Waarom zien de meesten het als niet materialistisch? Eerst wilde ik ook ‘nee’ stemmen, maar ik zie het als een versiering van jezelf net als make-up of kleren. Een manier om jezelf uit te drukken met iets wat je koopt. Natuurlijk gooi je het niet weg, dus is het minder slecht voor de natuur.
Ik had nee geantwoord, ware het niet dat ik vanochtend bij de Action was en wel bij 10 dingen dacht: wow handig, dat moet ik hebben! Bij de kassa besefte ik wat ik aan het doen was en heb ik alles teruggelegd haha. Het is gewoon zo typisch wat er in mijn hoofd gebeurt als ik daar binnen ben. Maar daarom heb ik ‘een beetje’ gestemd, omdat ik het dan niet lastig vind om er niet meer heen te gaan.
Ik kom daar pas thuis achter lol.
Ik zou willen van niet, maar ik heb veel spullen en raak ook snel gehecht aan spullen, zowel kleding als inrichting e.d. Ik probeer wel bewuster te zijn, koop een stuk minder tegenwoordig en vooral tweedehands, maar toch nog steeds te vaak dingen die ik eigenlijk niet per se nodig heb (maar dan verantwoord ik dan aan mezelf omdat ze wel handig/leuk/mooi zijn)
Ja ben dus in twijfel tussen wel of niet haha. Het is wel een consumptie zeg maar. Ik bedoel ik zit er vol mee dus no judgje naar niemand. Maar misschien zien mensen het niet zo omdat het blijvend is?
Edit: oke alles wat je koopt is een consumptie maar bedoel meer van het is ook een materie ofzo? Het draagt bij aan je uiterlijk etc, en er zijn ook mensen die tattoos als fashion zien bijvoorbeeld.
Ik ben er de hele tijd over aan het nadenken en ik vind het toch wel echt materialistisch haha. Ik heb niks tegen tattoos overigens en kijk er graag naar. Het is net als kleding en make-up ook trendgevoelig. Niet dat iedereen met bepaalde trends meegaat, maar je ziet wel dat veel mensen nu bepaalde tattoos nemen en dat 5 jaar geleden weer iets anders hip was. Nogmaals, niet iedereen neemt zo’n ‘trendy’ tattoo, maar ik blijf er wel bij dat het een materialistisch iets is om jezelf mee te versieren. Ik zie het als een soort sieraad dat je niet af kan doen.
Ik zou een tattoo niet materialistisch vinden als ie medisch is. Dus een tepel bijvoorbeeld bij borstreconstructies.
Ik geef niet veel om spullen, word gek van prullen (die heb ik dan ook niet). Punt is wel dat ik heel lang als coping online shoppen heb gebruikt. Op een moment besloten, met hulp van man, daarmee te stoppen. Alle accounts/mails/etc weggedaan. Ruimte.
Daarna ben ik overgestapt op veganistische leefstijl en voor mij hoort daar ook verduurzaming/ecofriendly leven bij. Geen fast-fashion meer of bedrijven die rare dingen met retours doen (geen zalando en H&M groep, Zara, etc meer voor mij). En sinds mijn e-reader koop ik geen boeken meer, scheelt ook.
Ik koop soms wat in de kringloop of via Etsy, maar kleding heb ik zat.
Enige wat blijft is hardloopschoenen (kleding heb ik zat).
Toen ik van de zomer startte met yoga had ik eerst zoiets van ‘‘aan 1 broek heb ik vast niet genoeg’’ maar het gaat om 1 les per week. Boeiend als je dan steeds dezelfde legging aan hebt… (tijd zat die te wassen), dus toen toch niks nieuws gekocht.
Dus nee, niet per se materialistisch wel soms last gehad van kopen als slechte coping want daar krijg je eventjes een goed gevoel van he
Voor mij omdat het niet iets is wat je vast kan pakken. Ik vind een dagje uit kopen bijvoorbeeld ook niet materialistisch.
Ik vind imperfectie vaak wel charmant, een fotolijstje met een barst, een mooie vaas met een chip eruit.
Ik denk omdat ze dit al meer dan 10 jaar doet en zelf een risico inschatting kan maken? Dit is op instagram ook altijd een discussie en het valt me op dat skateboarders nooit zulke vragen krijgen en die dragen dan nog veel minder bescherming.
Ik vind zelf elleboogbeschermers heel ongemakkelijk zitten en ik voel me dan veel minder flexibel. En op je ellebogen val je niet zoveel. Maar er zijn hier ook zat mensen die ze wel dragen hoor.
I second this
Maar ik vind het niet belangrijk, het hoeft er niet uit te zien zoals ik het het mooist vindt
Vind je je zelf daarmee dan niet materialistisch? Eerst konden zulke dingen me niet schelen, maar nu ben ik toevallig ook op zoek naar een mooi zeep pompje (die niet te duur is), en noem ik mezelf wel materialistisch omdat ik van die onzinnige dingen dus nu opeens belangrijk vind en daar blijkbaar waarde aan hecht. Het is niet dat je handen minder schoon worden door een minder mooi plankje/pompje.
