Stel je persoonlijke vraag #21

Nou het is wel een slecht idee als we nog volop met corona zitten en de treinen afgeladen zitten hierdoor en het overal veel te druk wordt toch. Zoals blijkbaar in Belgie zo was.

6 likes

Als ik niet ontbijt voel ik me de hele dag beroerd en ellendig. Daarom vind ik het ook zo bijzonder om voor te stellen dat er mensen zijn die nooit ontbijten haha. Ik vind het een heerlijk momentje in de ochtend, lekker kopje thee of koffie erbij. Mmm

3 likes

Ik heb een treinabonnement dus het boeit me niet zoveel haha.

2 likes

Oh sorry, te snel gelezen. Ik moest denken aan dat maffe plan om 10.000 euro aan iedere jongere te geven. Snap dat iedereen bezig is met het verkiezingsprogramma maar vond dat wel heel erg obvious jonge kiezers lokken met een plan dat leuk klinkt maar dat, als je er langer dan 3 seconden over nadenkt, gewoon een slecht idee is. Sluit me wat het treinkaartjesding betreft aan bij @Lemongrab trouwens!

4 likes

Is voor na corona toch. Maarja na corona, wat is dat?

Voorjaar of zomer zeggen ze toch, is nog maar de vraag of we dan al na corona zitten (ik denk het niet).

3 likes

Ik denk dat ze er vanuit gaan dat we dan alles wat meer onder controle hebben en inderdaad ook gevaccineerd zijn. Wellicht wordt het plan uitgesteld als we dan nog in een 5e lockdown zitten.

Nu mag je ook gewoon nog dingen doen, dus dan heb ik liever dat mensen met de trein gaan ipv met de auto.

Misgelopen omzet voor de vervoermaatschappijen vooral!

Om het openbaar vervoer te compenseren voor het verlies aan inkomsten, heeft het kabinet 1,5 miljard euro uitgetrokken, op voorwaarde dat de vervoerders de dienstregeling op peil houden. ‘Met de beschikbaarheidsvergoeding heeft het Rijk als het ware de onverkochte stoelen overgenomen. We zouden graag zien dat we deze, zodra de situatie dat toelaat, beschikbaar maken voor alle Nederlanders’, zegt Kröger. Om drukte in de spits te vermijden zouden de gratis ritten voor de daluren moeten gelden.

De NS denkt dit jaar een miljard aan inkomsten mis te lopen, de rest van het openbaar vervoer tussen de 800 miljoen en een miljard.

En idd "Brussel hoopt dat de kaart de toeristische, commerciĂ«le, recreatieve en culturele sectoren steunt omdat het burgers aanspoort ‘om met de trein ons mooie land te ontdekken of te herontdekken’", maarja ik denk dat de cultuursector op dit moment meer heeft aan harde knaken dan aan een mogelijk vooruitzicht op verbetering in het voorjaar.

3 likes

Ik denk bij het lezen van dit echt: ga je druk maken om het echte probleem.

1 like

Ik zit hier nog even over na te denken, maar als ik het goed begrijp heeft de overheid de NS al gesteund met 1,5 miljard en zeggen ze nu, min of meer achteraf, ‘dan willen we wel dat dat bedrag aan mensen ook daadwerkelijk vervoerd wordt’? Ligt het aan mij of is dat een beetje krom? NS heeft het ook over misgelopen inkomsten en ik kan me dat wel voorstellen want denk dat veel mensen die kaart gewoon in gaan zetten voor reizen die ze toch al zouden maken. En het cultuurargument vind ik een beetje bullshit inderdaad, precies wat jij zegt in je laatste zin.

1 like

Haha ja ik snap je reactie, aan de andere kant: dit zijn plannen die worden gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het is letterlijk hun baan om zich druk te maken over de Nederlandse (spoor)wegen. Genoeg mensen die zich druk maken om corona en vaccins en steunpakketten, maar dat is gewoon niet hun straatje dus daar hoeven ze zich ook niet echt mee bezig te houden.

3 likes

Zoals? Klimaatverandering?

Uiteindelijk gaat 't er toch gewoon om dat meer mensen met de trein gaan ipv met de auto omdat dit beter is voor het milieu. Corona e.d. wordt er nu gewoon bij betrokken, wat ook zeker een goed punt is.

1 like

Ja ik denk het? Ik weet niet hoe dat in z’n werk gaat maar ik neem aan dat er niet zomaar 1,5 miljard euro is beloofd zonder verdere voorwaarden (“stuur ff een tikkie” haha), maar dat er is afgesproken tussen de overheid en de NS om dat gat uiteindelijk op te vangen maar wel met ruimte voor zulke constructies of andere afspraken?

In het artikel staat ook wel dit, denk dat ze idd daarmee doelen op dat er ook mensen zijn die dit voor hun werk gaan gebruiken ipv als extra ritje dat ze anders wel hadden gemaakt ofzo.

De NS staat niet afwijzend tegenover het voorstel, ‘maar dan moeten we wel gecompenseerd worden voor de inkomsten die wegvallen’, aldus een woordvoerder. De beschikbaarheidsvergoeding dekt maar tot 93 procent van de verliezen die de vervoerders lijden.

1 like

Ik werk 36 uur in 5 dagen. Zo rond de 7 uur per dag. Ene dag meer, andere dag minder. Als mijn werk af is, is het af. Ik vind het wel lekker zo.

3 likes

Ik heb de reacties nog niet gelezen maar in BelgiĂ« is dit een fiasco. Eerst besliste de overheid dit, zonder dat de NMBS (NS) op de hoogte was. Dan was het haast onmogelijk om ze te bestellen, de website lag constant plat. Daarna was het zomer en mooi weer, maar konden we ze niet gebruiken want ‘‘pas geldig vanaf oktober, en maar 1 retourtje per maand’’. In oktober gingen we in tweede Lockdown, alle horeca en niet-essentiĂ«le winkels gesloten en thuis-werken de norm. Dus imo echt compleet nutteloos.

4 likes

Ik doe ene week 4 en andere week 5. De meeste collega’s doen volgens mij 4x9, maar dat vind ik echt veel te lange dagen. Vind 7.30 te vroeg en alles na 17.00 te laat. Met thuiswerken kan het wel, maar naar kantoor heb ik ook nog 45-60min reistijd

2 likes

Ik werk 4x9 en laf it! Scheelt ook wel dat mijn vrije dag de vrijdag is dus ben geprivilegieerd :grimacing:

2 likes

Indien mogelijk, 5x8 en de overgebleven uren sparen als vakantiedagen. Lekker veel weken weg, heuj! (zo doe ik het)

3 likes

Ik miste de 1e zin dat het een droom was haha dus was helemaal ah inbeelden bij het slot hoe dat varken voor de auto stond #nietechtwakker

Ik heb dit ook, alleen is de woensdag mijn vrije dag. Ook heel chill, breekt zo lekker de week.