Stel je persoonlijke vraag #20

Echt zo’n verkiezingsstunt. Zonde, want zo neem ik ze minder serieus. Ik zou het eerder koppelen aan iets, het behalen van een diploma, het opzetten van een eigen bedrijfje wat aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, twee jaar aantonen dat je bij een werkgever werkt, dat wajongers en chronisch zieken structureel maandelijks daar een deel van krijgen uitgekeerd als extraatje dat niet meetelt voor andere voorzieningen etc.

18 jarige ik had waarschijnlijk de helft van het geld op de spaarrekening gezet voor ‘later’ en verder een nieuwe MacBook en iPhone gekocht en collegegeld daarmee betaald + boeken. :face_with_hand_over_mouth:

Al is studeren nu 1000 euro duurder dan toen ik ooit mijn eerste gooi deed of zo.

Een spiegel op de wc:

• Ja dat vind ik een must
  • Mwah, wel handig als het er is

0 stemmers

In ons nieuwe huis zit een mooie nieuwe wc maar echt een mega grote lellike spiegel en ik dacht wie heeft nou zo’n grote spiegel in de wc. Echt een meter lang.

Ik zou het een gekke tactiek vinden. Ik moet voor m’n werk veel onderhandelen maar ben toch eerder geneigd om mee te denken met een realistisch plan dan met een absurd idee haha.

Maar misschien werkt dat in de politiek anders…

Ik ben het met je eens dat het gros het goed besteed. Geen geld hebben of stress om geld zorgt voor slecht keuzes want geen vooruitzicht op andere mogelijkheden want daar heb je geld voor nodig.

In de correspondent stond een artikel over het basisinkomen. Daar werd verwezen naar een experiment om daklozen geld te geven. Veel sceptici want werkt niet wordt verbrast etc. Maar dat bleek helemaal niet zo te zijn. Tuurlijk heb je altijd een paar rotte appels maar boeiend, de rest is wel goed en daar gaat het om.

Edit: https://decorrespondent.nl/9731/is-de-tijd-voor-een-gegarandeerd-basisinkomen-nu-gekomen/374108295-e11678d8

En ik denk dat studiefinanciering een deel al oplost mits er ook gekeken wordt naar al die andere zaken als woningen, contracten etc.

Ik ga wel richting 80k :confused::confused:

Ligt er echt zo aan, zo’n spiegel recht voor je dat je naar jezelf zit te staren tijdens het poepen is voor mij echt niet nodig :poop: Maar een spiegel aan de zijkant boven een wasbakje oid is wel handy

9 likes

Ik heb echt nog nooit op een wc gezeten waarbij de spiegel recht voor je snufferd hangt. Haha wat kut lijkt me dat.

1 like

Niet zo eentje dat je jezelf kunt zien poepen, maar wel eentje waarin je snel even kan checken of je haar oké zit en of er niks op je tanden zit of zo. Klein spiegeltje dus.

3 likes

Er was een kroeg in mijn studentenstad die dat had, echt verschrikkelijk

2 likes

Haha ik denk echt dat die mensen het er gewoon om doen hoor.

Eerder: Vreselijk! Hoezo?!
Een spiegel tegenover je wc is kut, want dan kijk je soms naar je blote doos. Een spiegel boven je wc is kut, want dan schrik je 's nachts het lazarus.

Domme vraag van een Belg hier, maar waarvoor is studiefinanciering eigenlijk?
Ik heb de indruk dat hier in België alles door ouders wordt betaald? Huur van een kot, boeken, inschrijvingsgeld. Is het inschrijvingsgeld dan zo veel hoger in NL? Hier is dat denk ik 1000/1500 per jaar? Of omdat hier veel meer studenten gewoon thuis blijven wonen?
Zo vreemd dat jonge afstuderende mensen al een schuld hebben. Ik zou daar echt crazy van worden.

Haha bij ons was juist iedereen extra aandachtig aan het opletten tijdens de seksuele voorlichting bij verzorging en bio. Je kon een speld horen vallen.

1 like

Hier wordt niet alles door de ouders betaald. Dat studiekosten door de ouders worden betaald is niet zeldzaam, maar zeker huur en leefkosten is bijna altijd voor de student.
Inschrijvingsgeld ligt tegenwoordig volgens mij rond/boven 2000?

1 like

Vroeger hadden we hier stufi om je collegegeld a 2000€ per jaar en je boeken mee te kunnen betalen. Dan hadden we ook nog een uitwonende beurs om een gedeelte van je huur te kunnen betalen. Als je thuis woonde, kreeg je dit gedeelte niet. Als je ouders weinig verdienden, kreeg je aanvullende beurs. Zo zat het toch? Help me als dit fout is, is een tijdje geleden voor me.

Nu wordt alles geleend.

5 likes

Ook een Belg hier, inschrijvingsgeld is idd jaarlijks ongeveer 1.000 euro, ofwel 500 euro ofwel 110 euro naargelang het inkomen van je ouders. Daarbovenop kan je, ook afhankelijk van het inkomen, nog jaarlijks een studiebeurs tot ong. 4.000 euro krijgen. (letterlijk krijgen, dus geen lening)

Ik ken slechts 1 iemand die zelf de huur van zijn kot moet betalen. Ben ook nieuwsgierig hoe dit in NL zit!

Hoe hoog is jullie studiegeld? Hoeveel kost een kot gemiddeld? (denk in BE gemiddeld rond de 250 euro à 550 euro, afhankelijk of het gesubsidieerd van de unief is, of private huurmarkt alles er op en er aan)

1 like

Een kamer kost meestal tussen de 300 en 500.

1 like

Interessant! En waarom precies is die studiefinanciering afgeschaft?

Bezuinigingen die juist moesten leiden tot beter onderwijs dacht ik. Het geld zou iig in onderwijs gestoken moeten worden en volgens mij noemden ze het niet eens een bezuiniging, maar ik denk dat het er eerlijk gezegd wel op neer kwam.

Er wordt nog wel eens tegen geprotesteerd. Is ook super oneerlijk. Ben heel blij dat ik nog in de stufi groep viel en vind het heel lullig voor de mensen na mij.

1 like

Wat stel je je vraag judgy

53 likes