Stel je persoonlijke vraag #20

Een lager IQ vormt een risicofactor, maar is géén bepalende factor voor falend of geslaagd ouderschap. Er zijn andere factoren (o.a. sociaal netwerk; in hoeverre ze ondersteuning accepteren kind) die bepalen n hoeverre er sprake is van ‘goed genoeg’ ouderschap bij ouders met een LVB.

1 like

Ik begrijp je standpunt maar ik ben het er niet mee eens. Volgens mij kunnen we ons allemaal inleven hoe het is als mensen over andermans lichaam bepalen. Maar probeer nu eens te bedenken hoe het is om als kind op te groeien in zo’n situatie? Als het je moeder is die verslaafd is of zware psychische problemen heeft. Hoe het is om in bij haar in huis te leven, als je al bij haar kan wonen voor je eigen veiligheid en welzijn en niet in een pleeggezin of instantie wordt geplaatst. Wat dat doet voor je ontwikkeling, zelfbeeld en psyche…

Overigens vind ik dat die verplichte anticonceptie ook voor mannen ingevoerd mag worden.

10 likes

Los van alle morele bezwaren rondom sterilisatie en/of castratie, denk ik dat het niet haalbaar is om hier strakke lijnen in te trekken. Stel, er wordt in de DSM opgenomen per diagnose of je wel of geen kinderen “mag” krijgen. Dat kan toch niet? Er zitten toch gigantische nuances binnen die diagnoses?
Extra druk op de zorgverleners die dan moeten gaan bepalen of iemand ondanks een beperking of aandoening geschikt is als ouder.

In het artikel van Parool sprong dit eruit voor mij: “Volgens het voorstel gaat dat op bij verslaving, besmetting met hepatitis B en C of hiv, een psychiatrische ziekte, een verstandelijke beperking en bewezen kindermishandeling of -doodslag.”

Hier gooi je iedereen op een hoopje, van mensen met autisme (heel breed spectrum dus wtf) tot mensen die een kind hebben vermoordt. Hoe dan? Zoals ik al zei, los van de bezwaren, dit gaat toch ontzettend veel werk kosten om te bepalen wie wel en wie niet? Lijkt me niet te doen.

5 likes

Ah zo, sorry! Ik dacht dat je het naar mij bedoelde. Maar ja, je hebt gelijk. Ook weer een teken dat we nog een hele lange weg te gaan hebben.

1 like

Dat snap ik ook wel en ik vind zeker dat op de kinderen gelet moet wordem , maar hoe zie jij zo’n voorstel dan voor je? Dat iedereen met een psychische aandoening maar preventief aan de anticonceptie moet? Of per situatie kijkend?

Edit: Want ik snap ook wat @vuilnisglitter zegt. Er worden nu zoveel gradaties van aandoeningen etc. onder 1 term gestopt. Ik moet er niet aan denken om zo’n brief te krijgen dat ik verplicht wordt aan de anticonceptie te gaan en zou er zeker niet aan meewerken

1 like

Is het niet eerder dat personen die vrijwillig voor chemische castratie kiezen sowieso meer bereid zijn om aan de situatie te werken, en daardoor ook meer positieve resultaten zien, dan personen die niet er niet voor open staan te willen veranderen? Die groep verplichten zich chemisch te laten castreren zou dus mogelijk niet voor meer positieve resultaten zorgen want ze waren in eerste plek al niet bereid te veranderen.

3 likes

Per situatie lijkt me. De ene psychische aandoening is de andere niet en er zal altijd een verschil zijn in de ernstigheid. Maar ik denk dat het ook geen kwaad kan om aan het begin van een behandelingstraject al aan te geven “Op basis van jouw problematiek is het zeer onverstandig op dit moment een kind te krijgen/ verwekken en we zouden anticonceptie willen voorschrijven op vrijwillige basis” . Een behandelaar kan ook andere medicatie voor schrijven dus waarom geen push hiervoor.?

Je schreef eerder hoeveel privilege ik wel niet moest hebben om zo’n uitspraak te maken. Maar ik schrijf dit vanuit de ervaring van iemand die is opgegroeid in een onveilige omgeving en van mn 13e tot 18e op plekken heb gewoond die volzaten met kinderen die onder deze omstandigheden waren verwekt en grootgebracht. En als ik die ervaringen naast elkaar leg dan vind ik dat de beperking van voorplanting van de ouders minder gewicht heeft dan de schade die het kan toebrengen aan de kinderen.

31 likes

Oke dat van jouw situatie wist ik niet. Sorry

Sommige series hebben soms zo’n speciale musical aflevering, wat vind je daarvan?

• Leuk!
  • Vreselijk, maar kijk 'm wel omdat ik bang ben dat ik dingen mis
  • Wel ok
  • Vreselijk, ik skip de hele aflevering

0 stemmers

Oh, geen verontschuldiging nodig hoor. Ik wil alleen maar laten zien dat er meer partijen zijn dan alleen de staat en de persoon over wiens lichaam beslissingen zouden worden gemaakt.

9 likes

Ik ben normaal wel fan van musicalfilms enzo maar die mensen in reguliere series kunnen vaak zo slecht zingen dat het alleen maar enorme cringe is haha

3 likes

Het is wel heel leuk als je een supergetalenteerde cast heeft waar het merendeel goed kan zingen!

2 likes

Ja dan is het tof inderdaad! Nog aanraders van series waar dit het geval is haha?

Ja en dat is dus 99% van de tijd niet het geval

Buffy, Scrubs, Psych, The Flash, om een paar te noemen!

@grace Ik vond die Community afleveringen juist leuk omdat de makers gewoon even lekker iets anders konden proberen.

2 likes

Ja de Buffy musical aflevering was inderdaad goed!

Ik kan alleen maar denken aan de musical aflevering van Grey’s Anatomy… en that just ain’t it hahaha

8 likes

zegels worden berekend over het bedrag voordat de bonus er af gaat! (iig zo ging het 5 jaar geleden). Alleen statiegeld werd niet meegerekend geloof ik en misschien medicijnen

Vriendin het is een van mijn favoriete 90s nummer.

Edit: zero’s!

27 likes

Het is allang verleden tijd

82 likes

Die van Greys Anatomy vind ik ook echt zonde omdat het een hele intense aflevering had kunnen zijn door wat erin gebeurde, en nu herinneren mensen het alleen maar als die stomme musical aflevering :poop:

Ik vind die van de crossover van Supergirl en The Flash wel leuk, en volgens mij was er ook een in Once upon a time die wel leuk was

6 likes