Ik heb ook nog nooit een collega misgund dat ze eerder naar huis moest of thuis moest blijven vanwege een ziek kind. Probeer dan met alle plezier mee te denken en waar mogelijk afspraken over te nemen vanwege overmacht. Alleen extra vakantiedagen voor alleen ouders vind ik onzin, waarom zou ik als kinderloze daar geen profijt van kunnen hebben. Dus dan graag extra vakantiedagen voor iedereen i.k.v. gelijkheid.
Waarom naĆÆef? Ik begrijp waarom je het van weinig empathie vindt getuigen, maar waarom vind je deze houding naĆÆef?
Maar ik kies er bewust voor om kinderloos te blijven, omdat ik kinderen fucking veel werk vind. Dus ik snap het helemaal dat ouders het soms zwaar hebben met kinderen, maar waarom moet ik dan jouw werk overnemen? Inderdaad, dan moet je minder gaan werken.
En over de discussie dat het dan waarschijnlijk neerkomt op de vrouwen weer ben ik het eens, maar vind een regeling waarbij kinderlozen dan benadeeld worden geen oplossing.
Telkens wanneer ik een woonplaats of dialect gerelateerde poll wil toelichten, zie ik enkele reacties verder dat jij hetzelfde antwoord al gegeven hebt. Volgens mij ben je mijn buurvrouw ofso
Ik vind dat collegaās met kinderen al vaak vinden dat ze recht hebben op vakantie in de schoolvakantie periode. Ja euh ik heb net zoveel recht.
Ja is een stuk eigen frustratie.
Ik zou het apart vinden als mensen met kinderen meer vrij zouden hebben.
Sorry, maar als ik iets kinderachtig vind om te lezen is dit het wel.
Het is gewoon een feit dat jij op een zeker moment ervoor gekozen hebt om kinderen te krijgen, en dus heb je daarvan het bijbehorende geluk, maar ook de bijbehorende kutte dingen. En die kutte dingen vind ik zo kut dat ik daardoor denk: hm, denk dat kinderen niks voor mij zijn, dat lijkt me gewoon te zwaar en niet leuk. Nou, helemaal prima, iedereen richt zān leven in zoals diegene wilt. Maar ik erger me er dan inderdaad aan als iemand anders die kutte dingen voor lief neemt, vervolgens zegt: Ah ja dit kutte is echt kut hoor, ik heb meer vrij nodig. En dat dit ertoe leidt dat ik meer werk heb. Als het geen effect op mij zou hebben, dan /care, maar de realiteit is dat als mijn collega die ouder is extra vrij neemt, al het werk dat er ligt op mijn bordje komt. En dan heb ik stress omdat jij een kind hebt? Hell no. Als daar een andere regeling voor kan komen, helemaal prima, couldnāt care less. Maar ik ga niet opdraaien voor iemands anders levenskeuzes.
Edit: en sorry lijkt me duidelijk dat het anders ligt als je kind echt ernstig ziek is en in het ziekenhuis ligt, want ik wil ook naar mān moeder als zij in het ziekenhuis ligt
Op mijn werk zijn ze daar dus totaal niet flexibel in. Mijn 3 maanden oude baby werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis en ik moest gewoon komen werken. Ik mocht 1 dag vrij nemen, maar dat was dan wel een vakantie dag inleveren. Nu lever ik met liefde mijn vakantie dagen in om bij ons zieke kind te zijn. Daar tegen over kreeg mijn man gewoon een week vrij en daar hoefde hij niks voor in te leveren.
Oh ja. Ik werk in het ziekenhuis waar ons kind werd opgenomen.
Het zou āeerlijkā zijn als iedereen naast vaste vakantiedagen een aantal dagen verlof zou kunnen opnemen om wat voor reden dan ook, een beetje zoals de personal days die Amerikaanse bedrijven steeds meer invoeren. Of het nou gaat om een ziek kind, zieke partner/familielid of dat je gewoon even een dagje nodig hebt voor wat dan ook, desnoods een halve. Het vergt als werkgever wat flexibiliteit, maar happy werknemers werken beter en harder.
Mij lijkt dit de enige oplossing die voor iedereen gelijk is, ongeacht kinderen etc. Als zoiets de norm de zou zijn krijg je ook geen scheve situaties.
Ik heb geen kinderen, maar als mān vriend ineens een ongeluk heeft of mān hond is ziek of de wereld wordt me even te veel en ik wil een dagje niksen, helpt het ontzettend als ik zonder opgaaf van redenen een dag verlof kan pakken.
Maar dit is toch ook gewoon mismanagement vanuit je werk? Wanneer er iemand om wat voor reden niet is kan toch niet 1 werknemer het werk van 2 werknemers uitvoeren?
Ik voel me wel enigszins aangesproken.