Gelukkig had je na een maand wel perfecte theedoeken gevonden
Ja, ik koop nooit lukraak dingen maar ik wil altijd wel hele specifieke dingen hebben en daar kan ik me dan ook heel erg op fixeren (tot grote ergernis van mn vriend)
Iets hoger dan 100 maar ben al jaren blij met mijn Baratza Encore. Heel specifiek af te stellen dus kan hem voor alle mogelijke koffiezet-manieren gebruiken die ik in huis heb. Volgens mij is dat een kwalitatief goed instapmodel.
Ik was even aan het googlen voor je en kwam deze tegen:
Bodum ding in de sale
Goedkopere, zelfs als ze maalgraad hebben, gaan vaak snel kapot. Merken die niet gericht zijn op koffie, maken gewoon minder goeie molens. Beetje hetzelfde als hoe mixers en keukenmachines van andere merken dan bijv Magimix en Kitchenaid wel prima kunnen zijn, maar niet een leven lang meegaan zoals die 2 merken.
Zelf had ik altijd deze Nemox, die is ook wel tweedehands verkrijgbaar voor redelijk prijzen want het is een oersterk ding, wordt ook in de horeca veel gebruikt bijv. Voordeel van deze is ook wel dat je hem kan laten onderhouden bij de meeste koffie onderhoudsmonteurs als er ooit iets mee is. Ik heb hem weggedaan omdat ik een superfancy halfautomaat heb gekregen en heb er eigenlijk spijt van. Echt een molen voor het leven maar misschien wat overdreven als je zo af en toe koffie drinkt.
Op planten na koop ik alleen dingen die ik echt nodig heb, en ik denk goed na voordat ik iets koop. Niet alleen omdat ik in het verleden echt veel geld heb weggegooid aan onzin, maar ook omdat ik een typisch Amsterdams appartement woon en ik denk dat ik gek zou worden als er teveel hebbedingetjes en knick knacks zouden staan.
Oh ik heb hier blijkbaar vanalles over te zeggen.
Duurzaamheid vind ik ook belangrijk, ik koop veel tweedehands ondanks dat het dan soms langer duurt voordat je iets tegenkomt. Ook ben ik inmiddels vrij handig met dingen repareren, ik vind het echt heftig hoe snel mensen iets weggooien wat te repareren is.
Mijn eettafelstoelen bijvoorbeeld, die heb ik 6 jaar geleden tweedehands gekocht en heb ik vaak opgelapt. Nu staan ze toch wel op instorten dus neus ik zo af en toe op Marktplaats en verkoopgroepen tot ik leuke nieuwe tegenkom. Ik heb een Smeg fornuis voor 1/30ste van de prijs van iemand overgenomen omdat er alleen maar een nieuw scharniertje in de deur moest! Mijn iconische roze puffer jacket gaat al 3 winters mee omdat ik al 3 keer scheurtjes en losse naden heb genaaid.
Kleren en schoenen koop ik ook vaak tweedehands, op UW bijvoorbeeld. Ik hou van kwaliteit, in winterjassen tot sportleggings, maar vind het onzin om hier zo veel geld aan uit te geven en tweedehands vind je genoeg dingen die echt zo goed als nieuw zijn. Alles liever dan datzelfde budget uitgeven bij fast fashion winkels. En ik koop alleen wat ik nodig heb, waardoor ik trouwens wel een beetje een kale kast heb haha, vind kleding gewoon niet zo interessant.
Neerzetprullen, nieuwe interieurdingen en gadgets koop ik eigenlijk niet en ik voel die drang ook niet. Behalve bij Het Badje, maar daar zit ik al een maand elke dag in dus niet bepaald een miskoop.
Wat ik wel leuk vind om aan te schaffen:
Goede boodschappen en keukengerei.
Craft supplies en eventuele apparatuur hiervoor, maar dat zijn zakelijke inkopen voor mij dus echt lukraak consumeren zou ik het niet willen noemen.
Mijn vriend is overigens ontzettend materialistisch, echt vanuit huis meegekregen. Hij wil altijd het nieuwste van het nieuwst en beter en groter etc. Ik probeer hem daar een beetje in af te remmen en dat gaat aardig. Aan de andere kant treuzel ik soms te lang over aankopen die eigenlijk noodzakelijk zijn en spoort hij mij dan aan om het gewoon te kopen. Ik heb al 10 jaar dezelfde Kindle met zieke krassen in het scherm waar ik dan een beetje omheen lees, hij bestelt gewoon een nieuwe na de zoveelste kras, dat is eigenlijk ook wel prima.
Was er zelf ook niet helemaal zeker van of dit oke was. Maar het was iets waar ik mee in mijn maag zat en wilde checken of ik het bij het rechte einde had of niet. Maar heb hem weggehaald.
Ohh bij verwijderen altijd neuwsgierig naar wat er stond.