 likes

Binnenkort naar Sevilla! Veel leuke dingen over gehoord dus ik ben benieuwd :biggrin:

2 likes

Ik zeg zo vaak toenstraks en dadelijk/dalijk als ik Limburgs praat :sweat_smile:

2 likes

specifiek het eiland benoemen, simpelweg omdat ik dan gelijk een uiteenzetting kan beginnen waarom Tenerife (niet tenerieeef!!!) de beste is.

Ehm.

“Ja hoor geen probleem”, wat de meeste stemmen snap ik niet. 600 mensen, doodsbang, op een afgelegen eiland zetten, een voormalig vluchtelingendetentiecentra, waar nog een familie vluchtelingen woont, hen zelf laten betalen voor transport naar die plek en niet weten wat je überhaupt daar aantreft.

En mochten die mensen besmet zijn, wat gebeurt er dan? Het is een kamp, gaan ze je dan opsluiten, wat als het zich verspreid, er is geen vakkundig ziekenhuis en als je ernstige klachten hebt moet je per vliegtuig naar mainland. Dat duurt uren.

It’s a no from me.

Voor de geïnteresseerden

https://www.theguardian.com/australia-news/2020/jan/26/inside-christmas-island-the-australian-detention-centre-with-four-asylum-seekers-and-a-26m-price-tag

8 likes