Stel je persoonlijke vraag #16

Schilderen en de laatste spullen verhuizen! Dan kunnen we vanavond voor het eerst in ons nieuwe huis slapen :smile:

7 likes

Ze mogen me “je” noemen, maar geen “jou” en “jij”, want dan zet ik ze voor niks op Marktplaats

4 likes

Oh menn daar waren mijn ouders vroeger zo star in. Zelfs al zei mijn oom bijvoorbeeld ‘zeg asjeblieft je’, dan nog moest ik u zeggen? Zo onlogisch. Ik heb ook het gevoel dat het in christelijke kring gebruikelijker is om het te zeggen.

Lijkt me echt super kut als je daar zo’n last van hebt dat je het liefst de hele dag in bed blijft liggen :pensive:. Mijn moeder had dat ook zo heftig, pijnstillers hielpen dan ook niet echt. Maar een warme kruik vond ze dan wel altijd fijn, misschien dat dat jou ook helpt? Al heb je dat vast al wel geprobeerd

Wat rot voor je moeder dat ze er ook zo’n last van had! Een kruik is altijd wel fijn inderdaad :blush: Ik heb m’n vriend net al thee laten brengen, denk dat een kruik z’n volgende taak wordt haha

1 like

Huh? Dus een ''is dat broodje van jou, mama?" is onbeleefd?

23 likes

Ja zonnescherm heeft ook mijn voorkeur, maar we wonen in een huurhuis, dus ik wil het liefst zoveel mogelijk dingen kopen die we sowieso mee kunnen nemen naar een koophuis. Anders was het inderdaad een goede optie geweest!

Misschien is zo’n doek inderdaad wel wat praktischer (makkelijker op te bergen, neemt ook in de tuin minder ruimte in beslag), maar ik vind een parasol echt mooier en gezelliger staan.

1 like

Werken :cry:

1 like

Oh dat klinkt wel vet fijn ja! Ga ik eens naar kijken, thanks!

Edit: oh trouwens @grace misschien heb ik het helemaal gemist maar hoe was die acupunctuur? Heb je het idee dat het iets heeft geholpen?

1 like

Ah wat balen! Had zo voor je gehoopt dat het effect zou hebben :frowning: Hoop echt dat je op termijn een oplossing vindt die het allemaal iets beter te doen maakt :heart:

1 like

Nee

Huh maar moeten ze dan wel ‘u’ zeggen? Als in, ‘mag ik bij u op schoot, want ik hou van je’.

Nee, maar geen onnodig jou en jij want dat klinkt hard en vinden ze hier onbeleefd. Ligt natuurlijk aan de zin, want soms moet je jouw en jou zeggen, maar hier zeggen we vaak gewoon je

ik spreek zelfs m’n opa en oma’s niet aan met u omdat ze dat niet willen :joy: en mijn ouders zeggen ook geen u tegen hun ouders.
alleen m’n moeders zus zegt u tegen haar ouders want dat heeft ze overgenomen toen ze in groningen ging studeren eind jaren '80. heeft m’n oma wel eens verteld, ze zei altijd je en jouw en na twee maanden op kamers begon ze ze aan te spreken met u “want dat deden haar vrienden uit groningen ook allemaal” lekker pretentieus. zij is echt de enige van de hele familie die dat nog steeds doet dus

3 likes

Ik hoor het nog niet voor me, kun je eens een voorbeeld geven?

Mijn ouders zeiden wel eens als ik zei ‘ja of nee’. “Ja, pap(a)” “Ja, mam(a)”. “Met twee woorden spreken”. Maar dat heb ik nooit overgenomen :stuck_out_tongue:
Of over ‘hij’ of ‘zij’ spreken tegen de ander. Bijvoorbeeld over je moeder tegen je vader 'Heeft zij dat gedaan?". Daarvan snap ik wel dat het wat brutaal klinkt.

1 like

Ik sprak mijn vader juist jarenlang aan met zijn voornaam en ook tegen mijn siblings zei ik zijn naam. Maar sinds mijn moeder is overleden noem ik hem eigenlijk altijd gewoon ‘pap’. Vond dat hele voornamengedoe toch best gek. Dat begon dus toen ik 10 was al. Ik zie mijn oppaskinderen al hun ouders bij hun voornaam noemen, komt me heel raar voor nu.

Oh en ik ben wel benieuwd hoe jullie je schoonouders noemen. Daar klonk een voornaam ook zo raar. Tegen schoonmoeder bijvoorbeeld ‘Ja, dat zei Henk vorige keer al’. Ik probeerde altijd maar die situaties dat ik hun naam moest noemen te voorkomen.
De generatie van mijn ouders noemden hun schoonouders ook gewoon pa/ma.
Mijn schoonvader wilde destijds ook dat ik hem pa noemde en ik vond dat echt het belachelijkste idee ooit. Ik heb maar één vader en één moeder.

• Ik spreek mijn schoonouders aan met jij
  • Ik spreek mijn schoonouders aan met u
  • Ik gebruik de voornaam over/tegen mijn schoonouders
  • Ik gebruik een ander woord over/tegen mijn schoonouders
  • Ik heb geen schoonouders

0 stemmers

Jij en voornaam allebei

2 likes

Ik heb wel schoonouders maar praat nooit met ze :joy:

8 likes

Oeps foutje in de poll geslopen.