Stel je persoonlijke vraag #21

Ik ben echt de preutste persoon op aarde en was ook doodsbang voor een groot metaal ding in mn kut en vooral dat met je benen wijd voor een onbekende, maar het viel me echt 100% mee. Trek een jurk of iets langs aan zodat je zo lang mogelijk bedekt bent, dan gooi je je jurk even omhoog en letterlijk binnen 10 seconden is het gepiept. Ze maakt de eendenbek warm, duwt met haar vingers je schaamlippen opzij en dat ding is zo gevormd dat het makkelijk naar binnen glijdt. Dan wordt ie opgeklapt en dat voelt alsof er druk op staat vanbinnen, maar ik vond het geen pijn doen. Er zijn piemels waar ik meer pijn van heb gehad. Dan roert ze 3 rondjes met een borsteltje aan je baarmoedermond en dat kan dat zeurderige gevoel geven als wanneer je menstrueert. En that’s it. Ze haalt dat ding er weer voorzichtig uit, je gooit je jurk weer naar beneden en gaat weer door met je leven. Bij mijn huisarts doen de assistentes dit en die doen dit vaak meerdere keren per dag. Zij hebben vaak zelf ook een kut haha, dus weten hoe gevoelig dit is, psychisch en lichamelijk.

17 likes

Meestal doet de doktersassistente het en die roept je binnen en laat je even rustig je onderkleding uit doen, je sokken mag je aanhouden.
Dan legt ze rustig uit dat je hielen op de rand van het behandelbed mag zetten of eventueel in beugels mag leggen.
Ze doet een beetje glijmiddel op de eendenbek en warmt hem op met dr hand. Dan glijdt ie heel voorzichtig maar wel snel naar binnen, gaat door de vorm en het glijmiddel soepeler en minder gevoelig dan een tampon.
Dan doet ze hem open, dat kan een beetje oncomfortabel zijn, maar niet echt pijnlijk. En dan gaat ze met een borsteltje naar binnen en aait ze langs je baarmoedermond en kijkt ze even binnen. Ik voelde daar een hele lichte druk van die nog geen fractie van een onderbuikkrampje is.

Daarna zei ze dat alles er goed uit zag en legde ze uit hoe en wanneer ik m’n uitslag kreeg en kon ik me weer aankleden.
Nog geen 3 minuten binnen geweest in totaal.

4 likes

Zelftest bestellen! Supersimpel (zo lang je handen en een vagijn hebt iig). Ik wilde ook geen eendenbek en geen zin om nu in deze tijd naar de HA te gaan. Alsof je een tampon met inbrenghuls gebruikt, echt dit kan iedereen.

2 likes

Ik vond deze video van Zoe Sugg echt mega duidelijk en geruststellend om te kijken! Hij is wel lang maar het laatste gedeelte is een discussie over het belang van een uitstrijkje dus dat zou je makkelijk kunnen skippen.

2 likes

Ik heb 1x een uitstrijkje gehad, ik bereidde me voor op het ergste maar het doet echt geen pijn. Alleen toen ik van die tafel kwam lag er een enorme natte plek, ik schrok me dood en vroeg of dat uit mij kwam hahaha. Ik dacht dat ik zonder het door te hebben mezelf had ondergepist :woozy_face: Maar dat kwam dus gewoon van de eendenbek, die houden ze eerst onder de kraan

2 likes

Als je ALLES zou zeggen wat je zou willen zeggen, hoe gemeen zou je dan zijn?

• De grootste bitch / klootzak die je je voor kunt stellen
  • Waarschijnlijk dun ik mijn sociale contacten flink uit
  • Mensen zouden me af en toe aankijken met ‘wat zeg jij nou?’
  • Er veranderd niets met hoe ik nu ben of doe
  • Ik zou er misschien wel aardiger op worden

0 stemmers

Zou jij het wel eens lekker vinden om gewoon ALLES te kunnen zeggen, zonder dat dat raar gevonden wordt of negatieve bijverschijnselen heeft zoals iemand zwaar beledigen / je relatie verpesten?

• Zeker! I’m in!
  • Nah, hoeft niet voor mij
  • Moet ik nog even over nadenken

0 stemmers

Ik vind het helemaal niet erg, maar voel me wel ongemakkelijk als ze met drie man naar binnen (letterlijk) staan te gluren. De arts, assistent en geneeskunde student. En dat ik zelf dan niet kan zien wat zij precies doen of zien vind ik irritant. (Spiegel kon in die gevallen niet).

Tering wat lelijk dit haha. 3 van de 4 plaatjes doet me denken aan kinderspeelgoed.

1 like

Daarvoor kan werkgever juist een scholingsbeding opnemen. Elk jaar/maand wordt dan een gedeelte van de kosten afgeschreven en als je binnen die periode vertrekt dan moet je dat terugbetalen. Dat vind ik ook redelijk. Alles zelf betalen en nog in eigen tijd én verplichten is gewoon profiteren

De term eendenbek is niet meer van deze tijd, het heet een speculum. Je kan ook vragen of je die zelf mag inbrengen, dan hou je controle. De arts maakt hem dan zelf open.

3 likes

Ja helaas. Meerdere keren aangegeven dat ik dit niet oke vind en het niet hoef te horen.

Ik vind het ook helemaal niks die eendenbek, en bestel daarom de thuistest. Net zo veilig en je kunt het gewoon zelf doen. Mocht daaruit blijken dat je drager bent van HPV moet je alsnog een uitstrijkje laten maken, maar als dat niet zo is, dan hoef je ook geen uitstrijkje te laten maken omdat de kans op baarmoederhalskanker dan zeer gering is.

2 likes

Wat een bizarre opmerking voor iemand in de zorg. Sowieso rare opmerking maar ik sta er nog meer van te kijken dat iemand op een ambulance zoiets zegt.

2 likes

Ja waarom je daar dan uberhaupt nog werkt is mij een raadsel.

1 like

Ben ik de enige die nu moet denken aan die forummer raspberry baret :no_mouth:

2 likes

Wie :see_no_evil:

@Eddie weet dat nog wel

2 likes

Ben benieuwd haha.

1 like

Ooooh ja dat ging echt te ver

2 likes

Vertel vertel :see_no_evil:

1 like