Stel je persoonlijke vraag #14

Kan toch in de vriezer

Ik heb 't over producten waarvan je 't dus niet meer gaat opeten (of drinken), dus pakken melk, yoghurt, dat soort dingen. Niet (vega) vlees of zo

Hmm dan zou ik denk ik het wel ergens in verwerken

Maar er staat ‘als je vrijwel zeker weet dat je het niet op gaat eten’. Dus je wilt voor morgenochtend een pak yoghurt leeg eten en daarna ga je op vakantie, zou je dan de 2e gratis ook meenemen

1 like

Body positivity geldt niet voor dieren :sweat_smile:

Mensen die niet vega(n) zijn, stel er komt nu kweekvlees in de winkels (dus vlees wat in een lab wordt gemaakt) zou jij dat dan willen proberen?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En vegetariërs en vegans?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ben benieuwd of er verschil in zit! Aangezien ik best moeite zou hebben met dat iets ‘echt’ vlees is, maar dat lijkt me niet een obstakel als je toch vlees eet.

Ah ik heb een keer in een parkje naast de weg een hermelijn (of wezel?) gezien, ik zag alleen z’n kopje boven de grond uitkomen. Ik heb nog nooit zo’n schattig dier gezien gezien, echt een heel lief kopje met zwarte kraaloogjes. Ik dacht ook even dat ik me het had verbeeld, maar na wat rondzoeken denk ik dus dat het een hermelijn was.

5 likes

@Kerselaar en @tuula

Welke naam voor deze ballen gebruik je meestal?

• springballen
  • botsballen
  • stuiterballen

0 stemmers

En welke vind je eigenlijk het leukst klinken?

• springballen
  • botsballen
  • stuiterballen

0 stemmers

1 like

Ik zou 36 uur doen, en dan vier om vijf dagen werken. Ik werk nu twee jaar 40 uur per week (omdat ik met een contract van minder uur langer over een opleiding doe en dat weiger ik) en het begint me echt wel op te breken om vijf dagen achter elkaar steeds te moeten werken.

1 like

Fulltime werken lijkt me vreselijk om eerlijk te zijn, dus ik zou sowieso voor 32 uur gaan. Tenzij je binnenkort een huis wilt kopen of een verre reis wilt maken oid dan zou ik denk ik wel voor fulltime gaat tot dat je je doel behaalt hebt en dan switchen naar parttime.

5 likes

Voor die 100 euro verschil netto (ofzo) in de maand zou ik sowieso 4/5 werken.

1 like

Ja geen idee hoe dat in de praktijk werkt. Ben echt nog een starter en weet dus ook niet wat “normaal” is binnen dat bedrijf qua overwerken. Maar wel goed om even naar te kijken.

Hahaha ik heet Els en mijn broertje heet Erik :joy: En wij waren echt wel schattige babies!

25 likes

Zou hier inderdaad ook goed op letten! Want ik heb ook maar 36 uur betaald, kan ook niet meer in mijn sector, dus moet in theorie één dag per twee weken vrij nemen, maar ja, dat kan helemaal niet. Dus ondanks dat ik in theorie misschien wel liever die dag vrij zou hebben, weet ik dat het niet gebeurt, en zou ik liever 40 u p/w betaald krijgen (mijn functie is redelijk vergelijkbaar met een traineeship denk ik).
Edit: Is er misschien een kans dat je dit kan vragen aan een huidige of een oud-trainee van het bedrijf? En hangt het aanbod van je droombaan nog af van hoeveel uren je daarvoor gewerkt hebt oid?

3 likes

Die yoghurt is na je vakantie nog wel goed.

Huh wat heeft die vegetarische slager met het vraagstuk expertise vs uiterlijke vertoning/leefstijl te maken?

1 like

Ik heb dit en ik vind het echt ideaal. Ik kon ook kiezen voor elke week een halve dag vrij, maar ik vind 1 dag helemaal vrij/niks hoeven doen fijner dan 2x een halve dag wel aan werk te moeten denken.
Misschien zou ik voor 4*9 kiezen als het kon (mag niet bij mijn werkgever), maar met reistijd worden je werkdagen dan wel heel lang. En weet ook niet of je zo effectief werkt als je zulke lange dagen hebt. Misschien is het hoe je je erop instelt, maar ik ben na 8,5 uur op kantoor echt gaar. Zou erg moeten wennen aan 9,5 uur (wat bij sommige werkgevers dan weer bijna verplicht is en je geen 4 om 5 mag werken).
Ik denk alleen wel dat de kans groot is dat je nooit meer gaat werken dan je eerst deed. Ik wil nu iig niet terug naar 40 uur en dat betekent wel nu minder salaris en minder pensioenopbouw. Ik vind die vrije dag heel wat waard, maar ik heb collega’s die minstens x aantal jaar 40 uur wilden werken omdat zij ook verwachtten niet meer terug te gaan naar méér uur als je eenmaal kiest voor minder. En zij dat extra geld een x aantal jaar goed konden gebruiken.
@Rozevarken
(edit: je pauze is in je eigen tijd he, dus 36 uur maken in 4 dagen betekent 9 uur op 1 dag + half uur pauze = van 9 tot 1830 op kantoor).

1 like

Zoals het nu is maken ze vlees van stamcellen van een volwassen koe. Met één stamcel kunnen ze heel veel vlees kweken. Maar om die stamcellen te laten groeien hebben ze ‘kalfsserum’ nodig uit het bloed van een kalfje. Dat is schijnbaar een heel ingewikkeld goedje wat ze nu nog niet na kunnen maken, maar waar onderzoekers nu wel mee bezig zijn!

Hier meer info (wel van tijdje geleden:) https://www.nemokennislink.nl/publicaties/kweekvlees-van-het-lab-naar-het-schap/

5 likes

Ik heb

• Nagenoeg perfect werkende ogen
  • Ik heb een kleine afwijking aan mijn ogen, maar kan ook zonder bril/lenzen
  • Ik kan niet functioneren zonder een bril/lenzen

0 stemmers

Als je lenzen hebt, hoeveel draag je die?

• Elke dag, de hele dag door
  • Elke dag, maar niet de hele dag
  • Niet elke dag, maar wel bijna elke dag
  • Een paar keer per week
  • Minder dan een paar keer per week
  • Geen pijl op te trekken

0 stemmers

Ga je elk half jaar op controle voor je lenzen?

• Ja
  • Ik ga ongeveer een keer per jaar
  • Ik ga minder dan een keer per jaar
  • Ik ga nooit

0 stemmers

Heb een bril voor dichtbij maar draag ‘m alleen op kantoor. Thuis red ik me wel.