Stel je persoonlijke vraag #20

Net geen 90ies meer!

1 like

Eerder had je ook de telekrant. Dat was dan gewoon de krant van je dorp/regio in teletekst vorm. En je kon daar dan ook felicitaties insturen die daar dan op te lezen waren, mijn opa en oma deden dat altijd als iemand van ons gezin jarig was. Dan stond er bijv. ā€œGefeliciteerd macaron met je verjaardag en heb een fijne dag!! Groetjes opa en omaā€.

4 likes

Live-action musicals werken niet op scherm. Sorry Mamma Mia! fans, maar het is waar.

Ja, mijn reactie was daarin kort door de bocht.
Ik zou het zelf heel moeilijk vinden om de controle over mijn lichaam op te moeten geven. De afgelopen drie jaar heb ik de controle over mijn leven en gedachten op moeten geven en mijn lichaam is het enige wat nog van mij is. Daardoor ben ik er zo fel op tegen. Nu weet ik van mezelf dat op dit moment een kind krijgen geen goed idee is, maar mocht zoiets plotseling gebeuren dan heb ik nog een vangnet. Natuurlijk heb ik daarin makkelijk praten, omdat niet iedereen dat heeft en de kinderen daar de dupe van worden.
Daar zou ik inderdaad wel een oplossing voor zien. Al zou ik liever zien dat mensen met ernstige problemen (die nog geen kinderen hebben) eerst geholpen worden met intensieve hulp en voorlichting en dan mag van mij dit misschien wel als laatste middel gebruikt worden.

Ik heb deze een paar dagen geleden gezien en vond het ook heel irritant haha

1 like

Alleen leuk bij Buffy! :blue_heart:

1 like

Hmm ik stemde in eerste instantie op dat ik voor verplichting ben, maar na de discussie toch wel wat genuanceerder.
Bij ernstig (meeevoudig/) verstandelijk beperkten gebeurd het vaak al. Bijv omdat ze helemaal ontsporen van de hormonen rond een menstruatie, door de (prik)pil wordt dat dan onderdrukt En dat is dan voor zowel de persoon zelf als de begeleiding beter (imo). Maar dat is een doelgroep waar natuurlijk heel veel beslissingen voor genomen worden waar ze zelf geen weet van hebben.

Ik heb zelf dan in m’n hoofd dat de grens waarop je zelf medische beslissingen mag nemen, (16 right) de grens zou kunnen zijn. Dus verstandelijk beperkten met een ontwikkelingsleeftijd <16, zou je het kunnen ā€œverplichtenā€. Of in goed overleg met de gene die de zorg draagt voor deze persoon.

Ergens vind ik het ook bescherming van de persoon die het betreft? Er vindt helaas wel seksueel misbruik plaats in wooninstellingen - dat is al erg genoeg. Stel je iemand voor met een ontwikkelingsleeftijd van 3jr - moet je die dan ook nog willen opzadelen met een eventuele zwangerschap … Daar heeft ā€œeen kind van 3ā€ lijkt mij met de beste ondersteuning geen baat bij…

Wat betreft psychische ziekten, zou ik het bij een (dringend) advies houden. Ik heb dat persoonlijk wel gekregen destijds en vond dat niet storend. (Anorexia, ging weer menstrueren, kreeg vanuit kliniek een kort gesprek dat ik nu dus wel weer vruchtbaar was en daar op moest letten en dat het gezien mijn mentale staat misschien goed was de pil te slikken).
Maar bij mensen onder een IBS oid, kan ik me voorstellen dat het verplicht wordt? Dan ben je feitelijk al geen baas meer over je eigen lijf…

Ik ben dus niet echt voor een verplichting door een wet of rechter. Maar wel voor meer aandacht en in sommige gevallen een dringend advies / protocol voor het voorschrijven.
Denk ik. Ongeveer. Maar Moeilijk onderwerp wel :see_no_evil:

4 likes
12 likes

Huh ik wist het van mn vader wel wat hij heeft gestudeerd maar niet eens zeker van mn moeder. Wat erg eigenlijk. Maar blijkbaar wel hbo. Ik dacht mbo. Niet dat het uitmaakt maarja. Daar kom ik dus vandaag achter.

2 likes

Heb jij nachtkastjes naar je bed?

• Ja aan elke zijde
  • Ja aan 1 kant
  • Nee vind ik onzin
  • Anders namelijk:

0 stemmers

Mn vriend is dus echt zo’n droogkloot en weet echt NIKS qua inrichten. Hij vroeg letterlijk wat ik met zo’n ding aka nachtkastje moest.

Voor degenen die een nachtkasje hebben. Vind je dit handig?

• Ja heel handig!
  • Ik heb er wel 1 maar ik maak er geen of weinig gebruik van
  • Ik heb er geen

0 stemmers

Ik heb aan beide kanten een kastje staan maar Mn vriend heeft er helemaal geen bij hem thuis. Vind ik zo onhandig! Hij heeft wel een kastje aan de muur hangen met boeken en daar heb ik een lamp met klem aan gehangen zodat ik wel lekker licht heb.

1 like

Ik vind het ook handig. Maar de laatste jaren ben ik best vaak verhuisd en had ik het ook soms niet. Maar gewoon al om een flesje water en neusspray op te zetten. We moeten nu nieuwe dingen voor de slaapkamer uitzoeken en hij zei min of meer haha wat een onzin. Oh en ook dat hij er een hotelkamer gevoel van kreeg.

Niet echt nachtkastje, maar wij hebben een soort platformbed. Vind het wel echt chill dag ik al mijn zooi naast mijn hoofd kwijt kan.

Zoiets, met iets meer ruimte nog.

17 likes

Stel je overlijdt morgen. Wat wil/ben/doe je dan?

• Begraven worden
  • Gecremeerd worden en dan bewaard in een urn
  • Gecremeerd worden en uitgestrooid
  • Gecremeerd worden en door iemand bij zich gedragen worden/getattoeerd/in een ketting wat dan ook
  • Iets anders dan begraven/gecremeerd worden
  • Ik zou me willen laten invriezen
  • Ik ben donor van alle lichaamsdelen
  • Ik ben donor, maar heb specifieke dingen ā€œuitgezetā€ die ik niet doneer
  • Ik ben geen donor
  • Ik doneer m’n lichaam aan de wetenschap
  • Ik ben voor de wet donor maar twijfel hierover
  • Ik laat m’n familie beslissen over donorschap
  • Ik laat m’n familie beslissen over begraven of cremeren
  • Ik heb sowieso geen idee over al deze dingen/ik wil hier niet over nadenken

0 stemmers

Ik gebruik m voornamelijk om drinken en snacks op te zetten

2 likes

Wat een mooi bed trouwens! Heb je een link?

Ik heb twee tafeltjes dus geen lades

Staan alleen lampen op, glas water en de pil

1 like

Ik heb zo’n plankje naast het bed hangen. Niet echt een nachtkastje maar je kan er wel wat spullen op kwijt.

8 likes

Wij mochten naar de mcdonalds na nare behandelingen in het ziekenhuis. Weet nog heel goed dat de 101 dalmatians in de bioscoop was en dat je daarom lekkere koekjes kon kopen bij de mac. Verder waren mijn ouders erg anti en hoogopgeleid en lezen de vprogids en kijken niet naar de commerciƫlen.

1 like