Stel je persoonlijke vraag #20

Je bent naar de kapper geweest. Je liet een foto zien als voorbeeld.

Je bent op het eind niet helemaal tevreden met het resultaat. De kapper beaamt dat het niet helemaal geworden is wat je vroeg en zegt dat je volgende week wel mag langs komen voor een aanpassing aan de kleur

Ga je er vanuit dat dat gratis is?

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

Zou wat zijn om daar geld voor te vragen als kapper, toch? De persoon in kwestie beaamt zelf dat hij of zij geen goed werk heeft afgeleverd. Zou toch maf zijn als diegene dan zegt ā€˜ik fix het voor je, maar dat gaat je wel meer kosten!’

1 like

Ja wat kappers betreft weet je het maar nooit vind ik :joy: want ze zei dat ook heel vrijblijvend en nu stuurde ik een berichtje op insta en was ze alweer wat minder van ā€˜kom maar gewoon even langs’ en vond ze dat ik mijn haar gewoon een paar keer moest wachten

Zonder oordeel, gewoon heel benieuwd naar hoe mensen hier naar kijken. Geen preachy discussies nav antwoorden aub.

Nuttig jij zuivel?

• Ja
  • Nee
  • In uitzonderingsgevallen

0 stemmers

Waarom wel/niet?

• Wel, want kaas(/andere zuivel) is leven
  • Wel, want nooit mee bezig geweest waarom niet
  • Wel, andere reden
  • Niet of weinig ivm intolerantie
  • Niet of weinig ivm gezondheid
  • Niet of weinig ivm milieu
  • Niet of weinig ivm dierenwelzijn
  • Niet of weinig, andere reden

0 stemmers

Heb je je wel eens verdiept in de zuivelindustrie?

• Ja
  • Nee
  • Wel eens iets van meegekregen
  • Wel eens iets van meegekregen, maar niet onthouden
  • Anders/kan me niet (compleet) vinden in bovenstaande antwoorden

0 stemmers

Wat is jouw beeld bij zuivel?

• Koeien geven gewoon melk
  • Koeien geven melk, omdat ze kalfjes krijgen
  • Kalfjes mogen bij hun moeder blijven
  • Kalfjes moeten heel snel bij hun moeder weg
  • Het zwanger worden gaat natuurlijk
  • Er is veel vrijheid voor de koe
  • Koeien grazen gewoon een beetje de hele dag, worden random zwanger en dan mogen wij de melk hebben
  • Koeien worden zwanger door inseminatie
  • Koeien zijn gewoon gezond tot hun dood
  • Uiers zijn vaak ontstoken van het vele melkpompen
  • Er mag een percentage pus in zuivel zitten en dat boeit me niet
  • Er mag een percentage pus in zuivel zitten en dat vind ik ranzig
  • Zuivel is gezond

0 stemmers

Heeft een mens zuivel nodig?

• Ja, mensen kunnen niet zonder zuivel
  • Ik zou nooit zonder zuivel kunnen
  • Ik kan best zonder zuivel, maar wil het niet
  • Ik denk dat ik ooit met zuivel ga minderen
  • Ik ben al aan het minderen
  • Nee, dus ik nuttig al geen zuivel

0 stemmers

1 like

Na verdenking op koemelkallergie bij onze zoon hebben we 3 maanden koemelkvrij gegeten. Het leek me heel moeilijk, maar eigenlijk was het super simpel. Daardoor ook ontdekt in hoeveel producten eigenlijk zuivel verwerkt zit. Was er al geen fan van, maar nu helemaal niet meer.

Het enige wat we af en toe nog eten is kaas, maar verder alleen nog plantaardige vervangers.

3 likes

Ik ben al aan het minderen, maar een lekkere (betaalbare) kaas zonder zuivel heb ik nog niet gevonden.

1 like

Ik weet niet of menselijke moedermelk ook onder zuivel valt :sweat_smile:

1 like

Ik probeer zo veel mogelijk plantaardig te eten, maar ben tegelijkertijd aan het letten op m’n eten en in elke kwark/kaas vervanger zit me veels te veel vet en ik irriteer me er aan dat er geen magere varianten zijn, en edelgistvlokken doen absoluut het werk niet helaas.

Melk gebruik ik zo mij mogelijk, vervangen we vaak voor amandel, kokos of havermelk (drink ook nooit zo een glas brrr vind het ook helemaal niet lekker, maar voor met cake en pannenkoeken bakken dat soort werk) en Chai lattes nu met havermelk. Maar kaas en Griekse yoghurt vind ik niet goed te vervangen. Ik struggle hier wel eens mee. Eet geen vlees, maar ik weet dat zuivel ook voor veel narigheid zorgt

Zelfs dure zuivelvrije kaas is het gewoon niet helaas :unamused:

1 like

Want dat drink je regelmatig?

3 likes

Haha ik zie nu voor me dat je cruesli of zoiets met edelgistvlokken eet :stuck_out_tongue:

3 likes

Nee, maar als dat zuivel is dan denk ik dat mensen niet zonder zuivel kunnen, alhoewel dat ook niet helemaal opgaat voor kinderen die geen borstvoeding (kunnen) krijgen.

Ik heb de melk voor in m’n havermout vervangen voor sojamelk, toen ik een grafiekje zag hoeveel beter plantaardige melk is voor het milieu. Dat is ook direct de meeste zuivel die ik eet denk ik. Ik vind oude kaas hemels en ik drink ook graag cappuccino met koemelk, maar dat is dus niet zoveel.

Maar is die kunstvoeding dan ook zuivel?
En als er geen kunstvoeding beschikbaar is (zoals vroeger) overleeft een kind dan zonder moedermelk(of dat nu eigen moeder of vervangende moeder is) ?

1 like

De meeste kunstvoeding is op basis van koemelk, dus wel zuivel @Victoria.

2 likes

Er is ook vervangende melk die vegan is, maar heel lastig verkrijgbaar (in Nederland bij 1 webshop) en dubbel zo duur (Nutrilon is 13,99 de vegan variant is 27,99). Dus je mag ervan uitgaan dat de vervanger ook zuivel is ja.

1 like

Vroeger was dit ook echt ontzettend vies (grijze stinkende smurrie, ik kan nog kokhalzen van die geur) dat gaf je echt alleen aan je kind om medische redenen als het absoluut niet anders kon.
Ik hoop dat ze dat tegenwoordig verbeterd hebben?

Ik koop zelf geen zuivel, dus ik eet het alleen soms buiten de deur of als iemand voor me kookt (maar dat gebeurt dus door corona eigenlijk momenteel helemaal niet).

Ik kreeg laatst bij een koffiebar wel cappuccino aangeboden met koemelk, maar ik heb dat niet geweigerd omdat ze het anders weg zou gooien en dat vind ik ook niet de bedoeling. Ik mis zuivel eigenlijk helemaal niet, maar moet toegeven dat ik het eigenlijk wel weer even lekkerder vond dan de plantaardige varianten in koffie

1 like

Geen idee, ken het alleen uit vegan Facebookgroepen, heb zelf geen baby.

1 like