Stel je persoonlijke vraag #20

Ja maar bedoelde meer als je normen en waarden uit politieke voorkeur kan halen wat zegt dat dan over de normen en waarden van mensen zonder politieke voorkeur? Zijn die zo afwijkend of zullen ze net zo goed normen en waarden hebben die overeen komen met mensen met een politieke voorkeur?

Ja klopt. Ik heb het niet goed gelezen :sweat_smile:

1 like

Uit het stemgedrag zelf kan je dan inderdaad geen politieke voorkeur halen, echter sluit dat niet uit dat je geen politieke voorkeur hebt. Je kan nog steeds een linkse/centrum/rechtse politieke voorkeur hebben, maar geen partij hebben waarbij jouw voorkeur aansluit. Dan moet je meer ingaan op de ideologie van de blanco stemmer om erachter te komen wat haar normen en waarden zijn.

1 like

[quote="Mora, post:3079, topic:21149, full:true]en sowieso lang niet de meest ontwikkelde forummer ben
[/quote]

Dat is niemand, iedereen is wel onontwikkeld op een bepaalde manier. Je kan een brede interesse hebben en alsnog blinde vlekken.

Mijne is bijvoorbeeld muziek, daar kan ik behalve de zeroos niks (zero) bijdragen aan een discussie, of het menselijk lichaam/gezondheid weet ik niks van, of bijna alle sporten.

Denk dat je je eigen ā€˜tekorten’ in je ontwikkeling gewoon meer ziet en bijvoorbeeld hier gaan discussies vaak over specifieke onderwerpen waar toevallig veel mensen hier mee bezig zijn. Dan lijkt het misschien of iedereen enorm breed ontwikkeld is, maar er zijn zat dingen waar waarschijnlijk maar een handjevol forummers iets over weet.

6 likes

Het verbaast me dat de meningen hier over kunnen verschillen, is dit geen feit? Als ik achter de politieke standpunten van de ChristenUnie of de PVV sta zegt dat toch alles over mijn normen en waarden?

18 likes

Ik denk dat daar genoeg discrepantie in zit. Genoeg VVD-stemmers die een uitkering hard nodig hebben en daar ook geen problemen mee hebben.

Ik heb ook wel eens PvdD gestemd terwijl ik toen nog vlees at.

Natuurlijk zit er discrepantie in, maar vind PvdD en vlees eten elkaar ook niet uitsluiten, (net zoals dat GroenLinks stemmers ongetwijfeld ook nog vliegen/autorijden/kinderen krijgen/whatever verder slecht is voor het milieu/de planeet), maar bij partijen die overduidelijk racistisch/seksistisch zijn vind ik het nog wel even wat anders. Als iemand SGP stemt ga ik er vanuit dat diegene er niet bepaald feministische denkbeelden op nahoudt, of als iemand PVV/FvD stemt dat diegene niet open zal staan voor het opnemen van vluchtelingen bijvoorbeeld.

11 likes

Ik denk dus niet per se, eigenlijk. Er zijn genoeg mensen die zoiets hebben van ā€˜ik kan dit doen, maar een ander niet, dus is mijn standpunt tegen hetgeen ik zelf doe’. Ik weet niet of dat logisch klinkt, maar ik ken dat soort mensen wel.

Maar misschien heb ik een ander idee van normen en waarden. Ik heb het idee dat het meer te maken heeft met hoe je je eigen leven leidt en hoe je met dingen omgaat, niet wat je meningen of standpunten zijn.
Ik heb zelf ā€˜een beetje’ gestemd. Het zegt zeker iets, maar niet alles.

Oh ik zie dat anders. Volgens mij kun je best bepaalde normen en waarden hebben maar er tegelijkertijd zelf niet altijd naar leven. Ik zie, kort door de bocht, normen en waarden als hoe je vindt dat je een goed leven zou moeten leiden (of iets dergelijks). Maar niet dat je ook per se zelf daar altijd op gelijke wijze naar handelt. Kortom: wij zijn betrokken, maar niet onfeilbaar.

12 likes

Hoe vaak scheld je?

