Volgens mij las ik hier laatst dat het minder ruikt als je die stamper eruit haalt!
Nee volgens mij wil het hele ras graag sterven
@anon4388265 thanks voor de tip! Wilde ze eigenlijk weggooien maar ga dat nog even proberen want ik vind ze wel mooi
In het Engels gebruik ik heel veel verschillende woorden, in het Nederlands kom ik niet verder dan “vet leuk” voor alles
Ja echt Limburgs is onverstaanbaar, mijn schoonfamilie spreekt dat. Ik spreek zelf natuurlijk Nederlands en kan ook een aardig woordje Duits, maar dat Limburgs is zo’n rare mix dat ik er geen touw aan vast kan knopen. Vind dat ook best vervelend als ik daar ben, tegen mij praten ze wel gewoon Nederlands maar van hun onderlinge gesprekken versta ik niks.
Volgens mij is het niet net als Fries hoor, ik zoek het net op omdat ik dit nog nooit gehoord had, maar op de site van de Rijksoverheid staat dat Limburgs erkend is als regionale taal. Fries is een ‘echte’ oftewel Rijkstaal. Die zijn niet gelijkwaardig aan elkaar. @kali @Vaiana Wikipedia heeft niet altijd gelijk
Ik heb als Limburger altijd geleerd dat het geen taal is. Vind ik persoonlijk logisch want ik spreek/schrijf ontzettend anders dan mensen 10 km hiervandaan en dan heb ik het nog niet eens over de mega verschillen tussen noord en zuid. Het is niet één taal/dialect.
Kerkrade is bizar, kan daar oprecht geen chocola van makrn
Belgisch Limburg, in de buurt van Genk, geen idee of het iets specifiek van die regio is of de hele provincie. Het is in ieder geval een soort mix tussen Duits en Nederlands, echt een hele andere taal (en dus niet Nederlands met een flink accent en wat afwijkende woorden of een dialect). Geen touw aan vast te knopen haha
Heb jij ooit krollen gegeten?
- Ja, en ik vond het lekker
- Ja, en ik vond het niet lekker
- Nee
- Ik weet niet wat krollen zijn
0 stemmers
Het zijn anijsbroodjes die je eet met boter en speculaas, zoo lekker
Haha ja ik wist tot ik mijn schoonfamilie leerde kennen ook niet van het bestaan van deze taal af. Is wel andere koek dan een accent
Dit wil ik echt proberen
Het Fries is ook een oudere taal dan het Nederlands dus daar geldt sowieso niet voor dat het maar een taal ‘gemaakt’ is omdat mensen onverstaanbaar praatten dat geldt dus eerder voor het Nederlands haha
Edit: ah ik lees dat het niet per se ouder is (dat weten ze niet zeker) maar het komt echt uit twee verschillende stromingen. leuke fun fact; het NLs en Fries zijn beide west-germaanse talen, maar het Nederlands komt voor uit het Rijn-Wezer Germaans en Fries en Engels komen voort uit Noordzee Germaans. In de middeleeuwen konden mensen die oud-engels spraken en mensen die oud-fries spraken elkaar gewoon verstaan!
Ik ben nu Emily in Paris aan het kijken n.a.v. alle berichten en ik ben niet teleurgesteld.
Was wel even wennen om Addison Montgomery in een andere rol te zien.
Denk jij dat mensen kunnen raden door je accent uit welke provincie je komt?
- Ja, duidelijk
- Mwah, misschien een beetje
- Nee
- Ik spreek zonder accent
0 stemmers
Ik ken haar als de moeder van hannah baker hahaha, jij zeker van greys?
Omg enige reden die ik nodig heb on Emily in Paris te gaan kijken
Shit toch gezwicht
Haha ja ook bij 13 reasons why bleef het altijd Addison
als ik nederlands spreek denken mensen dat ik uit rotterdam kom nog niet eens uit de buurt haha. en als ik duits praat weten mensen gelijk in welke regio ik woon haha, dat dialect is echt een taal op zich
Ik wil dit graag ontkennen want ik spreek best accentloos maar 1 keer in de 5 jaar kom ik iemand tegen ‘oh jij komt duidelijk uit x’ en dan voel ik me betrapt.