Stel je persoonlijke vraag #21

Ik vind slecht of goed van veeeel meer factoren afhangen en ik snap 100% de overweging om beiden fulltime te werken. Maar ik denk dat het toch anders is als je elke ochtend (?) en middag/avond naar de opvang moet ipv samen rustig te ontbijten, s middags kom je thuis en is een van je ouders er etc.

Stola!! Ik ben katholiek en onze priester legde eens uit waarvoor de stola is.
Je kon dit zien als een ring voor getrouwde stellen. Hij kreeg deze stola toen hij priester gewijd werd. De stola is niet gesloten zoals een ring, maar open, als teken dat er voor iedereen ruimte is in zijn hart. :heart:

6 likes

Ik vind het wel heftig dat er dus toch een groep is die andere ouders kwalificeert als slechte ouders door een (zeer waarschijnlijk) financiële keuze die ze moeten maken. Vind dat een beetje kort door de bocht. Dan vind je bijna automatisch alle Duitse of Deense werkende vrouwen slechte moeders, echt een beetje naar om mensen op zoiets af te rekenen.

13 likes

Volgens mij heeft vrijwel iedereen hier een nuance aangegeven en gaat het meer om de crue manier van vraagstellen.

2 likes

ligt er dus helemaal aan wat je ouders doen als ze wél thuis zijn met je…
Het is niet zo dat je door thuis te zijn automatisch zulke dingen gaat doen.
als mijn ouders thuis zijn doen/deden ze ook gewoon wat voor zichzelf ipv zich met ons bezig te houden. Dan was het leuker als de oppas er was en we spelletjes gingen doen of naar de speeltuin.

4 likes

Mijn vader zag ik vroeger vrijwel nooit, zelfs niet op verjaardagen, omdat hij bijna elke week in het buitenland zat voor werk. Mijn moeder was in die tijd juist bijna altijd thuis (volgens mij werkte ze in eerste instantie niet en later parttime). Tijdens mijn middelbare schooltijd zijn de rollen omgedraaid: mijn moeder is fulltime gaan werken en echt carrière gaan maken. M’n vader kon het zich daardoor veroorloven om te gaan stoppen met werken en ‘huisvader’ te worden. Alleen maar leuk voor mij en m’n broer, want toen konden we juist weer meer tijd met hem doorbrengen. Toch krijg ik nog altijd verbaasde blikken als ik vertel dat m’n vader toen gestopt is met werken. Die reacties kreeg ik vroeger nooit over mijn moeder. Vind dat ook heel typisch.

6 likes

Mijn ouders gingen allebei naar 4 dagen werk, en zorgden ervoor dat ze allebei 2 middagen thuis waren na school. 1 middag kwam er een oppas (die toen we nog niet naar school gingen ook veel oppaste). Later kwam die meerdere middagen. Met haar ben ik overigens nog steeds bevriend (zij is nu eind 70)! Heb er goeie herinneringen aan.

5 likes

Ik vind het lastig, want aan de ene kant denk ik dat het klopt wat je zegt over dat het ingegeven is door culturele normen. Ik probeer dat vaak te analyseren bij mezelf en echt onwijs veel dingen zijn ingegeven door culturele normen, dus deze mening ongetwijfeld ook. Aan de andere kant erger ik me aan iedereen die zegt “nou mijn ouders deden het heel goed hoor!” ja fijn voor jou natuurlijk, maar dat betekent niet dat het daarom even goed/slecht voor een kind is om fulltime werkende ouders te hebben of niet. Dit is ook wel heel erg gericht op het Nederlandse/Vlaamse fulltime. Dat de ouders van @Eddie haar om 16:30 weer konden ophalen is heel fijn natuurlijk, maar dat kan lang niet in elke (fulltime) baan. In bijvoorbeeld Hong Kong is het heel normaal om een nanny in huis te nemen die 24/7 voor je kind zorgt, omdat die ouders gewoon zoveel werken. Ze mogen blij zijn om een uurtje per dag met hun kind te spenderen. Is dit slecht voor het kind? Geen idee, maar het kan niet anders dan dat dit invloed heeft op de band met je ouders.

