Stel je persoonlijke vraag #21

Doe jij aan pinsparen?

• Ja 1%
  • Ja 5%
  • Ja 10%
  • Ja afronden op €1. Dus €3,75 wordt €4, €0,25ct sparen
  • Ja afronden op €5. Dus €3,75 wordt €5, €1,25ct sparen
  • Nooit van gehoord
  • Nee mijn bank kan dat niet
  • Nee ik wil dat niet
  • Nee ik spaar niet
  • Nee ik spaar op een andere manier
  • Overig/Ik wil stemmen

0 stemmers

Heb jij de afgelopen tijd al een kerstfilm gezien?

• Ja
  • Nee wil ik nog wel
  • Nee gaat ook niet gebeuren

0 stemmers

En staat jouw kerstboom aan?

• Ja :christmas_tree::snowman::santa:t2::mrs_claus:t2:
  • Nee wil ik nog wel
  • Nee rot op met je kerst(boom)

0 stemmers

Ga jij kerstkaarten sturen?

• Ja
  • Nee
  • Weet ik niet zeker

0 stemmers

Ik ben niet zo’n kerstfan, maar Klaus op Netflix was best leuk mocht je nog een kerstfilm zoeken.

5 likes

Pinsparen vind ik zo’n bullshit. Maak een realistisch budget, bepaal een spaardoel en spaar daar voor. Dan spaar je als je uitgeeft, net niet het punt natuurlijk.

3 likes

Ik stuur echt nooit kerstkaarten, maar dit jaar zit ik er wel aan te denken het wel te doen, omdat het nu allemaal anders is als normaal

3 likes

Nee er is echt verschil. Dit zegt Janneke Vreugdenhil erover:

Samenvatting

Een jaar of vijfduizend geleden, toen ik achttien was, werkte ik als au pair in Brussel. Mijn oppaskinderen waren schatjes, maar hun ouders kookten nooit. Ik at er elke dag een stuk of acht boterhammen, dik besmeerd met roomboter en bestrooid met een dikke laag bruine suiker. Een stuk of acht, hè.

Als excuus kan slechts worden aangevoerd dat ik destijds niet alleen leed onder heimwee, maar ook onder de hevige wispelturigheid van mijn Belgische amant. Hoe dan ook hield ik aan die zoete troostbammetjes een levenslang zwak voor bruine suiker over. Of eigenlijk voor cassonade, zoals bruine suiker bij onze zuiderburen heet. Zodra ik de grens over ben, moet ik even een supermarkt in voor zo’n kilopak sugar fix.

Ik heb nooit geweten wat precies het verschil is tussen die Belgische cassonade en onze bruine basterdsuiker. Er ís verschil, dat proef je. Maar toen las ik, een paar weken geleden, in nrc.next dat basterdsuiker een typisch Nederlands product is. Het heeft op Europees niveau zelfs een beschermde status als Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).

Het zit zo: Nederlandse basterdsuiker wordt gemaakt door fijne kristalsuiker (gemaakt van suikerbieten) te mengen met suikerstroop (gemaakt van diezelfde suikerbieten). Hoe donkerder die stroop, hoe donkerder de basterdsuiker. Belgische cassonade wordt gemaakt door aan kristalsuiker melasse toe te voegen.

Nu begrijp ik waarom ik cassonade lekkerder vind. Melasse is de stroop die overblijft nadat suikerriet of – biet gekookt is en de gekristalliseerde suiker eruit is verwijderd. Het heeft een veel gelaagdere smaak dan gewone suikerstroop omdat het een baaierd aan mineralen bevat. Melasse is niet alleen zoet, maar ook een beetje zoutig en bitter.

In Frankrijk heb je overigens ook cassonade, maar die wordt gemaakt uit suikerriet, heeft een grovere structuur en smaakt weer anders. Nog een weetje: het woord basterdsuiker komt van ‘bastaardsuiker’, omdat het vroeger een product was dat overbleef na de suikerproductie. Vooruit, nog eentje dan: cassonade heet in België ook wel kinnekesuiker omdat op de verpakking van oudsher een kinderhoofdje staat afgebeeld. Zoet, toch?

Besmeer de boterhammen dik met roomboter en bestrooi met suiker. Als je geen kinneke- maar bastaardsuiker gebruikt, en durft, strooi er dan nog een piezeltje zout over.

Zonder schuldgevoel opeten.

Boterhammen met bruine suiker: witte of lichtbruine boterhammen (geen volkoren!) roomboter, op kamertemperatuur cassonade of bruine basterdsuiker

7 likes

Ik spaar/beleg via peaks, een bepaald percentage van m’n pintransacties per week wordt op peaks gezet.

1 like

:sob: Dit is materiaal voor nachtmerries :sob:

1 like

Ik zou zeggen fuck hun. En als je huidige werk niet je droombaan is gewoon lekker verder solliciteren maar dan bij bedrijven die hun shit wel goed geregeld hebben.

3 likes

Hebben jullie geen joppiesaus in België?

4 likes

Ik heb echt bij sommige dingen geen idee wat het is.

11 likes

@Dojacat Ik weet niet om wat voor een bedrijf het gaat. Maar helemaal als het een iets groter bedrijf is dan is het zo goed mogelijk dat ze jou gewoon echt zijn vergeten en dat het helemaal niet persoonlijk is. Misschien zit er zelfs al iemand anders op de positie van de persoon die jou aanneemt. Vroeger dacht ik altijd dat volwassenen dingen wisten en alles op orde hebben. Sinds ik werk weet ik dat dit zooooooooooooooo niet waar is. :sweat_smile: Dus ja, ik zou bellen en zeggen dat je dit voorbij zag komen en vragen of hun aanbod nog steeds geldt omdat jij nog steeds erg enthousiast bent. Nee heb je, ja kun je krijgen. Het gaat om jouw leven he. Voor dat bedrijf hoef je niet hard to get te spelen, die voelt toch niets.

5 likes

Ik ga over een tijdje waarschijnlijk verhuizen naar België (wel maar max. een uur over de grens bij Limburg) dus vind jouw polls echt leuk. Weet zo weinig van België als ik erover nadenk

3 likes

Oke door deze beschrijving heb ik mijn stem veranderd en op mammoetsaus gestemd.

1 like

Hahahaha jullie zijn wel echt koning van de sauzen hoor. De meeste sauzen ken ik niet!
Ik heb wel een keer in Dinant hele lekkere frites gegeten, en ik dacht dat ik een soort van American Fritessaus had besteld (van die groene die de Mac heeft) maar het was een rode saus die ook redelijk pittig was. :sob: Kan het kloppen dat dat Americaine heet? Frites waren heerlijk (we waren op huwelijksreis en bijna plat geregend, we gingen daar helemaal verkleumd schuilen en opwarmen en dus smaakte het goed) maar de saus vond ik niet zo lekker.

3 likes

Ja, ik zou solliciteren en/of je contactpersoon daar een berichtje sturen. Dat soort ‘beloftes’ raken vaak gewoon kwijt, zeker als er even tussen zit. Netjes is anders maargoed we zijn ook maar mensen.

1 like

Ik zou ook solliciteren. Wie weet hoe lang het anders weer duurt voordat je een soortgelijke functie ziet.

1 like

Normaal zou ik mayo nemen, maar Belgische mayo schijnt heel raar te smaken?

1 like

Koude curry, of speciaal saus (met tomatenketchup)

1 like

Ja, veel beter namelijk dan die veredelde fritessaus hier in NL.

8 likes

Nouuuu :frowning:
Zaanse mayo 4 lyfe

1 like