Als het een meer Zweeds systeem zou worden in NL met het oog op zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof (zeker ook VADERschapsverlof) zou ik daar best mee kunnen leven. Want hoe het nu is, man paar dagen vrij slaat ook op puin.
Daarom noemde ik het ook een persoonlijke frustratie, maar zij was altijd degene die moest opdraven terwijl die man ook in de buurt werkt wij zaten dan vaak met de handen in het haar. Maar zij vond dat prima om altijd meteen te gaan, dan ben je m.i. verminderd collegiaal. Zij gebruikte de kinderen altijd als excuus om dingen niet te hoeven doen of haar zin door te drijven :). Dus daar heb ik geen empathie voor neeā¦
Maar āgewoonā extra verlofdagen alleen voor ouders vind ik niet eerlijk. Dan roep ook iets in het leven waardoor kinderlozen eens een extra dag kunnen hebben. Ik heb geen idee of dat ook in het Noorden beter geregeld is dan hier (bijv. als verhuisdag oid, zorgverlof, dat is allemaal nog steeds niet standaard).
Ja, dit is wel een goed punt eigenlijk. Denk dat voor mij het verschil hem zit in het feit dat ik er direct hinder van ondervind en bijstand/zorgverzekering āverder weg isā. Maar je hebt wel gelijk.
@vuilnisglitter Denk dat het te maken heeft met de aard van mijn werk ook, maar we werken met levend materiaal (cellen), dus als een persoon afwezig is dan moet dat levende materiaal alsnog verzorgd worden.
@HvO Ja, maar dat wordt dan wel disproportioneel als een persoon aanzienlijk vaker verlof opneemt.
Wow! Ik vind dit echt een ontzettend nare reactie. Wat maakt dat mensen met kinderen meer recht hebben op vrije dagen dan zonder? Ik gun iedereen voldoende vrije dagen tijd te kunnen besteden aan zaken die ze belangrijk vinden of waar tijd voor nodig hebben. (En dat mag van mij ook netflixen zijn.) Ik zeg niet dat je er zelf voor gekozen hebt, want ik weet dat het niet altijd een keuze is. (Ook dat je geen kinderen hebt.) Met dat laatste stukje krijg ik een beetje een gevoel van āzie mij eens superieur voor mijn zieke kind zorgenā. (Je bedoeld het vast niet zo.) Ik ben ook heel blij voor je dat je bijzonder verlof op kan nemen en zo hoort het ook. Volgens mij gaf ik dat ook aan, dat ik echt alle begrip heb voor mensen met kinderen en dat ze soms minder flexibel zijn. Maar ik zie niet in waarom alleen deze groep dan extra vakantiedagen zou moeten krijgen.
Ik heb op nee gestemd omdat ik denk dat er in nederland ouders zijn die er misbruik van gaan maken. En er binnen de kortste keren die wet word veranderd zodat het voor de mensen die het echt nodig hebben (ouders van zieke kinderen of alleen staande ouders ofzo) er de dupe van worden en die het nog lastiger gaan krijgen.
Ok dat is lastig, er zal altijd werk zijn waar iemand toch soort van onmisbaar is, maar jij kan bij wijze van spreke toch ook morgen je been breken? Daar kies je niet voor, maar een ziek kind is ook niet echt een keuze. Ik kan me je frustratie helemaal voorstellen maar ik denk echt dat je hier je werkgever op moet aankijken en niet je collega.
Natuurlijk hoort een ouder bij een ziek kind te kunnen zijn, maar we weten toch al dat de meerderheid die verlofdagen gaat misbruiken om een dag eerder op wintersport te gaan.
Ik vind het eigenlijk niet zoān probleem. Mijn vakantiedagen neem ik ook expres niet tijdens schoolvakanties op zodat collegaās met kinderen dat wel kunnen doen. Ik weet nog dat het voor mijn moeder vaak heel lastig was om werk en kinderen te combineren. Bijkomend voordeel: als ik ergens naartoe wil moeten kinderen gewoon naar school en is het overal lekker rustig Kan me voorstellen dat het in andere sectoren lastiger is trouwens, maar ik moet nu ook al extra werk op me nemen door onkunde van kinderloze collegaās en dat vind ik irritanter haha
Daarom, personal days. Stel dat je dat bijv 5 keer per jaar mag inzetten, verlof zonder opgaaf van redenen. Dus geen calamiteiten, vakantie of ander bijzonder verlof.
Ik zei niet iedereen he . Maar ik weet uit ervaring dat de wintersport (en elke vakantie) heel heilig is en de liefhebber alles aanpakt om een dagje eerder door de sneeuw te rollebollen
Oh ja mān moeder deed dit vroeger ook, 1 dag per schooljaar werd ik ziek gemeld om naar de Efteling te gaan. Was altijd een spannend groot geheim, heerlak.
Dit vind ik een coole en begripvolle reactie, thanks! Ik ben nu heel nieuwsgierig waar je woont, maar snap als je het liever niet deelt