Ik vind het ook wel snel gezegd “deze kinderen zijn echt niet minder gelukkig dan Nederlandse kinderen”. Werkende moeders hebben bijvoorbeeld een grotere kans op een burn-out, zeker weten dat dat (tijdelijk) een negatieve invloed heeft op het hele gezin. Niet dat de oplossing per definitie is om minder te werken natuurlijk Aan de andere kant denk ik dat het voorbeeld van een werkende moeder je ook kan helpen met zelf meer te gaan werken als vrouw zijnde. En daarnaast hadden wij vroeger geldproblemen, wat mij ook veeeel stress gaf als kind. Dat was er niet geweest als mijn beide ouders hadden gewerkt. Gut, ja eindoordeel: ik weet het ook allemaal niet :joy:

Mijn opa had astma en kreeg altijd spontaan een aanval als oma naar de kerk wilde. Dan moest mijn oma dus maar alleen en zat hij haar, al pijprokend, op te wachten in de auto als de dienst was afgelopen. Heel gek, dan had hij ineens nergens meer last van.

19 likes

Hahah ook echt pijp rokend, goed voor die astma aanval :stuck_out_tongue:

3 likes

Maar komt dat alleen doordat ze werken? Of zou het misschien ook kunnen komen door de combinatie van werk en dat er ook nog van ze verwacht wordt dat je alle kinderzorg op je neemt omdat het zielig is om je kind naar de opvang te brengen?

Wordt er in dat onderzoek (of waar die cijfers vandaan hebt) ook gekeken naar de rest van de omstandigheden? Hebben bijvoorbeeld werkende moeders met 5 dagen kinderopvang vaker burnouts dan werkende moeders met 2 dagen of helemaal geen kinderopvang? Of andersom? Speelt het aantal uren dat de vader/meemoeder maakt op werk een rol? Hebben werkende vaders ook eerder burn-outs dan niet-werkende vaders?

6 likes

Ik zou gewoon fulltime willen werken want mijn vakgebied is mijn passie en I love it.

4 likes

Je moet ergens heen met de trein. Wat heeft je voorkeur:

• Directe trein, reistijd 1:30 uur
  • Een keer overstappen, reistijd 1:20 uur
  • Twee keer overstappen, reistijd 1:15 uur
  • Drie keer overstappen, reistijd 1:10 uur

0 stemmers

En als je moet kiezen tussen deze twee:

• Directe trein, 1:30 uur reistijd
  • Drie keer overstappen, 1:10 uur reistijd

0 stemmers

Ja, het maakte zijn smoes niet geloofwaardiger :grin:

Ja, dat zijn dan drie treinen waarbij wat mis kan gaan :joy:

30 likes

Ik zou dan vrijwilligerswerk gaan doen, koffie schenken in het bejaardentehuis, elke week bingo’en of lekker rollatorrace in de gang. Heb zelf geen opa’s en oma’s meer en vind het zo sneu dat er zoveel eenzame ouderen zijn, dus dan zou ik gewoon een (extra) kleindochter voor een heel bejaardentehuis willen worden.

15 likes

Ik denk dat het heel situationeel is, en dat bedoel jij ook denk ik. Ik denk dat jij en @Ovenschaal wat te veel de details in gaan, want jullie snappen ook wel dat ik geen hele rits papers met bijbehorende statistieken kan opnoemen. Net zoals jullie dat niet kunnen. We kunnen allemaal alleen maar vragen stellen. Zoals ik m’n vorige bericht ook al afsloot: ik weet het niet zo goed. Ik denk dat er voor- en nadelen aanzitten. Ik waardeer zelf altijd als beide ouders 1 dag met de kinderen spenderen. Dat voelt voor mij nu als best of both worlds. Of misschien wel meer dan 1 dag. Maar ik ben ook niet zo pro full time werken, hoewel ik dat zelf nog doe. Zoals @Eddie aangeeft is dat imo een onderdeel van kapitalistisch gedachtegoed en komt zeker voort uit culturele normen.

Ik denk eerlijk gezegd dat mensen dat bij mannen ook minder snel toe durven geven, wanneer ze net ingevuld hebben dat ze moeders dan wél een slechte ouder vinden.

1 like

Dat is (inmiddels iig) niet helemaal waar toch? Zie twee “nee” stemmers bij vaders, die er bij moeders niet staan (niet gecontroleerd of die de vraag over moeder hebben beantwoord).

1 like

Ik heb wel genoeg hobby’s en interesses maar te weinig discipline om in structuur- en werkloze periodes daar ook daadwerkelijk iets mee te doen. In de praktijk lig ik dan de halve dag in bed of op de bank een beetje te scrollen en vreselijk lamlendig te worden.

41 likes