Stel je persoonlijke vraag #21

Ja dit is ook mijn no. 1 ergernis, ik vind mijn salaris prima (wel wat @Chuckie ook zegt, het leven is gewoon duur dus dat maakt het soms wel lastig) maar die negen weken waar ik zogezegd recht op heb volgens de CAO en omdat ik extra verlofuren opbouw door 40 ipv 38 uur te werken… Heb er afgelopen jaar twee kunnen opnemen :+1: Edit: en dit geldt eigenlijk voor al mijn collega’s.

Maar goed wist niet echt waar op te stemmen verder want zoals gezegd, best tevreden met mijn loon an sich. En vind het sowieso heel moeilijk te bepalen of mijn werk het ‘waard’ is. Als ik lesgeef wel, denk ik, als ik aan mijn onderzoek werk twijfel ik daar meer over.

2 likes

Ja ik bedacht me net ook nog een extra ergernis van mezelf: 36-uurscontract bij fulltime terwijl ik eigenlijk vrijwel altijd 40 uur werk en dat niet uitbetaald krijg, maar ook m’n werk in de meeste weken echt niet af krijg in die 36 uur.

1 like

Ik zou niet minder kunnen verdienen, want dan zou ik in de problemen raken qua levensonderhoudskosten maar ik vind het absoluut gezien niet te weinig.
Soms hoor ik wel wat mensen om me heen verdienen en dan denk ik echt vaak wel van jij verdient echt te veel voor het werk dat je doet (commerciële functies, sommige gz functies), en van andere mensen weer dat ze veel te weinig verdienen naar de noodzaak van hun werk (het onderwijs, de verpleegzorg, kinderopvang). In dat opzicht vind ik het echt oneerlijk verdeeld.

5 likes

Het salaris is inderdaad prima wel, maar als je nagaat dat zodra je naar de industrie gaat en uit de academische wereld stapt je enorme salarisstappen maakt. Dan twijfel ik soms wel of het echt wel terecht en voldoende is :sweat_smile:

En dan wil ik nog niet eens beginnen over de onzekerheden en tijdelijke contracten van de academica :sob:

4 likes

Vind je dat een hoger opgeleid iemand altijd meer moet verdienen dan iemand die lager opgeleid is?

• Ja, absoluut
  • Ligt aan de situatie, maar vaak wel ja
  • Ligt aan de situatie, maar vaak niet nee
  • Nee, dit ligt geheel aan de functie van de persoon

0 stemmers

Ik verdien echt het minimumloon en vind dat echt te weinig voor wat ik doe. Vind minimumloon voor iedereen te weinig, dat bedrag slaat echt nergens op. Ben om die reden ook op zoek naar een andere baan, ik kan hier van leven maar kan verder niks opbouwen en het wordt wel eens tijd dat ik iets op ga bouwen. :joy:

2 likes

Wacht je verdient teveel en waarom wil je wat anders? Of mist er een woord?

1 like

Er zijn wel meer factoren dan intelligentie natuurlijk die beloont zouden moeten worden. Denk aan dingen als hoe arbeidsintensief het is, hoe groot de verantwoordelijkheid, onregelmatigheid in werktijden, hoe risicovol/gevaarlijk het werk, en ook wel hoe ‘belangrijk’/noodzakelijk het werk is voor de maatschappij.

Maar de kennis en expertise die vaak bij een hogeropgeleide komt, mag ook wel beloont worden.

1 like

Ik verdien te veel voor het werk dat ik doe. En mijn collega’s ook. Het is niet zo dat we de wereld redden en/of een mega moeilijke baan hebben.

1 like

Nee hoor. Ik geneer me gewoon voor het salaris dat ik verdien voor wat ik doe. Krijg er elk jaar vanzelf wat bij, het staat al vast wanneer ik wat verdien en elke keer zijn er ‘zomaar’ salarisverhogingen terwijl de zorg bijvoorbeeld daar jaren om moet zeuren.
En ik wil me vooral nuttig maken en dat is iets wat nu ontbreekt.
Maar wat ik zeg; als ik hetzelfde werk bij een andere gemeente zou doen, die het werk wel uitvoert zoals het bedoelt is, dan past het salaris daar wel beter bij. Al blijft het veel.

Om wat concreter te zijn; ik verdien bruto bijna net zoveel als mijn vader die recent met pensioen is gegaan bij de politie (in een hbo functie). En ik zit lui achter een bureau de hele dag :sweat_smile:

1 like

Ik heb letterlijk wel eens tegen mijn baas gezegd dat ik dacht dat ik teveel verdien voor wat ik deed. Maar eigenlijk kwam dat omdat het heel rustig was op mijn werk want ik had wel veel verantwoordelijkheden en ik werkte super zelfstandig. Alleen was er gewoon niet altijd genoeg werk en dan keek ik Netflix op mijn iPad ofzo.

Ik verbaas me soms ook over het geld dat ze me betalen voor wat ik doe. Ik heb namelijk het gevoel alsof ik de hele dag zit te hobbyen. De wereld kan ook prima zonder mijn werk, maar aan de andere kant halen mensen ook weer plezier uit wat ik doe blijkbaar. Maar het is echt niet zwaar, niet fysiek, niet mentaal. Wat mij betreft mag het echt een omgekeerde wereld zijn waarin mensen met de echt ‘essentiele beroepen’ zoals de overheid ze aanmerkt veel meer verdienen dan iedereen.

Edit: ik vind trouwens wel dat ik de leukste baan ter wereld heb verder hoor en ik heb er wel hard voor moeten werken om dit te kunnen doen. Beetje hobbyen doet het misschien niet veel eer aan.

1 like

Ben het helemaal met je eens, goed verwoord!

Waar zou je heen gaan als je uit de onderstaande opties mocht kiezen:

• Botswana
  • Hawaï
  • Japan
  • Namibië
  • Patagonië

0 stemmers

Namibië is fantastisch! Heb daar echt de reis van m’n leven gemaakt. 3 weken met een 4x4 door de woestijn en in een tent op ‘t dak van de auto slapen. Iedere avond braai en ‘s ochtends eitjes en koffie van een brak campinggaz pitje. :heart:

Maar heb op Japan gestemd omdat ik dus al in Namibië ben geweest.

25 likes

Ja ik kies voor Namibië omdat ik ook heb gehoord dat het echt fantastisch mooi is daar en die persoon heeft veel gereisd in zn leven. Maar nu ik denk aan kamperen gaat eigenlijk al de charme er weer af. :joy:

1 like

Same haha! Namibië is echt ondergewaardeerd :heart_eyes:

Oh en @Jumpsuit ik houd ook totaal niet van kamperen maar ik vond dit echt prima! Het was echt wel goed geregeld en slapen was ook prima.

2 likes

Ik denk niet ondergewaardeerd maar dat gewoon teveel mensen er niet of nauwelijks iets vanaf weten?

Mijn laatste keuze zou Hawaii zijn, dat is imo dus enorm overgewaardeerd en gewoon het zoveelste eiland met een shitload aan palmbomen.

1 like

Japan is het enige land dat me echt interesseert. Afrika en Zuid Amerika trekken me gewoon niet en in Hawaii verbrand ik levend

Wow jij bent echt veel nobeler dan ik merk ik al. Maar dat ‘nuttig maken’ snap ik wel.