Stel je persoonlijke vraag #20

Ik heb een crush op een man die paddenstoelen plukt en dat vind ik zooo leuk dat ik op weg ben amateurmicoloog te worden! O en, omdat de crush best hardnekkig is, ben ik ook weer in een horoscooploop beland en lekker vaak onze compatibiliteit aan het berekenen aan de hand van onze natal charts. :cowboy_hat_face:

Oja ik wilde ook cursief leren schrijven, maar dat vergeet ik steeds dus een echte bevlieging is het niet te noemen, haha.

16 likes

Hmmm wanneer veranderd een bevlieging dan in een passie? En maakt het dan uit dat het maar van korte duur is?

Persoonlijk zijn de dingen die ik noemde voor mij echt wel een passie. Iets wat je doet omdat je er plezier aan beleeft en waar je graag tijd aan besteedt.

Ik vind het onderwerp van mijn afstudeeronderzoek echt interessant en logischerwijs verdiep ik me daar nu in en denk ok er veel over na. Ik praat er ook wel veel over met docenten, maar ook met m’n vriend en familie.

Maar dat is inderdaad een bevlieging want ik weet vrij zeker dat ik er over een paar weken he-le-maal klaar mee ben :joy:

1 like

Ik heb echt een passie voor nieuwe hobby’s vinden :smiley: liefst alles er op en eraan, dan 3-6 weken vol er in bezig en daarna besluiten dat het toch niks voor je is en weer door naar de volgende hobby.

17 likes

Maar wat ervaar jij dan zo? Want blijkbaar mag je een passie niet zomaar leuk vinden, maar moet je eerst het ultieme geluk eruit halen. Klinkt bijna alsof je alleen verliefdheid een passie kan zijn?

Ik had mezelf niet beter kunnen omschrijven dan datjij doet haha.

3 likes

Zoals ik het zelf zie heb ik zelf wel een passie voor fotografie/film: dat is iets wat ik al +10 jaar doe en altijd weer terugkomt en ik echt blij van wordt. Ook feminisme/diversiteit is een passie waarmee ik telkens weer wat doe (zowel privé als werk).
Ik zie dan andere dingen zoals sporten, breien, [insert andere tijdelijke hobby] meer als hobby en niet als m’n passie haha.

Ik heb dit ook met dansen! Dus ook thuis als ik zelf iets doe en tijdens danslessen. Ook dat ik kan janken dat het zo fijn is dat je ĂŒberhaupt kunt dansen en mensen muziek hebben gemaakt waarop dat helemaal goed samenkomt.

4 likes

Ik kijk de laatste tijd veel tarot filmpjes en spaar edelstenen enzo maar dat is denk ik een bevlieging

1 like

Ik vind een passie intenser dan een hobby of de dingen die jij noemt. Er zijn genoeg dingen die ik leuk vind, maar bij bijna alles blijft het dan wel bij ‘dit vind ik wel leuk om te doen’ en that’s it. Een passie is voor mij een intensere vorm daarvan, iets waar ik ook veel aan denk als ik het niet doe, waar je veel tijd en aandacht aan besteedt om je er nog meer in te verdiepen of bekwamen, echt een soort drijfveer om zoveel mogelijk ergens mee bezig te zijn ofzo.

Ik vind bijvoorbeeld koken ook leuk, maar ik ben niet ook nog veel tijd bezig met me actief verdiepen in allerlei technieken of video’s kijken of meer dingen over smaken of wat dan ook te leren of dat ik helemaal blij word van nieuwe inmaaktechnieken ofzo en daar een weekend zoet mee ben. Als ik een lekker gerecht uit een Ottolenghi-kookboek heb gemaakt ben ik gewoon wel blij en tevreden. Dat is voor mij het verschil tussen een hobby en een passie denk ik.

Volgens Van Dale is een hobby trouwens een liefhebberij en een passie een hartstochtelijke liefhebberij, haha. Dus ja misschien wel een soort verliefdheid maar dan niet op een mens maar op een bezigheid ofzo?

4 likes

Maar andere kunnen dat gevoel dan toch sneller voor iets hebben en misschien meer passies hebben? Want wordt een passie gedefinieerde door het geluk dat je eruit haalt of de tijd dat je eraan spendeert? Dat mag je toch zelf weten.
Ik heb bijvoorbeeld een passie voor eten, maar ik vind niet dat die passie groter is dan de passie die ik heb voor bijvoorbeeld true crime, terwijl ik inmiddels iets met voeding heb gestudeerd en het ook mijn fulltime job is, dus absoluut meer tijd eraan besteed.

Ik krijg hier een beetje het verliefdheidsdiscussie gevoel van. De een vind iets pas verliefdheid als het grootst en meeslepend is en de anders noemt iets al een verliefdheid als je iemand heel leuk vind en iedereen ervaart het anders en mag dan ook die definitie zich eigen maken.

2 likes

Jij weet toch niet hoe Sjern met die dingen omgaat buiten het enkel uitvoeren?

Wat een stomme discussie zeg, bepalen of iemand haar vrije tijds invulling wel onder passie mag scharen :’)

1 like

Maar niemand zegt toch dat dat niet mag? Alleen dat wij het anders ervaren. Als jij zoveel passies hebt zou ik alleen maar denken good for you, lijkt me heerlijk als je zoveel geluk uit dingen kunt halen.

@ellegirltalk wat een rare reactie? We hebben toch een normaal gesprek over wat een passie nou eigenlijk is en hoe iedereen dat ziet, ik zeg helemaal niks over hoe sjern haar dingen wel of niet mag beleven, ik zeg alleen hoe ik het beleef en zie.

1 like

Het kwam over als “de dingen die jij doet, noem ik geen passie en zou je niet zo moeten noemen”. En dan een stukje over dat jij koken niet zo zou noemen, terwijl dat voor Sjern dus wat anders inhoudt en je niet weet hoe ver zij daarin gaat qua verder dingen opzoeken etc.

Ik gaf gewoon een reactie op haar vraag wat ervaar jij dan zo, dat ging dus over wat ik dan als passie zie (en dat is blijkbaar anders, prima toch). Staat verder los van de invulling daarvan of dat ik vind dat sjern haar passie niet haar passie mag noemen, ik ben niet de passiegatekeeper ofzo.

9 likes

Mensen kinderen wat heb ik daar een keer van gekotst

Rode kots ook :joy::joy:

11 likes

Mannn ik proef dit meteen weer.

5 likes

Hahaha ik ook en met mn dronken kop die kots een beetje weggehaald met zo’n geel sponsje en toen snel naar huis gefietst

1 like

De oplossing:

Voor een promotie van verzorgpony naar verzorgpaard :wink: ?

6 likes

Oh dit is serieus wel een goede. Had zo’n zuignapding van de ikea, maar die valt er steeds vanaf!

1 like