Stel je persoonlijke vraag #21

Maar het is qua ingrediënten wel bijna hetzelfde toch?

Ingrediënten willekeurig supermarkt kerriepoeder: kurkuma, koriander, mosterdzaad, fenegriek, peper, komijn, karwijzaad, gember, piment, nootmuskaat, selderij

Ingereden TRS curry powder: kurkuma, koriander, mosterdzaad, fenegriek, peper, komijn, chili, knoflook, zout, venkel

O ik vind het wel een essentieel verschil eigenlijk. Nootmuskaat en selderij zitten echt (bijna) nooit in onze currypoeder. Verder vind ik die van TRS bijv ook nog te ‘geel’, maar zie ik wel venkel.

De verhoudingen zijn ook belangrijk, maar bij allebei mis ik wel essentiële ingrediënten.

Oh huh wat is kerrie niet een losstaand iets maar een combinatie van ingrediënten :sweat_smile:

12 likes

Kerrie(blad) is ook wel een losstaand iets, wordt ook gebruikt in de indische keuken. Misschien daar je verwarring van?

2 likes

Hmm of kurkuma misschien haha

1 like

Haha ja dat kan hem ook zijn

Pizza funghi en dan dippen in knoflooksaus, zo lekkerrrr.

1 like

Ja, iedere familie heeft vaak zijn eigen voorkeur en samenstelling. Mijn oma droogde vroeger zelf de kruiden en liet ze malen, nu ze dat niet meer kan kopen we vaker commerciële merken voor het gemak. Ook wij hebben onze specifieke voorkeuren (zuid Indiase achtergrond en deels ook fusion door het huidige verblijf in Maleisie.)

De currypoeder vormt ook een basis en die is bij ons vaak hetzelfde, die vul je weer aan voor een specifieke curry. Dus garam masala van TRS gebruik ik er ook bij, maar eigenlijk alleen voor noord Indiaas curries (die eet mijn familie bijv bijna niet).

Edit: curry leaves (kerrieblad) is trouwens wel echt iets wat megaveel gebruikt wordt maar wat in Nederland bijna niet vers te krijgen is. Zo zonde, want is echt een game changer. Ik haalde het vroeger bij het Indiase district in Parijs, dan kocht ik 4 verse takken en dan vroor mijn moeder alle bladeren in. Nu moet ik het doen met gedroogd.

Dubbel edit: ik ben trouwens geen India expert, ik ben ook maar een bastaard. Alleen kerrie is in ons gezin echt een no go haha. Het wordt beter, maar vroeger waren ingrediënten (en restaurants nu nog trouwens) vooral gericht op de Surinaamse Indiase keuken (Hindoestaans), en voor onze keuken bijna niet.

19 likes

Jaaa, ik wil daar sowieso een x een bestelling doen want ze hebben ook veel Mexicaanse pepers en producten die je nergens anders kan krijgen.

De Indiase keuken is ook zo divers, je vindt vast wel iets wat je lekker vindt!

1 like

Heb op overheerlijk gestemd maar ik moet toegeven dat ik tot nu toe alleen de tatta versie van knorr wereldgerechten heb gegeten, dus ik weet niet of ik echt recht van spreken heb.

Mocht iemand hierdoor beledigd zijn dan haal ik mijn stem met liefde weg, haha

3 likes

afbeelding

1 like

Ja er bestaan dus wel curry leaves en ik dacht heel lang dat kerriepoeder gewoon gemalen curryleaves was haha. Kwam er pas best laat achter dat het een kruidenmix is.

@Bunnyslippers ik heb deze wel eens besteld! https://shop.westlandpeppers.com/nl/product/curry-bladeren/

2 likes

Ik was vroeger echt een hele slecht eter maar ook dodelijk verlegen en toen ging ik bij mijn nichtje logeren wat al een veel te heftige sociale activiteit was en toen ging mn tante ook nog dat gerecht maken :flushed::flushed::flushed: ben er nu nog van ondersteboven. Het moment dat ik die rozijnen erin vond. Mijn goddd

12 likes

Ongevraagd advies maar dit is mijn lievelings met curryblaadjes! Heb tot nu toe altijd gedroogde gebruikt maar denk dat ik deze ook eens ga bestellen, ben benieuwd naar het verschil

(Sowieso m’n lievelingssite voor Indiaas, is van een Indiase mevrouw die in Amerika woont dus vaak met vervang-suggesties voor ingrediënten die lastiger te krijgen zijn)

8 likes

Oh dan is dit ‘m niet voor je nee hahaha sorry :’)

1 like

Haha dit forum, hier kun je echt ooooveral een mening over hebben. Zelfs over fuckin kerrie. Alleen hier heb ik zelf dan geen mening over.

10 likes

Ik heb een collega die het uitspreekt als KURkema, dus nu kan ik het niet anders dan dat het een Friese schaatser is.

14 likes

Nou he, nog iets waar het forum snobistisch over is blijkbaar :sweat_smile::laughing:
Ik wist niet dat mensen het vergeleken met aromat trouwens. Is dat dan omdat de curry uit de winkels conserveringsmiddelen enzo bevatten?

Rudolph is een schat en ik overweeg nog steeds om -als ik ooit een jongen krijg- hem te vernoemen (mijn man heeft geveto’d helaas).
Maar ik vind het zo erg als hij woorden verkeerd uitspreekt.

Vanielje
Smeu-ig
Meepol Sijrup

12 likes

Love aromat :heart: en maggi ook trouwens.

6 likes