• Nooit
  • Zelden
  • Soms, bijv 1x per maand of 1x per week
  • Elke dag wel een keer
  • Een paar keer per dag
  • De hele dag door

0 stemmers

Scheld je op

• Mensen
  • Dieren
  • Dingen
  • Situaties
  • Al het bovenstaande
  • Iets wat je vergeten bent, namelijk

0 stemmers

Scheld je met

• Godslasteringen woorden
  • Ziektes (geen kanker)
  • Kanker
  • GenitaliĆ«n
  • Poep en pies
  • Straattaal
  • Buitenlandse scheldwoorden
  • Anders

0 stemmers

Scheld je

• Hardop in jezelf
  • Hardop tegen spullen
  • Hardop tegen dieren
  • Hardop tegen mensen
  • In gedachten

0 stemmers

Ik kan dan alleen aan Balkenende denken haha

4 likes

Oh ja, dat ben ik helemaal met je eens. Nee, ik kan me dat ook niet voorstellen. Als mijn normen en waarden bijv. zouden zijn: al het leven is belangrijk en ieder mens is gelijkwaardig, vallen PVV en Forum al af. Als je daar op stemt hƩb je gewoon andere normen dan iemand die op een andere partij stemt. Maar mij valt op dat PVV stemmers over het algemeen snel beledigd zijn :stuck_out_tongue: Al die racistische oom aan het kerstdiner types.

@grace Ja, ik denk dat ook. Dat heb ik ook met racisme, en dan in het bijzondere met van die reclames a la ā€œIk ben tegen racismeā€. Dan denk ik: maar zijn er ook mensen vóór racisme? Ik weet dat er heel veel racisten zijn, maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze er echt voor zijn. Dat is volgens mij ook iets dat gewoon niemand van zichzelf vindt, al ben je het nog zo erg.

4 likes

Ik denk ook altijd hieraan

21 likes

Hahahahahahahahah

@Lepelsteeltje wondermens jij

1 like

Haha en dan staat juist sport er niet tussen

1 like

Ik denk dat best wat mensen niet de (volledige) standpunten van een partij kennen, zelfs niet van de partij waar ze zelf op stemmen. Genoeg mensen die kiezen voor iemand die ze ā€˜op tv gezien hebben’ zonder te weten waar die persoon nu eigenlijk voor staat. Of die dan stemmen voor bepaalde standpunten, maar de rest niet kennen.

Ik zou van alles wel meer willen weten en in een gesprek (waarin je onderschat wordt) ineens rustig toeslaan met je kennis. Zo heerlijk lijkt me dat. Kennis is echt macht.

3 likes

Wat vind jij ervan dat het hele forum tegenwoordig vol staat met polls?

• I love it, love love love polls
  • Ik haat het
  • I couldn’t care less

0 stemmers

Dat denk ik ook, maar dat is niet wat hier gevraagd wordt toch? De vraag was: denk jij dat de politieke opvattingen van iemand iets zeggen over zijn of haar normen en waarden. En dat is natuurlijk in ieder geval ten dele zo. Dat je niet het hele programma kent, maakt dan niet zo heeeel veel uit volgens mij.

@Amphitrite Wauw, dat is lastig te beantwoorden. Ik vind het eigenlijk niet te doen, omdat het zo groot is. Houden van is een heel groot iets en andere culturen zijn ook zooo groot. Ik heb in principe wel interesse in hoe andere culturen iets doen, maar daar zitten ook weer goede en slechte kanten aan. Een cultuur kan variƫren van meisjesbesnijdenis tot lekker eten en borden stukgooien op je bruiloft. Dus ik kan die vraag niet eenduidig beantwoorden.

1 like

Nee klopt, ik zei het omdat je zei "Als mijn normen en waarden bijv. zouden zijn: al het leven is belangrijk en ieder mens is gelijkwaardig, vallen PVV en Forum al af. " (sorry, quoten lukt ff niet). Niet iedereen redeneert (helaas) zo. Ik denk dat hier zelfs een flink aantal mensen stemmen op een partij waarvan ze niet eens weten waar die voor staat (dus niet dat ze niet het volledige programma kennen, maar zelfs de grote lijnen nauwelijks). Er zijn echt mensen die een stembureau binnenkomen met een flyertje van een of andere kandidaat en vragen op welke lijst die staat enzo. Die stemmen dus niet vanuit normen en waarden, of zelfs niet vanuit hun eigen opvattingen.