Stel je persoonlijke vraag #19

Ik heb 100 jaar geleden op de deli/ kaas van AH gewerkt waarbij ik in 1 week 2 keer naar de SEH kon voor hechtingen.
Op 24-12 in de ochtend met dat grote kaasmes mn halve duim eraf gesneden.
Op 31-12 10 minuten voor sluitingstijd mn hand door de kaassnijmachine gehaald :sob:

Sindsdien probeer ik het zelf snijden van kaas zoveel mogelijk te vermijden

1 like

Heb jij de Green Cuisine vegaburger van Iglo wel eens gegeten?

  • Ja
  • Nee
  • Weet het niet zeker

0 stemmers

Voor de ja-stemmers: vond jij deze burger ook zo gruwelijk vies?

  • Haha ja gadverdamme
  • Hij was okĂ©
  • Nee wtf ik vond hem heerlijk
  • Ik kan me niet meer herinneren wat ik ervan vond

0 stemmers

Blijkbaar stoppen The kardashians, zelf nog nooit 1 aflevering van gekeken. Jullie?

  • Alle aflevering zeker 3x gezien
  • Nee, nog nooit gekeken
  • Ja, sporadisch als er niets op tv was

0 stemmers

Even een snelle reactie. Maar ĂŒberhaupt dat er in Europa sprake is van “een vluchtelingen crisis” komt door jaren lang wanbeleid. Het eerste internationale verdrag over de opvang van vluchtelingen (1951 conventie van Geneve) is voornamelijk opgezet als politiek instrument omdat het enkel mannen die uit communistische landen vluchtte asiel verleende. Sindsdien is het altijd een uiterst politieke kwestie geweest.
Europa stopt miljarden in projecten zoals Frontex die Europese grenzen moet bewaken (interessant om je hier in te verdiepen hoe Frontex steeds machtiger werd en een grotere rol vervulde en een steeds grotere markt creëerde), de grenzen van Europa werden steeds verder opgetrokken omdat als je in de eu bent Europa verplicht is om je asielaanvraag te behandelen en wegens het nonrefoulement verbod mag de eu je niet zomaar terugsturen. Dus Europa ziet er nu op toe dat mensen al ver in bv Afrika worden tegengehouden en vastgehouden in bv vluchtelingenkampen (veel literatuur over border externalization) Zie bv ook de samenwerkingen tussen Italië en de Libische kustwacht. Daarnaast is het bijna onmogelijk voor mensen om legaal naar de EU te reizen, visum aanvragen worden structureel geweigerd uit mensen waarvan er een groot risico is dat ze asiel vragen in NL en veilige routes over land zijn er niet omdat Frontex inmiddels in steeds meer (niet europese) landen opereert. Deze invloeden vanuit de EU zorgen er dus niet alleen voor dat mensen niet legaal en veilig naar de EU kunnen reizen, het heeft ook invloed op het beleid en de veiligheidssituaties in niet Europese landen.
Je kan je verdiepen in hoe bv de Turkije deal tot stand gekomen is, of de verdragen die de EU met niet EU landen heeft afgesloten betreft vluchtelingen.

Nederland geeft momenteel de hoogste prioriteit aan kansarme aanvragers, zoals mensen uit veilige derde landen of mensen met een Dublin claim. Deze mensen krijgen bijna altijd binnen de gestelde termijn een beslissen en worden teruggestuurd naar land van herkomst, of worden teruggestuurd naar een ander Europees land (wegens de Dublinclaim), of ze duiken 18 maanden onder om de Dublin claim te ontduiken. Hier gaat dus ontzettend veel capaciteit van de ind en geld naartoe. Daartegenover staat dat jarenlang kansrijke asielaanvragen minder prioriteit hebben gehad en dus ook jaren moeten wachten voordat hun asielaanprocedure ĂŒberhaupt start. In die tijd kan je niet werken/studeren of gezinshereniging aanvragen. Dit zijn mensen die de meest gruwelijke dingen hebben meegemaakt en meerdere trauma’s hebben opgelopen.
De IND is nu ook veel in het nieuws omdat ze een speciale (niet goed functionerende) taskforce hebben opgericht om 14000 zaken te behandelen van mensen die al jaren wachten. Ook is bekend dat de IND kansrijke zaken expres laat wachten om zo de komst van andere asielzoekers naar Nederland te demotiveren.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het hele concept van een vluchtelingen crisis heel erg subjectief is en het wel duidelijk is dat de EU niet de conflictsituatie die de oorzaak zijn voor vluchtelingenstromen als crisis ziet, maar de aanwezigheid van vluchtelingen in de eu als crisis ziet. Terwijl de EU relatief heel maar dan ook heel erg weinig vluchtelingen opvangt. En dan heb ik nog buiten beschouwing gelaten wat de invloed van de EU is op veel conflicten.
Ik kan morgen uitgebreider reageren als je wilt, of je meer info geven over bepaalde onderwerpen.

