Stel je persoonlijke vraag #22

Dat lijkt me wel echt een nadeel, ik denk dat mensen boven de 185cm al niet eens meer languit kunnen liggen.

Ik en mijn vriend sturen elkaar bijna de hele dag door voiceberichtjes haha.

1 like

Heb jij wel eens fraude gepleegd? (Anoniem)

• Ja, 1 keer
  • Ja, een paar keer
  • Ja, regelmatig
  • Nee

0 stemmers

Echt fraude denk ik niet, maar altijd eerlijk? Nee.
Zo heb ik wel eens met loterijen meegedaan waarbij je een welkomscadeau krijgt en eerste lot gratis is en daarna direct opgezegd. Ik denk niet dat het echt fraude is, maar eerlijk is het ook niet.

Ik noem dat een leugentje om bestwil

2 likes

Ja die handtekeningen vervalsen :smiley: , heb ik wel meerdere keren gedaan.

2 likes

Handtekening vervalsen op de middelbare zat ik niet aan te denken, maar studieschuld verzwijgen wel!

1 like

Is zwart betaald krijgen ook fraude? Zoja dan ja.

2 likes

Maar fraude is toch ook weer niet zo gangbaar dat iedereen dat doet, of hebben we andere definities van fraude? Een handtekening van je ouders vervalsen om niet naar gym te hoeven noem ik geen fraude.

5 likes

Ja dat is ook fraude

@Victoria ik ook niet! Ken zelf in m’n omgeving echt veel mensen (en ikzelf ook!) die sjoemelen met de regels. Op een ander adres ingeschreven staan, cash geld in de kluis zodat je geen belasting hoeft te betalen, bonnetjes van etentjes bewaren om vervolgens als aftrekpost op te kunnen geven voor hun bedrijf…

3 likes

Nou dan heb ik gestemd op 1x maar het zal vast vaker zijn geweest als ik beter nadenk.

O ja, als je dit soort dingen allemaal bedenkt gaat het toch best hard natuurlijk, @Victoria. Ik kon niet zoveel voorbeelden bedenken eigenlijk. En zwart werken heb ik als puber ook wel gedaan, net als veel mensen denk ik.

2 likes

Mijn fooi werd cash betaald en die heb ik nooit aangegeven, was elke week tussen de 60 à 150 euro.

7 likes

Ja eigenlijk zou je een meerkeuze poll moeten maken met soorten fraude om een beter beeld te krijgen

Als je minder dan ~€6000 per jaar verdient hoef je geen loonbelasting te betalen en als je totale inkomsten (zwart of wit) onder dat bedrag zijn mag je dus zwart werken. Dus als je als tiener hebt opgepast of auto’s gewassen voor geld is dat niet direct frauderen.

2 likes

Na mijn situatie nu is (even in spoiler want voelt fijner? lol oke).

Samenvatting

Ik doe een re-intregratie traject ergens sinds begin dit jaar en sinds 3 maanden ofzo heb ik onofficieel de betaalde baan van een vriendin van mij daar overgenomen, ik heb geen contract en doe nog gewoon officieel een traject (ook al ben ik alleen nog maar bezig met schoonmaken) maar krijg wel elke week een boodschappenkaart voor mijn werk. Officieel is dat ook zwart werken en fraude volgens mij.

Dit gaat ook niet tot in de eeuwigheid zo door hoor, ergens volgend jaar stopt mijn traject sowieso en dan moeten we maar even kijken hoe ze mij wel in loondienst kunnen nemen of ik dat ik ergens anders aan de slag ga.

Als je het zwart krijgt, moet je het inderdaad officieel wel aangeven en dan zul je er wel belating over moeten betalen, aangezien dat nog niet gedaan is.

Ik had zelf niet aan zwart werken gedacht. Dat heb ik in mijn jeugd veel gedaan, dus daarom maar op ja, regelmatig gestemd.

1 like

Ik dat geval heb ik toch m’n stem aangepast. Ik verleng mijn Rotterdampas al jaren terwijl ik allang geen student meer ben :’)

3 likes

Volgens mij 15 euro tegenwoordig. Eerst moest dat bij die balie inderdaad en dan gingen ze een nieuwe foto maken. Nu krijg ik sinds 2 jaar gewoon een brief om te verlengen en dan moet ik geld overschrijven en dan issie verlengd.

3 likes

Overdwars zitten is lekker! Met je benen over de rand en je rug tegen de zijkant van het bad :slight_smile: heb je dat wel eens geprobeerd? Ik glijd anders ook weg.