Stel je persoonlijke vraag #22

Haha sorry, hopelijk zijn jij en @cremeinyourcoffee snel weer vrij!

2 likes

Over cito:
Cito is een instituut dat toetsen ‘maakt’.

Iedere basisschool is verplicht om een leerlingvolgsysteem te hebben om lln te volgen. Bijna altijd gebeurt dat dmv citotoetsen (in jan. en juni voor groep 3 t/m 7), omdat er niet veel anders is

Edit: kleuters (4 jarige!!!) Maakte voorheeb ook zo’n citotoets
 op hun eigen niveau maar echt sommige kinderen zaten net een paar weken op school en moesten dsn een cito maken. Voor wie? Waarom? Om daaruit op te maken dat een kind nog niet kan tellen. Jezus hij is 4! Laat een kleuter lekker spelen en ontdekken en biedt hem een rijke speelleeromgeving ipv cito’s afnemen. Dan leert een kind vanzelf klanken, letters, cijfers en voorbereidend lezen en rekenen. We hebben toch geen cito nodig om te ontdekken of een kind rijp is voor groep 3. Waar gaat het heen.
Gelukkig hoeven die tenminste niet meer halleluja!!

Dan heb je ook nog de eindtoets in groep 8, die zijn er meerdere: cito, iep etc.

Adhv al die toetsen + methodetoetsen + advies leerkracht komt dus nu een advies tot stand.

Grappig detail: eindtoets was voorheen voooor het advies, dus vrij veel druk op zo’n toets. Deze score weegt dus echt mee voor je middelbare school advies. Dat is laatst veranderd: eerst advies, daarna eindtoets (valt de eindtoets hoger uit, kan het advies hoger aangepast worden. Niet omlaag).

Nou afgelopen jaar door corona dus geen eindtoetsen. Boeiend want advies van meerdere jaren en leerkrachten etc.
Spreek ik voor de lockdown een groep 8 collega en ikzei: ja straks gaan de scholen alleen open voor groep 8 want anders missen ze iets voor de eindtoets. Maar boeiend die eindtoets en al die andere verdomde citotoetsen. zullen we gewoon straks lesgeven en fijne momenten creĂ«eren voor al die kinders ipv ons druk maken over die stomme eindtoets en cito’s (ik hou niet van cito’s. Kan er heeel weinig mee en zegt mij ook zeer weinig over de kinderen dusse lekker schrappen die hap).

Geen idee wat ik met deze post wil btw :woman_shrugging: misschien mijn citohaat uitleggen :joy: nee grapje, maar wordt zoveel soms aan vastgehouden.

18 likes

Haha ik heb dus jet om 9 uur nog even een blokje om gedaan zodat ik vandaag toch nog buiten ben geweest :stuck_out_tongue:

1 like

Ik heb bijna tien jaar in het basisonderwijs gewerkt als invalleerkracht, op veel verschillende scholen en ook regelmatig bij kleuters, maar dit herken ik gelukkig niet. Ook toen de Cito nog wel werd afgenomen in groep 1 en 2, werden kinderen die korter dan drie maanden op school zaten uitgezonderd. Overigens deel ik je mening :smile:

Ik ben echt een kluizenaar en elke dag neem ik me voor “vandaag een lekker stuk wandelen, is goed voor je”. Maar ik eindig elke avond op de bank voor alle uren dat ik wakker ben.
Echt slecht voor me dat de sportscholen dicht zijn. Toen kwam ik tenminste nog buiten om daar heen te gaan + ik sportte. Nu lig ik alleen maar te vreten

17 likes

Gelukkig vaak wel, helaas niet altijd. Ik heb een keer stage gelopen en daar moesten ook deze kinderen mee doen :woman_shrugging::woman_shrugging:

1 like

Mijn moeder stond er dus op dat wij, haar kinderen, die toetsen niet maakten. Ze vond het onzin omdat werkjes in de klas vaak al genoeg zegt. Ik heb alleen de Cito in groep 8 gedaan. Maakte je dat vaak mee, dat ouders dat niet wilden en hoe wordt daar mee omgegaan? Of ja misschien bij kleuters dus minder ervaring mee?

