Stel je persoonlijke vraag #21

Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe het dan eigenlijk zit maar de NS is er duidelijk over lijkt me:

Per 1 december 2020 stelt de overheid het dragen van een mondkapje verplicht in publieke binnenruimtes. Dat betekent dat u niet alleen in de trein, maar ook op het perron en in het station een niet-medisch mondkapje moet dragen.

Overal dus.

5 likes

Ik zou hem gewoon overal op doen op het station omdat je hem ook op moet in de trein. En daarnaast is het best lekker warm zo’n mondkapje in de kou haha

1 like

Maar ik vind het wel gek dat er staat ‘publieke binnenruimtes’. Want veel perrons zijn buiten, soms zelfs zonder dak. Zien zij dat dan dus ook als binnenruimte?

2 likes

Tsja blijkbaar wel, aangezien ze expliciet ‘ook op het perron’ erbij zetten. Je moet wel een soort van ‘ingang’ door om daar te komen, dus ik denk dat dat gewoon het makkelijkst is ook om het eenduidig te houden. Stationdeuren door = mondkapje op. Anders wordt het nog ingewikkelder natuurlijk, hier wel en hier niet en hier weer wel. En mensen klagen al zoveel over onduidelijkheid, dus snap het wel.

Ja vind het zelf ook wel logisch dat ze de perrons er gewoon bijrekenen hoor! Maar hun statement vind ik dus niet super duidelijk, ze hadden beter kunnen zeggen:

Per 1 december 2020 stelt de overheid het dragen van een mondkapje verplicht in publieke binnenruimtes. Wij zien onze perrons ook als publieke binnenruimte. Dat betekent dat u niet alleen in de trein, maar ook op het perron en in het station een niet-medisch mondkapje moet dragen.

ofzo. Anders krijg je sowieso discussie met coronagekkies die dan zeggen: HIER IS GEEN DAK DIT IS BUITEN!!!

2 likes

Lekker

2 likes

In dit geval is het nauwelijks binnenruimte te noemen. Je gaat buiten een trap op en op het perron staat een gedeeltelijke overkapping, maar dat is het dan ook, verder is het eigenlijk een perron in de buitenlucht. Dus er is wel ruimte voor interpretatie en daar maken mensen natuurlijk graag gebruik van. :woozy_face: Je zou denken dat de Nederlandse overheid + de grote bedrijven na 9 maanden wel doorhebben dat zulke verantwoordelijkheid niet toe te vertrouwen is aan het Nederlandse volk haha.

3 likes

Maar de NS noemt het wel binnenruimte en daar gaat het toch om. Elders op de site staat ook nog dit

• Waar moet ik allemaal een mondkapje dragen?

Per 1 december 2020 is het verplicht een mondkapje te dragen in het station, op de perrons en in de trein. Dat geldt ook als je met meerdere personen (13 jaar en ouder) een taxi van en naar het station neemt.

• Ben ik verplicht om een mondmasker te dragen op het NS station?

Per 1 december is het verplicht om in publieke binnenruimtes een mondkapje te dragen. Perrons en stations worden gezien als publieke binnenruimte.

Ik zie daar geen ruimte voor interpretatie en mensen moet gewoon eens niet zo simpel doen en overal ruimte voor interpretatie willen zoeken en gewoon doen wat van ze wordt gevraagd. Zo groot is de verantwoordelijkheid dus niet, het wordt gewoon voor je voorgekauwd hier wat je moet doen. Je eraan willen houden is een tweede. Ik word een beetje simpel van steeds maar weer die randjes opzoeken.

17 likes

Ik heb dat ook besteld en vond het super super goor

Ja ik ben het met jou eens hoor, je hoeft mij niet te overtuigen. Mensen moeten niet zeuren en gewoon een kapje op doen voor die 3 minuten dat je daar staat. Maar mensen zoeken die grens nou eenmaal graag op en dat krijg je dus dit soort discussies op buitenstations, zelfs al lijkt het voor jou en mij misschien heel duidelijk.

2 likes

Ik zit vol verrassingen

2 likes

Ja snap ik, word gewoon een beetje geirriteerd van die mensen haha. Ik vind het probleem dus niet zo zeer dat de regels zo onduidelijk zijn maar dat mensen gewoon te belabberd zijn om zich eraan te houden en daarom steeds weer discussie zoeken. Het Nederlandse volk is echt een kutkleuter.

2 likes

Kun jij ook niet wachten tot de mondkapjesplicht weer voorbij is?

• Nee het maakt mij niet uit
  • Ja laat het maar snel weer voorbij zijn

0 stemmers

Snap wel waarom het zo is hoor en die reden steun ik ook wel maar ik kijk wel uit naar het moment dat ik gewoon zonder nadenken weer de trein in kan enz.

Heel lekker! Ik bestelde vroeger bij mijn snackbar wel vaker een vanille milkshake met espresso shot en rum. Heerlak.

7 likes

Ik vind het niet erg om een mondkapje te dragen. Met die plicht hoopte ik heel optimistisch dat alle discussies dan voorbij zouden zijn maar niks blijkt minder waar helaas. Zie post over het perron.

Trouwens, nu het koud is vind ik het zelfs wel chill, een extra stuk gezicht bedekken. Beetje als een baard maar dan zonder dat er eten in blijft hangen.

12 likes

Ik vind het eigenlijk wel chill, vooral als ik chagrijnig ben. Lekker met mijn grafkop anoniem over straat, voel ik me toch wat meer beschut tegen de boze buitenwereld en al haar irritante bewoners.

29 likes

Oud & Nieuw

• Nuchter
  • Drank
  • Drugs
  • Drank en drugs

0 stemmers

• Met een paar vrienden
  • Met een paar familieleden
  • Met vriend(in)
  • Alleen
  • Met een paar familieleden en vrienden
  • Fuck coronaregels
  • Geen idee nog

0 stemmers

Ik haat oud & nieuw dus ik ga zoals elk jaar niks doen, ben gewoon thuis met ons gezin en ga om 22.30 naar bed :joy:

13 likes

Oud&nieuw is echt stom, haat opblijven. Hier al afgesproken dat ik gewone tijd naar bed ga en man mij 45min voor jaarwisseling wakker maakt zodat we toch samen zijn. :joy:

2 likes

Met gezin want wij mogen hier niets doen.

2 likes