Stel je persoonlijke vraag #18

Ik vind tikkies/splitten geen probleem maar als ze onaangekondigd zijn moet ik altijd wel een beetje fronsen. Vind het prettiger als je van tevoren even afstemt of je gaat splitten of niet.

64 likes

zeg jij tegen je ouders:

• pa ma pap mam papa mama
  • voornaam

0 stemmers

Soms is het leuk wanneer mensen je al gauw met iets persoonlijks vertrouwen hoor maar ik vind het gewoon fucking awkward wanneer ik in het openbaar vervoer zit en de rando naast me gaat het over zijn dochter hebben die hij niet meer mag zien, of als ik lekker zit te gamen en een dude die ik net een uur ken gaat over zijn liefdesverdriet praten. (I’m not your assigned emotional support female!)

Of al die keren dat ik de telefoon op neem voor werk en ik iemand met IT probeer te helpen maar het op de een of andere manier toch al gauw over hun verschrikkelijke scheiding/ex man/andere problemen gaat ofzo weet je wel. Awks.

Maar als het iemand is die ik een beetje ken of zelfs net ontmoet op een feestje en een klik mee heb vind ik het wel super leuk! Dus het hangt van het moment af en waar het over gaat.

6 likes

Ja dit. Betalen zou ik geen probleem vinden, zeker niet gezien de situatie, waar ik er dus ff vanuit ga dat mijn inkomen hoger is dan dat van hem. Maar als ie echt alleen zegt ‘was gezellig’ en dan een tikkie stuurt zou ik dat wel apart vinden. Als ie zegt ‘was gezellig, zullen we de kosten delen/vind je het oke als ik een tikkie stuur?’ Vind ik het alweer heel anders

1 like

Ik vind niet dat de man per se moet betalen maar vind het wel leuk en galant als de 1 de ander trakteert. En met name als je nog eens afspreekt kan het makkelijk om en om, vind een tikkie ontvangen dan stom.
Aan de andere kant: hij is student dus ik snap dat het bij om en om betalen dan misschien best een grote hap in 1 keer is.

2 likes

Ik vind dit een dealbreaker omdat ik het zĂł dom vind om dit niet gewoon op dat moment te bespreken. Waarom nou de dag erna een tikkie sturen? Dat is echt zoooo kut. Zeg gewoon hoe je het wilt doen. Maar goed ik woon in het buitenland en heb tikkie nog nooit gebruikt en ik hoop ook dat me de (bij veel mensen) meekomende mentaliteit ook lang bespaard blijft :smile:

11 likes

Ik vind het heftig dat er zoveel vrouwen zijn die strijden voor feminisme en gelijke rechten maar dan wel verwachten dat de man betaalt. Ik bedoel niemand nu op het forum hoor, maar gewoon in des algemen levens

16 likes

Ik had ooit een zomerbaantje op het werk van mijn vader en ik moest hem dringend voor iets hebben, maar al zijn collega’s stonden er om heen. Het voelde zo kinderlijk om pap/papa te roepen, maar ik kreeg zijn voornaam echt niet mijn strot uit haha, dat voelde nog veel ongemakkelijker. Uiteindelijk maar heel zachtjes papa geroepen tot hij het hoorde haha.

70 likes

Hahaha dit vind ik echt schattig

1 like

Maar hoezo moet hij specifiek aangeven dat hij niet trakteert en niet dat hij wel trakteert? Ik ga er altijd vanuit dat ik een tikkie krijg behalve als iemand specifiek zegt ik trakteer

4 likes

Ja wat al veel gezegd wordt, vind het niet raar om te splitten - wat ik zelf fijn vind is er open in te gaan en te zeggen “ik wil ook best betalen hoor”, en als de man er dan echt op staat om te betalen, dan laat ik het toe en betaal ik de volgende drankjes dezelfde avond. Zo is het alvast eerlijker, maar ik verwacht niet en wil ook niet dat ík niks betaal en hij alles.
Maar als hij heeft gezegd “ik neem ze voor mijn rekening” en een dag later krijg je zonder aankondiging een tikkie dan vind ik het wel raar. Zo van ik trakteer - grapje bij nader inzien wil ik toch niet trakteren. Onaangekondigde tikkies zijn sowieso raar :sweat_smile:

4 likes

Maar ik snap het niet, de rekening moet op het moment van betalen toch sowieso ter sprake komen? Ik bedoel, je vertrekt en de rekening moet betaald, dan trekt een van beiden of allebei de portemonnee. Daar zeg je toch iets over? Of hij zegt “ik betaal.” En jij zegt “ik wil best splitsen hoor” Of hij zegt “ik trakteer” of “ik betaal en dan regelen we het later” of IETS?

1 like

Of hij zegt ik ga ff binnen betalen (dat vind ik niet trakteren) of je moet gaan en vraagt om de rekening of 1 van de 2 pint even. Ik zat net met een forumster op het terras en we vroegen om de rekening, zij pakte haar portemonnee, zij betaalde en we liepen weg, je hoeft toch niet altijd iets te bespreken :sweat_smile:

1 like

Bijnamen. Wel echte namen, niet zoiets als poepie ofzo :rofl: maar gewoon andere namen dan ze eigenlijk heten.

Over tikkies gesproken

Als een of meerdere vrienden bij jou komen eten, stuur je dan een tikkie?

• Nooit
  • Altijd
  • Alleen als het een luxer etentje is (bijv. duur vlees of meerdere gangen)
  • Alleen als meerdere vrienden komen eten

0 stemmers

Zo nee, verwacht jij dan dat ze iets meenemen (bijv. een fles wijn?)

• Ja
  • Nee nooit
  • Nee maar zelf zou ik wel iets meenemen
  • Alleen als het een luxer etentje is

0 stemmers

Wij organiseren wel eens een etentje waarbij elk stel een gang maakt, dan betaalt ieder zijn eigen gang. En ik ging voorheen vaak bij een vriendin eten omdat zij op zichzelf woonde en ik niet (dus zij at bijna nooit bij mij), dan maakte ik wel eens geld over of nam ik een fles wijn mee oid. Maar heb ook vriendinnen die een tikkie sturen als ze me nota bene hebben uitgenodigd om een wrap te komen eten (aka tikkie van €1,63 ofzo) :sob:

3 likes

Het hangt bij mij een beetje van de context af, als ik mijn vrienden uitnodig om te komen eten verwacht ik niet dat ze meebetalen of iets meebrengen. Dan is het mijn eigen keuze hoe luxe/duur ik het maak en ik nodig ze uit.
We hebben ook wel eens met de vriendengroep bedacht om met z’n allen te gaan eten en dan was mijn huis het meest praktisch. Dan vind ik het leuk om te koken en iedereen te ontvangen, maar dan verdelen we de kosten wel. Anders draai ik steeds op voor de kosten van het etentje omdat het bij anderen thuis niet past/niet handig is.

9 likes

Ik ben nog student dus we pleuren alles op de wiebetaaltwat.

7 likes

Ik zie “mijn huishouden” nog steeds als mijn ouders, zus en ik, ook al wonen we in 3 huizen. Slecht misschien maarja

3 likes

Ja precies zo doen wij het in onze vriendengroep ook!

@opheliac toen ik nog studeerde deed ik dat ook altijd inderdaad! Maar dat vind ik anders dan dat iedereen een (fulltime) baan heeft

2 likes