Hebben wij trouwens op de middelbare ook allemaal zoiets als Cito moeten doen? Kan me herinneren dat ik toen ook eens geen test heb gedaan en de rest van de jaarlaag wel.

Ja same, als ik de poll zo bekijk ben ik wel in vrij beschamende kluizenaarsstaat. Het is ook echt niet goed voor me, ik ga nu nog maar even op het balkon staan en morgenochtend de dag beginnen met een wandeling. Meteen nul structuur en discipline als ik het niet van buitenaf opgelegd krijg.

2 likes

Onbegrijpelijk vind ik dat, gelukkig zijn ze ervan afgestapt. Sommige vragen waren ook niet duidelijk. Ik herinner me ‘Zet een kruisje bij het kind dat een badpak draagt’ en dan kenden ze het woord badpak niet (maar wel het woord zwempak, wat ook prima is), maar dat mocht je dan niet toelichten of zo.

1 like

Wow echt. Gaaf van je moeder!
Ik heb dat nog nooit gehoord. Bij mij in groep 3 leggen de meeste ouders gelukkig nog weinig druk erop. Als ze goed in hun vel zitten, zich ontwikkelen mtb lezen/rekenen dan vinden ze het vaak al goed.

De leestoetsen (avi) vind ik wel heel nuttig btw, daarmee kunnne kinderen verder op niveau lezen en adhv de toetsen leesboeken kiezen bij hun niveau. Dat heeft tenminste nog nut.

Heb in groep 7 wel een keer paar ouders gehad die boos werden dat hun kind zo laag scoorden, want wat als het kind niet naar havo zou kunnen? :thinking::roll_eyes:

2 likes

Ja dat is stom he. Ik kan t soms niet laten om dan zwempak te zeggen hoor :see_no_evil: ligt natuurlijk aan de vraag en het doel :sweat_smile:

1 like

Bij mezelf storend, bij anderen boeit het me niets

5 likes

Imperfectie is sexy

5 likes

Wow dan ben ik echt een enorme sexbom.

19 likes

Mijn antwoord komt heel oppervlakkig over en dat is het ook, maar ik heb dat alleen specifiek met gebitten. Andere ‘imperfecties’ boeien me niet zoveel.

2 likes

hahaha. ik vind het vaak niet sexy, maar ook zeker niet storend. meer iets unieks! maar die stond er niet tussen dus vandaar geen mening haha

1 like

Dat ik geen toetsen ‘mocht’ maken vond ik niet erg, maar ik kan me wel discussies tussen mijn moeder en leerkrachten herinneren en hoe er door leraren over haar gedacht werd. Dat vond ik natuurlijk niet leuk.

@Lentex Mijn moeder wilde dan wel weer dat ik naar het vwo ging ipv havo/vwo en heeft daar ook discussie over gehad :’) (achteraf gezien snap ik haar ook wel. het niveau tussen havo/vwo en vwo was echt heel groot op mijn middelbare)

3 likes

Overdenk jij situaties vaak? Dat je piekert enzo

• Ik overdenk vrijwel alles
  • Ik overdenk heel vaak
  • Ik overdenk af en toe. Ligt aan de situatie
  • Ik overdenk amper
  • Ik overdenk nooit
  • Ik weet niet niet
  • Anders

0 stemmers

Maar het is geen piekeren zei de psycholoog. Dat is als je oplossingen probeert te vinden, of denkt ‘had ik maar dit dat zus zo’. Ik loop vaak situaties oneindig vaak na in mijn hoofd, probeer geen oplossingen te vinden ofzo. Heel vermoeiend.

5 likes

Ja heel vaak en als mijn angststoornis opspeelt bijna alles.

2 likes