Edit: wat denk ik ook goed is om bij stil te staan is ĂŒberhaupt het onderscheid dat mensen willen aanbrengen tussen ‘echte vluchtelingen’ en niet echte vluchtelingen.
Een verdrags vluchteling ben je als je vrees betrekking heeft op een van de 5 gronden (religie, sociale groep, nationaliteit, etniciteit en politieke overtuiging). Mensen die dus vlucht en voor een oorlog zijn wat dat betreft gezien geen vluchtelingen, maar genieten subsidiaire bescherming. De rechtsmiddelen van de verblijfsvergunning zijn hetzelfde. Maar veel Syriers zijn volgens de originele betekenis eigenlijk geen vluchteling (althans geen verdragsvluchteling).
Daarnaast wordt er vaak gewezen naar economische migranten. Maar ik ben dan altijd benieuwd naar het verschil tussen ‘expats’, kennismigranten, buitenlandse studenten, internationals en economische migranten?
Misschien het verschil dat ‘economische migranten’ leven in extreme structuren van ongelijkheid deels door kolonialisme, racisme en kapitalisme?

41 likes

Orale seks bij een vrouw.

1 like

Is goed! Wil je nog een onderwerp geven haha. Wat ik zelf een hele interessante ‘strategie’ vind om in kaart te brengen hoe ver EU’s invloeden reiken is een soort van ‘follow the money’ methode. Oa Martin Lemberg-Pedersen heeft hele interessante onderzoeken gedaan naar de financiering van oa Frontex en andere private security companies. Bedrijven zoals Airbus en HP hebben bv een grote markt betreft biometrics/veiligheid in vluchtelingenkampen en grensgebieden. Het is echt bizar hoeveel geld er vanuit EU gefinancierde projecten naar bv grensbewaking (en dan niet alleen EU grenzen) gaat en hoeveel macht deze bedrijven ook hebben verworven. Het is nu zo dat deze bedrijven veel invloed hebben op EU beleid omdat zij de autoriteit hebben gekregen van 'experts.

2 likes

Interessant wat je allemaal verteld! Heb je nog tips van boeken oid om meer hierover te lezen? Ik had zelf een boek gelezen over het beleid in de VS, wat echt vreselijk is. Toen had ik nog goede hoop dat de EU iets beter was. Nou toen las ik het boek “niemand wil ze hebben” echt ik was in shock.

Ik ben nu aan het werk en kijk vanavond even! https://forensic-architecture.org/investigation/seawatch-vs-the-libyan-coastguard dit kan ik je wel alvast aanraden. Het is een reconstructie van een seawatch reddingsactie en laat pijnlijk zien EU beleid er in de praktijk uitziet.

3 likes

Wow bedankt voor je uitgebreide informatie. Kom graag nog een keer terug :slight_smile: super interessant dit!

1 like

Op vakantie naar het buitenland terwijl je je waar je ook bent aan de geldende maatregelen houdt en voorzichtig bent > niet aso

Zeiken over maatregelen en/of eventueel veranderende maatregelen en dat je misschien in quarantaine moet bij terugkomst en hoe oneerlijk dat is en boos zijn als je werkgever quarantaine niet wil doorbetalen en blablabla > entitled

19 likes

Team Google Keep :upside_down_face:

21 likes

Is er ook zoiets voor op je Macbook? :nerd_face: Ik zocht er toevallig gister naar, ik vond ‘Memo’ maar die is niet gratis. En plaknotities heeft weer geen checkboxes die je kunt afvinken

De gewone ‘notities’ app heeft checkboxes! Of de ‘herinneringen’ app

1 like

Waarom is jouw scherm geel?

Dat doet die app. Je kan je lijstje ook andere kleuren geven en dan kleurt de rest weer mee

4 likes

Weet ik helaas niet! Ik geloof wel dat je Google Keep op elk platform kunt downloaden.

@midheavenmoon, dat zijn de hoeveelheden die ik nodig heb, haha!

@Lemongrab, da’s de kleur van het lijstje, die stel je zelf in!

Dat boodschappenlijstje heeft een miniatuurfoto van mijn vriend omdat het lijstje met hem gedeeld is, trouwens (is de foto van zijn Google account)!

6 likes

Hooo kun je lijstjes delen? Even proberen!

1 like

In grammen dan? Ik koop kiwi’s en bananen altijd gewoon in hoeveelheden.
Of run je een weeshuis en heb je daarvoor zoveel bananen in stuks nodig :stuck_out_tongue:

5 likes

Na de tragische ondergang van Wunderlist (rip, honestly erger dan het einde van kuwtk) heb ik 2 dagen met hotmailadressen zitten vechten om Microsoft To Do op m’n telefoon aan de praat te krijgen. Zo te zien kan ik beter naar Keep switchen!

Heeft Keep wel van die pling-geluidjes? Anders hoef ik het niet.

3 likes

Oh grappig! Ik dacht omdat het hele scherm meegekleurd was dat @anon28710462 standaard een geel scherm had, vroeg me al af waarom je dat zou willen.

1 like