Stel je persoonlijke vraag #20

@LizzyBennet @Twonights zo zonde! Nu besef ik des te meer hoeveel “geluk” we hebben in België, want inschrijvingsgeld à 2000 euro + een kamer huren was mij wellicht niet gelukt (eenouder-gezin).

2 likes

Maar de hulp die jullie van de staat krijgen is dus dat je collegegeld verschilt ten aanzien van hoeveel geld je ouders hebben? Of was er nog meer hulp?

Edit: ben ook benieuwd met wat voor giga schulden deze studentengeneratie gaat eindigen en hoeveel invloed dat gaat hebben op de rest van hun leven. Vanaf 2021 zou de studieschuld gelukkig niet meer meetellen voor een huis, maar dat kan ook zo weer veranderen (zoals we allemaal helaas al eerder hebben meegemaakt)

Nouja geacht… Dat is waar de overheid hun berekening op baseerde toen er nog stufi was, maar dat was nergens vastgelegd ofzo, dus het is niet zo dat je daar ‘aanspraak’ op kon maken. Zat ouders die op papier genoeg verdienen en alsnog niet willen of kunnen bijdragen.

Ja, precies dit had ik ook. En uiteindelijk die master niet eens afgemaakt, echt zo zonde.

1 like

Ja klopt!
Dus enerzijds is inschrijvingsgeld afhankelijk van het inkomen van je ouder(s).
Anderzijds kan je van de overheid nog een extra studiebeurs krijgen, die rekening houdt met inkomen ouders, wel/niet op kot, aantal opgenomen ECTS-punten etc.

1 like

Nouja zeg haha wat een belachelijke reactie.

59 likes

Onbeschoft? Doe even normaal joh, je weet toch niet hoe het leven loopt, wat voor studie bij je past en hoeveel geld iemand (nodig) heeft. Vind dit eerder onbeschoft.

22 likes

4 jaar studeren en dan toch stoppen en nu weer 4 jaar studeren
Mijn ouders kunnen niks bijdragen maar ik heb geen recht op aanvullend, daarvoor verdienen ze te veel
Ik heb al tien jaar lang bijbanen, dus dat is het probleem ook niet, ik werk altijd

46 likes

Er waren formulieren dacht ik, die je kon invullen; want ze keken bijvoorbeeld naar inkomen van je ouders en als jij kon bewijzen dat je door zwaarwegende redenen geen contact had met bijvoorbeeld je vader (en die harkte heel wat binnen) haalde ze dat weg en ging je tegemoetkoming omhoog. Dacht ik.

Dat kun je prima afbetalen hoor, kan om 190€ per maand gaan.

Ik vind een mening hebben over een ander z’n studieschuld juist onbeschoft. Je leeft niet het leven van diegene en diegene heeft het er soms al lastig genoeg mee.

32 likes

Andermans geld? Wtf. Dit is hoe belasting werkt. Wat doe jij allemaal met ons belastinggeld?

Je kunt dat overigens prima terugbetalen als je een beetje fatsoenlijke baan krijgt, je mag er 35 jaar over doen dus dat komt dan neer op 190 euro per maand. Je doet net alsof luzarl hoogstpersoonlijk 80000 van jouw bankrekening heeft gehaald.

48 likes

Heel mijn studieschuld is kwijtgescholden omdat ik mijn studie nooit kon afronden omdat ik in de wajong geraakte (tegen mijn wil in)
Ook onbeschoft dat ik die jaren ‘gratis’ gestudeerd heb.

13 likes

Ja echt onbeschoft van je misschien heb ik wel 1 cent daaraan meebetaald.

Dit is sarcastisch voor het geval dat nog niet overduidelijk was.

8 likes

Misschien interessant, dit zijn nu de plannen van de scholen voor het geld wat ze extra krijgen:

Maar: deels nodig om de stijgende studenten op te vangen (dus geen verbetering, maar verslechtering voorkómen) en om eerdere bezuinigingen te compenseren.

Dus de studenten zullen in die gevallen wel nadeel hebben van het afschaffen van de stufi, maar geen verbetering van het onderwijs bemerken.

2 likes

Aan mijn zorgkosten heb je meer meebetaald (die zijn hoger dan mijn studieschuld ooit was geweest), ook onbeschoft van me. :upside_down_face:

13 likes

Ja, dat klopt wel inderdaad, maar die ondervangen eigenlijk alleen de extreme gevallen (je moest ook echt met bewijs komen enzo daarvoor), terwijl er dus juist ook veel ‘gemiddelde gevallen’ zijn waarvan de ouders net boven die grens verdienden (die niet per se heel hoog was) waardoor ze niet mee konden of wilden betalen maar zonder dat er sprake was van zo’n soort situatie en je dus geen aanspraak kon maken op extra stufi.

1 like

Nu wordt het wel heel guitig

2 likes

Oja, dat zat lastiger dan ik onthouden had dan inderdaad.

1 like

Jahoor zal doorgaan met binnen twee jaar na het stoppen met studeren m’n 50.000 schuld aflossen don’t you worry.

1 like

Kun jij misschien even een specificatie maken voor ons over 18 jaar wat jij met de kinderbijslag (ONS GELD!!!) allemaal hebt betaald?

57 likes