Stel je persoonlijke vraag #17

Cy… Cyn…Cynthia? Is that you?

4 likes

Joh, ik ben nog nooit op Terschelling geweest. Wilde gewoon voorkomen dat iedereen ging vertellen waar ze wonen en hoe ze voor dezelfde tijd ook helemaal in Lutjebroek kunnen zijn.

1 like

Wajoooo ik wist echt niet dat je binnen NL 5 uur kon rijden. Dacht dat alles op Max 3 uur van elkaar lag ofzo

21 likes

Het kan ook een hyperbool zijn toch, overdrijven hoe klein iets is?

Oh dan snap ik het verschil niet denk ik :joy:

Ik wil trouwens heel graag een keer wadlopen.

Wil sowieso een grand tour nederland doen. Zoveel plekken waarvan ik geen idee heb waar het licht. Zo is er bijvoorbeeld Doetinchem en dat ligt ergens en ik weet nog steeds niet waar.

9 likes

Hahaha Doetinchem :joy::joy: zo bijzonder is die plek niet hoor! Ja de Graafschap zit er en een uitgaansstraat(je) en scholen en een ziekenhuis en dat is het wel zo ongeveer

1 like

ik snap wel dat je over Doetinchem een beetje in het duister tast.

5 likes

Hahah

Ik weet dus ook nooit wat de Achterhoek is en wat Twente.

Winterswijk is ook zo’n plek dat voor mijn gevoel in oost-Polen ligt.

21 likes

Ah ja dit hebben meer mensen, ik ben ook wel eens iemand tegengekomen die dacht dat Twente een stad was. De Achterhoek is een streek in Gelderland, en Twente een streek een Overijssel. Het mooie is dat de grens tussen de streken ongeveer overeenkomt met de grens tussen de twee provincies, dus wel makkelijk te onthouden.

1 like

Dizzclaimer: dit is een unicum. Ik had het zo gehad met bepaalde zaken dat ik in turbomodus zat. :upside_down_face:

2 likes

Tja je doet het in Doetinchem he

7 likes

Heb jij al een Vaderdag cadeau?

• Nee maar ik ga nog wat kopen
  • Nee en ik ga ook niks kopen
  • Ja

0 stemmers

Ik heb dus een abonnement op wetenschap in beeld gegeven maar ik zag dat hij het eerste nummer pas eind juli krijgt. :roll_eyes: Stom. En dan was het ook nog eens een Vaderdag actie.

@Zemraluani zeg vooral niet tegen iemand uit Twente dat ie uit de achterhoek komt of vice versa want dat is net zo’n belediging als dat je denkt dat een amsterdammer uit rotterdam komt :stuck_out_tongue:

8 likes

Mijn vader is overleden een tijdje terug, maar ik heb dit jaar voor het eerst zoiets dat ik wel wat kleins wil kopen voor de vriend van mijn moeder, om hem toch te bedanken. Voel me stiekem een klein beetje schuldig naar mijn vader toe, maar vind wel dat hij het verdient

15 likes

In Twente zeggen de ze o-klank langer dan bij ons, maar wij zeggen ook wel echt coola.

15 likes

Dat is twente haha (Twente =Herman Finkers). Maar verder zijn er redelijk wat tradities die volgens mij zowel in twente als de achterhoek voorkomen. En het accent lijkt ook wel redelijk op elkaar.

image image

11 likes

Allebei. Voor de leek is het verschil tussen de dialecten ook niet te horen denk ik :sweat_smile:

Ik kom uit Twente en mijn vriend uit de Achterhoek. En met name onze ouders praten met zo’n ander accent :joy: moest de eerste keren enorm wennen aan z’n vaders uitspraak haha. Mijn vriend had andersom hetzelfde met mijn vader. Terwijl ze elkaar onderling prima kunnen verstaan. Is ook generatie dingetje denk ik. Zij praten veel platter dan wij. Verstaan kan ik het prima maar spreken toch wel minder.

4 likes

Wat mij altijd opvalt aan het Twentse accent is de uitspraak van woorden die eindigen op -n. Die woorden worden heel duidelijk gearticuleerd inclusief de -n terwijl Achterhoekers dat over het algemeen veel minder doen en de -n soms zelfs niet uitspreken geloof ik.

3 likes

Ja daar heb je wel gelijk in! En wat ik ook wel heel opvallend vind aan Twents (maar misschien is dat in de achterhoek ook wel), is dat het vrij zeurderig kan zijn haha, vooral de ‘eu’ en de ‘ee’. Het is moeilijk in woorden te omschrijven, maar bijv. ‘meneer’ is met een twents accent meer ‘mene-eur’

1 like