Stel je persoonlijke vraag #20

Ik vind dit echt een bijzonder slecht idee. Laten we alle jongeren 10.000 euro geven en er vanuit gaan dat ze dit goed kunnen besteden.

Ze kunnen soms niet eens fatsoenlijk omgaan met een jongerenuitkering á 200 euro per maand. Laat staan 10.000 euro.

9 likes

Maar dan ook voor alle niveaus van opleidingen en meteen als je begint, ookal ben je nog geen 18.

7 likes

Ik zie echt voor me dat Mark Rutte dan op je verjaardag 10.000 euro overmaakt en dan in de beschrijving erbij zet ‘Gefeliciteerd met je verjaardag!’

Maar dat gaat toch niet zo gebeuren? Want dat lijkt me ook wel overweldigend voor een jongere.

12 likes

Dit kan toch alleen maar heel erg fout gaan?

Ik denk dat je dat geld beter kan stoppen in gerichte financieringen en subsidies. Studiefinanciering, of startkapitaal voor het oprichten van een eigen onderneming bijvoorbeeld. Dat laatste zou met een zelfde systeem kunnen werken als bijvoorbeeld de stufi: als je kan aantonen dat je het geld in je onderneming hebt gestopt (en er niet een Chaneltas mee hebt gekocht) wordt de lening omgezet in een gift.

3 likes

Ik vind dit wel een beetje denigrerend. Jongeren worden ook totaal niet aangemoedigd/gestimuleerd om zoiets goed aan te pakken, dus misschien is dit het moment ervoor, don’t know

2 likes

Lol ja, ik zou de volgende dag een ticket naar Australië geboekt hebben en 8 maanden later platzak thuis gekomen zijn :v:t3:

28 likes

Jesse klaver heeft gezegd dat zijn idee is dat iedere 18-jarige het gewoon krijgt. Zonder voorwaarden. Het is wel bedoeld voor ontwikkeling maar dat werkt natuurlijk niet zonder voorwaarden.

Ik vind het een bijzonder naïef idee.

16 likes

Maar waarom dan niet gewoon weer studiefinanciering invoeren? Voor het opstarten van een bedrijfje kan namelijk ook BBZ worden aangevraagd vanaf 18, en dan is er ook nog ondersteuning vanuit de gemeente (en wordt er ook goed gekeken naar de levensvatbaarheid van een bedrijf en of het wel echt de juiste route is voor een jongere.) Een eigen bedrijfje lijkt op die leeftijd wellicht zaligmakend, maar niet iedereen is hiervoor geschikt. En dan? Hebben ze een schuld van 10.000 euro? Minimaal?

6 likes

Ja inderdaad! Was dat nou wel zo of niet toen die regeling er nog was? Ik weet alleen dat OV toen in ieder geval al vanaf het begin van je opleiding was als je geen 18 was. Maar verder weet ik het niet.

Ja ik vind ook dat studiefinanciering terug moet hoor, maar niet iedereen gaat studeren? Daar is die 10.000 euro ook voor. Om niet alleen te investeren in jongeren die gaan studeren.

2 likes

Maar dat is wel krom, omdat ze juist uitval van school willen voorkomen totdat je een startkwalificatie hebt.

Dat was voor mij niet zo (maar dat was wel in 2002 :no_mouth:) Ik was nog 17 toen ik ging studeren en kreeg pas na een maand een ov-jaarkaart. Dat was een dure maand.
En ik dacht dat MBO’ers tot voor kort ook geen OV kregen voor hun 18de. Echt van de zotte!

4 likes

Ik zou het zo gaaf vinden als er gewoon voor iedereen een studiebudget beschikbaar zou zijn. Dat je bijv. 5 jaar leergeld krijgt en dat je er ook voor kunt kiezen om dat bijv. in te zetten op je 40e als je denkt: nee ik wil toch iets anders gaan doen. Ik ken de voorwaarden van de studiefinanciering, die ik toen had niet (meer). Maar ik vind het zo jammer dat het zo voelt als ‘1 kans’ om iets te gaan studeren en als dat niet lukt ben je fucked, want je gaat bijna nooit meer de kans krijgen om én geld te verdienen én om te scholen. Denk dat er veel mensen bij gebaat zouden zijn als ze ooit nog eens opnieuw iets zouden kunnen gaan leren op kosten van de staat.

14 likes

Ja het idee daarachter is dat je tot je 18e kinderbijslag ontvangt en je het daarvan zou moeten betalen. Maar dat gaat natuurlijk bijna altijd naar de ouders die dat vaak ook heel goed kunnen begrijpen. Sowieso vind ik dat het stufi systeem veel te veel uitgaat van afhankelijk zijn van de ouders terwijl allerlei nuances gemist worden.

Ik heb een vriendin wiens vader hun gezin heeft verlaten toen ze een klein kind was, ze heeft altijd bij haar moeder gewoond die een vrij laag inkomen heeft. Haar vader verdient meer dan genoeg maar daar heeft ze vrijwel geen contact meer mee en ze krijgt al helemaal geen financiële steun van hem. Maar omdat hij boven de inkomensgrens verdient komt ze niet in aanmerking voor een aanvullende beurs terwijl ze die wel echt heel goed zou kunnen gebruiken. Dit zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het je wel jammer dat er in het systeem geen ruimte is om daar iets voor te regelen.

2 likes

Thuis drink ik mijn koffie meestal met

• Magere melk
  • Halfvolle melk
  • Volle melk
  • Havermelk
  • Kokosmelk
  • Amandelmelk
  • Andere melk
  • Ik drink geen koffie
  • Ik drink mijn koffie zonder melk

0 stemmers

Aah oke. Hoop dat er dan geen misbruik van gemaakt kan worden. Dat zie je nu wel met de lening die sommige studenten gebruiken om lekker luxe te leven.

Haha ja eens hoor! Ik had het denk ik wel besteed aan m’n studie (was niet zo avontuurlijk op m’n 18e) maar kan me heel goed voorstellen dat heel veel mensen dat niet zouden doen. En denk ook wel dat ik er ook wat leuke dingen mee had gedaan ipv alles voor verstandige dingen.

1 like

Ik ben pro verlos alle terugbetalende studenten van hun lening

26 likes

‘Andere eerste levensbehoeften’ zou voor mijn 18 jarige ik zijn: wiet, hash, sigaretten en ov geld om bij de psychiater te komen. :joy:
Als ik dat niet had verging de wereld… Dus ik kan me niet voorstellen dat elke 18 jarige keurig netjes dat geld uitgeeft aan nuttige dingen.

3 likes

Ik vind het vooral chill aan dit plan dat er geld weg gaat bij miljonairs. Alsof zij die 10.000 euro per se “verantwoordelijk” uitgegeven hadden, dan gun ik het een 18-jarige aan het begin van z’n volwassen leven meer.

9 likes