haha okay hier komt ie
Bloemkool alfredo
Ik heb een amerikaans recept over iets van 10 keer maken steeds aangepast en nu heb ik een versie waar ik het meest tevreden mee ben.
Voor 2-4 personen (ligt eraan hoe veel je eet en hoe veel je van bloemkool houdt):
- 300 gram bloemkool
- 1 blokje paddenstoelen boulion
- 1 thee lepel lichte miso pasta
- scheutje amandel/soja melk
- water om in te koken
- 1/3 theelepel xanthaangom (of misschien zelfs iets minder)
- peper/zout
- knoflookpoeder (of gepofte/geroosterde knoflook, als je er meer tijd in wil steken of heel fancy bent)
Breek bloemkool in kleine roosjes en kook in een laagje water met het boulion blokje heel gaar. Je zou ze daarna met een vork moeten kunnen pletten.
Giet de bloemkool af maar bewaar de boulion.
Pureer (met een staafmixer) de bloemkool met de melk, miso en zo veel boulion als je nodig hebt.
Breng op smaak met peper, zout, knoflookpoeder, en pureer tot het glad is.
Strooi de xanthaangom over de saus en pureer weer stevig, tot het allemaal vermengt is. Te veel xanthaangom en de saus wordt snotterig, te weinig en het blijft waterig. Xanthaangom is een geweldig bindmiddel en werkt direct, dus je kan met een beetje beginnen en steeds een mespuntje ofzo toevoegen totdat je de textuur goed vind.
Ik vind het zelf lekker om er edelgist, karwijzaad en chilivlokken in te roeren op het einde, en we eten dit vaak met geroosterde gnocchi en gebakken champignons.