Omdat het hier gaat om een tijdelijke oplossing en geen permanente ingreep zoals een sterilisatie vind ik dit wel een goed plan voor deze gevallen. Je hebt te maken met mensen die verminderd in staat zijn om de lange termijngevolgen voor zichzelf en omgeving in te schatten en dan is dit een vorm van in bescherming nemen van henzelf en eventueel nageslacht.
Ik vind dit lastig omdat ik aan de ene kant logischerwijs eugenetica afkeur, want slippery slope.
Aan de andere kant keur ik het gevoelsmatig wel goed, want gun die kinderen beter.
Er is een actie in een winkel/supermarkt en je krijgt per 10 euro een zegeltje. Je rekent 9,73 af (of 19,73 in dit geval bij degene voor mij in de rij) en je krijgt geen zegel.
- Dit vind ik klantonvriendelijk :s
- Dit vind ik best flauw eigenlijk
- Dit snap ik wel
0 stemmers
Door jullie aanvullingen heb ik mijn mening bijgesteld van “goed idee” naar “ik weet het niet”. In sommige situaties is het echt schrijnend en dan vind ik het wel een goed idee. Ik heb ook het idee dat sommige mensen denken van “oh maar als ik maar een kind heb; dan is alles beter”. Vind ik niet kunnen eigenlijk, als het kind daar onder lijdt. Maar het is inderdaad gek om te bedenken dat andere mensen gaan beslissen wanneer wel en wanneer niet. Lijkt me heel moeilijk en alle gevallen zijn verschillend, wat een gedoe wordt dat.
Edit: en natuurlijk vind ik wel dat mannen óók moeten worden aangepakt dan. Lekker makkelijk weer afschuiven.
De leidinggevende kwam erbij en gaf deze mevrouw alsnog een zegel trouwens. Later, toen ik aan de beurt was en de caissière met haar leidinggevende hierover aan het napraten was, hoorde ik dat ze tegen de caissière zei dat ze vaak tegen andere collega’s zegt dat ze rond zo’n bedrag heus een zegel mogen geven omdat klanten anders terug de winkel in gaan om voor die 20 of 30 cent nog iets uit te zoeken wat dan niet zo handig is… en omdat ongeveer de helft van de mensen die zegels toch niet spaart
Ik vind het vaak heel flauw. Zeker als je je hebt laten verleiden tot het kopen van een bonusaanbieding en je dan net onder dat ronde bedrag komt.
Hoewel, heb er eigenlijk alleen een mening over als ik mee wil doen aan de actie. Zoals die glazen of pannen. Zegels voor de Efteling kunnen ze houden.
En spaar jij zegels bij een actie? Zoals de pannen of glazen bij de AH en Jumbo. Dus niet die koopzegels.
- ja als het me interesseert wel
- nee echt nooit
- ja maar voor een ander
0 stemmers
Zowel voor een ander als voor mezelf, ligt aan de actie.
Ja terechte opmerking, ik heb het voorstel van de groep niet gelezen dus geen idee of ze dat meenemen. Maar als (toekomstig) vader kan je vrij makkelijk al voor de geboorte weglopen van je ongeboren kind, terwijl je er als zwangere vrouw er echt aan vast zit. Ik heb geen cijfers dus pin me er niet op vast, maar ik denk dat er waarschijnlijk veel meer aanstaande alleenstaande moeders in zulke situaties zijn, dan aanstaande alleenstaande vaders. En dat ze het daarom niet meenemen.
(NB dit is niet mijn persoonlijke mening, ben het met je eens dat het verder inderdaad wel heel typisch is dat het weer alleen over de moeders gaat, ik probeer hier meer de gedachtengang van de mensen achter dit voorstel na te gaan)
Ik ben aan het sparen voor een pan maar die spaarvellen zijn zo groot, denk dat ik er maar 1 kan kopen uiteindelijk Ik doe altijd zelfscannen met mijn telefoon bij de AH en dan kan ik dus ook digitaal die zegels sparen, dat is wel echt chill.
Snap ik heel goed. Mensen gaan toch altijd zeuren. Als je zegt: nee bij 10 euro maar vanaf de 9,70 krijg je het toch ook wel gaan mensen met een bedrag van 9,65 ook zeuren dat ze recht hebben op een zegel. Dan blijf je bezig, je moet ergens een grens trekken en hiermee zorg je ook dat mensen met een vollere tas de deur uit gaan en dat is precies waarom dit soort spaaracties ingezet worden natuurlijk.
Ik spaar alleen koffie-stempels
Ik ging naar aanleiding van de vraag heel enthousiast kijken in mijn AH app waarin ik automatisch spaar voor die pannen. Ik moet nog 54 zegels :’) terwijl ik mijn hoofdboodschappen nu via Picnic doe.
Ja heb je gelijk in hoor! Ik heb dat zelfs in mijn omgeving gezien. Het is natuurlijk nooit goed om enkel en alleen voor die reden een kindje te krijgen denk ik, maar ik hoop dan dat bij die hoog functionerende mensen zoals jij dat bedoelt, zonder klachten, beperkingen, genoeg middelen etc het kindje toch iets beter terecht komt.
Maar daarom is het eigenlijk nog krommer dat deze groepen eruit worden gepikt, bij alle ouders kan wat mis gaan. Wat als het kind al 1 is en de ouder dan verslaafd wordt? Moeilijke kwestie dit
Enige wat ik weet, uit mijn kant als ongeschikt als moeder door psychische problematiek maar met kinderwens (die ik dus bewust niet uitvoer), is dat de hulpverlening heel snel toch zegt of het advies geeft; voer maar gewoon je kinderwens uit want het is niet erg als je constant hulp nodig hebt met de opvoeding etc etc
En dat vind ik raar. Elke keer als ik advies vroeg (ik blijf baas in eigen buik) waren de antwoorden van de hulpverlening veel positiever dan hoe ik er zelf in sta.
Dat is best gevaarlijk vind ik, want als je niet stabiel bent, maakt een kind je niet stabiel (sterker nog; dan ga je waarschijnlijk nog meer wankelen).
Ik vind dat er vanuit de hulpverlening wel meer echte hulp hierover mag komen dan wat ik kreeg.
Ik heb absoluut niet de discipline om alle zegeltjes netjes in een boekje te plakken en te onthouden wanneer ik een vol boekje in moet leveren. Resultaat is een berg aan zegeltjes van verschillende acties in mijn tas en portemonnee, dus ik ben gestopt met sparen.
Ik vind jou heel sterk in en ook wel bewijs dat veel vrouwen goed kunnen weten of ze het wel/niet aankunnen.
Nou, dat is meer omdat ik verstand boven emotie/hormonen zet. Ik ken genoeg lotgenoten en die wel kinderwens uitvoeren en daarna echt de molen van jeugdzorg ingaan of vrouwen die echt weer diep in opname ellende belanden.
Dus ik vind mezelf daarin eerder uitzondering op de regel eigenlijk als ik kijk naar vrouwen die ik ken?
Ja daar heb je gelijk in.
De vrouwen die ik ken, kregen hun diagnoses pas nadat ze kinderen kregen. Dat vind ik dan ook eerder falen van de zorg/ggz en niet de vrouw zelf. Die doet haar best om voor het kind te zorgen.
Ik zie nu trouwens dat ze het ook willen verplichten als de vrouw in kwestie schuldig is bevonden aan kindermishandeling en/of doodslag. Moet zeggen dat ik het er dan wel absoluut mee eens ben, wat dan ook de gevolgen voor de vrouwen mogen zijn (neerslachtig etc, wat ik hier lees).