Stel je persoonlijke vraag #20

Volgens mij wil GroenLinks én die 10.000 euro én een inkomensafhankelijke studiebeurs.

Op de radio zei vanochtend iemand terecht: in sommige gezinnen is de 18-jarige straks de rijkste van het gezin en dat gaat problemen opleveren (dat de ouders bij het kind aankloppen bijvoorbeeld). Vond ik wel een goed punt.

Maar vind het ook mooi hoeveel aandacht ze weten te genereren voor iets dat slechts in een partijprogramma staat. Dat was volledig de bedoeling lijkt me.

4 likes

Gek eigenlijk, mensen vinden 18-jarigen niet oud genoeg om 10.000 euro zorgvuldig uit te geven, maar 18-jarigen zijn blijkbaar wel oud genoeg om een beslissing te maken om een (dikke vette) studieschuld aan te gaan? :face_with_monocle:

7 likes

Ik vind dat echt twee verschillende dingen. Ik denk trouwens dat heel veel mensen niet zomaar er ‘verstandig’ mee omgaan als ze zo’n bedrag krijgen. Niet alleen studenten.

1 like

Daar ging het ook over de radio haha. Meneer van het Nibud die ook vond dat de samenleving daar vreemd op was ingericht. Wel studieschulden en zorgverzekeringen en andere financiële keuzes mogen maken, maar 18-jarigen zouden niet oud genoeg zijn om geld te ontvangen. Dat is ook krom natuurlijk.

1 like

Maar daar is geen controle op, het gaat op vertrouwen. Het kan dus gewoon aan andere dingen worden uitgegeven.

Van site GL

Gaan jongeren deze tienduizend euro wel verstandig uitgeven?

Met het startkapitaal stellen we alle jongeren in staat om te investeren in hun eigen ontwikkeling. Dat kan zijn een opleiding, een impuls voor een eigen bedrijf of het doen van een uitwisselingsjaar. Alleen de jongere zelf weet waar het geld het beste aan besteed kan worden in zijn of haar specifieke situatie. Wij hebben vertrouwen in jongeren en gaan er daarom vanuit dat zij verstandig omgaan met dit kapitaal.

.
Ze willen óók weer iets van stufie invoeren en compensatie voor de leengeneratie. Maar ze willen niet alléén stufi weer invoeren omdat ze ook jongeren die niet kunnen/gaan studeren willen helpen.
Goed om hen mee te nemen maar dit is niet de manier denk ik.

1 like

ik ben bang dag het klassenjustitie alleen maar helpt, er zullen jongeren zijn die het handig gebruiken en jongeren die het verbrassen. Ik denk dat Groenlinks hier een statement mee wil maken, zij zijn ook voor de invoering van de studiefinanciering. Beter nog zou studeren an zich gratis kunnen zijn, dan is de hele rompslomp van financiering ook niet nodig, zoals in Finland.

3 likes

Waarschijnlijk had ik het naar mn ouders moeten storten en hadden zij het gebruikt voor mn boeken en lesgeld

1 like

Ja denk je? Ik denk juist andersom, dat veel mensen op dat moment zelf zichzelf erg verstandig vinden en pas 10-15 jaar later doorhebben hoe dom en onverantwoordelijk ze eigenlijk nog waren.

18 likes

Dat doen ze al :joy:

Ik denk dat ik wel goed kan inschatten wat ik toen gedaan had, maar het enige dat je niet weet is de invloed van het gegeven dat iedereen dat geld krijgt. Want als iedereen een wereldreis maakt en dat ook normaal is weet je wel, dan denk ik dat ik sneller geneigd was dat ook te doen.

Heb jij de verwarming al aanstaan thuis?

• ja
  • nee
  • ik heb geen verwarming

0 stemmers

En zo ja, op hoeveel graden heb je de verwarming aangezet?

• 18 graden
  • 19 graden
  • 20 graden
  • 21 graden
  • 22 graden
  • meer dan 22 graden
  • mijn verwarming heeft geen graden (bv bij een gaskachel)

0 stemmers

Nee dat denk ik eigenlijk niet, maar dit forum is denk ik ook niet echt een gemiddelde afspiegeling van de maatschappij en de meeste 18-jarigen.

5 likes

Nederlandse 17-jarigen worden wel niet verstandig genoeg geacht om een biertje te drinken, maar wel om een studielening van tienduizenden euro’s aan te gaan :woman_shrugging:t2:

25 oktober gaat de wintertijd weer in, vroeg donker buiten en ook weer vroeg licht 's ochtends.

• Heerlijk!
  • Boeit me niet
  • Vreselijk

0 stemmers

Enige leuke is vroeg kaarsjes aan kunnen steken maar ja verder vind ik het maar kut. :’)

Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat op school precies werd besproken want ik vond het ongemakkelijk hahaha dus ik lette ook niet echt op.

Normaal vind ik t hel maar nu met corona, tsja prima

1 like

80.000 euro is wel extreem hoog, zo’n hoge schuld heeft bijna niemand in Nederland. Gemiddeld is iets van 15.000 euro, en als je je volledige studie 4 jaar lang volle bak zou lenen a 1000 euro per maand zou je op 48.000 zitten. Alsnog veel, maar 80.000 euro is niet echt een representatief bedrag voor de Nederlandse studieschulden.

2 likes

Ja klopt, is wat overdreven, al ken ik wel mensen met zulke uitschieters. De meeste mensen die ik ken hebben een schuld tussen de 40 en 70K, wat ook al heel veel geld is.

2 likes

Ik vind het voor drie weken gezellig, daarna mag het weer lang licht zijn.

4 likes

Ik heb pas écht geleerd hoe seks werkt toen ik het zelf ging doen :sweat_smile:

1 like