Stel je persoonlijke vraag #19

Dat is wel zo, maar dat betekent voor mij niet dat je deze mensen maar moet laten verpieteren. Ben het wel met je eens dat het een super moeilijk vraagstuk is hoor, want mensen blijven komen zolang er zoveel landen zijn waar het een bende is. En je kan inderdaad niet iedereen helpen. Maar zoveel van deze mensen woonden daar al jaren, blegh die gun ik gewoon een plekje in Europa op een fijne plek.

5 likes

Ik heb er niet veel verstand van om mijn mening te vormen

1 like

Je laatste zin klopt, maar ik hoorde laatst een verslaggever zeggen: wanneer je mensen behandelt als beesten, worden het beesten. En ik denk dat daar wel een kern van waarheid in zit. Het was daar echt verschrikkelijk en vooral uitzichtloos, dat doet echt veel met een mens.

17 likes

Nou inderdaad, die paar dan, maar die andere duizenden zijn inderdaad gewone mensen, mannen, moeders en kinderen…

En qua dat in de brand steken, dat snap ik heel goed. Ik hoorde zelfs op Radio 1 dat bij veel mensen in het kamp opluchting overheerste, omdat ze dachten: nu zijn we eindelijk verlost van deze hel en móeten ze ons wel helpen. Dat is zo’n vreselijk wanhopige situatie.

6 likes

Je zei grootste deel terugsturen. Dus niet alleen de aanranders. Denk dat diegene die op je reageerde daarop op doelde.
Vind het ook nogal hard overkomen. Zit je dan veilig in je woning in NL.

2 likes

Een deel komt ook uit veilige landen van herkomst/is economische vluchteling. Schiet ook niet op.

1 like

Ja, dit dus. Jullie hebben echt geen idee!

5 likes

Ik weet dus dat er mensen zijn die denken van tja ver van mijn bed show + we kunnen niet iedereen helpen. Maar komt wel zo naar over zeg. Het zijn mensen met zoals jij en ik. Alleen dan in een ander land geboren.
Ik hoop dat je dan wel dankbaar bent dat je in NL geboren bent en wat voor voorrecht dat is. Niet dat dat iets van die ellende oplost maar het klinkt zo makkelijk en schouderophalend.

16 likes

Ik heb een aantal jaar geleden 3 weken geholpen in Moria en ik heb nog steeds nachtmerries, laat staan de mensen die daar moeten wonen.
Het is onmenselijk daar, te vergelijken met een concentratie kamp inderdaad. Dat dit kamp al zolang heeft kunnen bestaan is niet te begrijpen. Dat er nu discussie is over wat te doen wat te doen met mensenlevens die gewoonweg hulp nodig hebben is al helemaal onbegrijpelijk.

29 likes

Oh @Zemraluani spijt van je uitlatingen? :sweat_smile:

Doe dat een keer met mensen die het ook daadwerkelijk meegemaakt hebben. Dat discussieert wat eerlijker.

5 likes

Ik vind jouw uitlatingen en de vraag die je alleen al durft te stellen juist superieur @Zemraluani
Maar goed je titel past je weer prima wel

Nouja zolang kapitalisme zegeviert in de wereld denk ik niet dat je oorlogen en armoede weg krijgt. En mensen zullen altijd op zoek gaan naar betere kansen voor zichzelf en hun gezin.

2 likes

Late to the party, maar ik vind hoe mijn moeder ermee om is gegaan bij mij op die leeftijd echt top en ik hoop later zo’n band met m’n kind te hebben dat ik dat ook zo zou kunnen.

Ik was 14 en ontmoette iemand op internet uit dezelfde stad van 22. Ik vertelde m’n moeder dat we verliefd waren en elkaar gingen ontmoeten. Toen legde m’n moeder uit dat ze zich wel een beetje zorgen maakte, omdat ze snapte dat ik verliefd kon zijn op hem, maar dat iemand die zoveel ouder is ook de verkeerde intenties met zo’n jong meisje kan hebben. Ik bleef protesteren dat het ware liefde was en toen stelde ze het volgende voor: ik zou met hem in het openbaar wat gaan drinken en zij zou met me mee gaan om een paar tafels verderop buiten gehoorsafstand te gaan zitten, zodat ik naar haar toe kon als het niet goed voelde. We zouden niks tegen hem zeggen, want was niet cool natuurlijk en zij zou apart binnen komen.
En als het echte liefde was van zijn kant zou hij ook willen dat ik veilig was, toch?

Eenmaal zover bij hem aan tafel stelde hij gelijk voor om weg te gaan en niks te drinken. Dat vond ik een beetje eng, dus ik vertelde dat m’n moeder er ook was. Zijn reactie: wow, ik dacht dat je veel volwassener was voor je leeftijd, je gaat toch niet met mammie naar een date? Je bent al 14, dan ben je gewoon een vrouw hoor.

Ik besloot met mammie naar huis te gaan, bye.

125 likes

Het is onze eigen schuld. Het Westen heeft overal in de wereld chaos, oorlog en honger veroorzaakt, dus dat is niet zomaar opgelost.

@Zemraluani Als je zou willen, zijn er genoeg manieren om met (oud)vluchtelingen in contact te komen. Dat zou je echt wat anders naar sommige zaken laten kijken. En echt niet alleen maar van ā€œach, zielige vluchtelingetjesā€.

6 likes

Kun je nagaan hoe erg het thuis was.

1 like

Maar dan klinkt iedereen toch op netflix als een stel chipmunks?

6 likes

ik raps kaas

19 likes

Net zoals er Marokkaanse jongeren naar Europa komen en heel veel jonge mannen uit Albaniƫ naar Nederland zijn gekomen. Ze proberen het gewoon. Die mannen uit veilige landen/die geen asielgerelateerde problemen hebben denken waarschijnlijk wat heb ik te verliezen? Dus gaan ze toch en de smokkelroutes brengen ze naar o.a. de Griekse eilanden.
Er is nu ook een plan om deze mensen €2000,- oid aan te bieden om weer naar huis te gaan.

1 like

en koekjes

7 likes