Stel je persoonlijke vraag #22

Waarom is er nu al zo’n groot verschil in stemmen? Is de bovenste poll te controversieel? Te zwart-wit?

Ik vind dat we vaccinatieweigeraars op heel veel plekken mogen weghouden, maar ze medische zorg ontzeggen… ik denk niet dat je dat moet willen.

49 likes

Ja helemaal mee eens.

Een verschil van 2 stemmen valt toch mee. Ik denk dat op de 2e de meeste mensen al weten wat ze ervan vinden en over de bovenste vraag mensen misschien nog wat langer moeten nadenken om hun standpunt te bepalen.

Wat bedoel je met verschil in stemmen? Welke pol tegenover welke pol?

Edit: oh de aantallen die stemmen, geen idee!

1 like

Voor gym bedoel je?
Daar stond niets ingevuld. Dat was bij de leerlingen die echt langere tijd een blessure hadden ook zo en er was eigenlijk geen haan die er naar kraaide.

(Klinkt nu als een feest, die middelbare school, maar omdat er zo weinig zicht op leerlingen en controle was, zagen leraren het ook niet als er wel iets aan de hand was. Zoals gepest of seksueel grensoverschrijdend gedrag).

Wij ook geen BT radio maar doen een aux kabeltje tussen telefoon en autoradio en dus toch spotify.

Ik weet het zelf nog niet zo goed. Ik vind het in ieder geval verdomd irritant dat die mensen geen “risico” willen lopen, niet geloven in corona etc, maar wel van hetzelfde medische vangnet gebruik willen maken indien nodig. Net als christenen die dan geen vaccin willen want God, maar wel naar het ziekenhuis want… God? Onthouden is wel heel heftig, maar ik twijfel zelf wel.

1 like

*sommige christenen

6 likes

Ja dat spreekt voor zich. Als ik zeg “net als mensen die” dan begrijp je ook dat ik het niet over alle mensen heb.

Oke toch een voordeel aan je fabriekschool. Wel ongezellig lijkt me, zo onpersoonlijk.

Het is ook verdomd irritant maar dat betekent niet dat ze geen menswaardige behandeling verdienen, zoals een eerlijk rechtsproces en medische zorg. Veroordeelde criminelen krijgen ook gewoon medische zorg terwijl die ook een gevaar zijn voor andere mensen. Ik denk ook dat er maar weinig medisch personeel is die zullen weigeren medische zorg te verlenen. Stel je voor dat medisch personeel altijd besluit iemand met wie ze het niet eens zijn zorg te weigeren… Dat levert geen fraaie taferelen op en ik denk dat we heel blij mogen zijn dat wij daar in Nederland niet mee te maken hebben. Voor mij staan zulke maatregelen gelijk aan knokploegen die verdachten opjagen en voor eigen rechter gaan spelen: dom, gevaarlijk, en niet de bedoeling.

Om ook nog even de Nederlandse artseneed te citeren:

Ik stel het belang van de patiënt voorop en eerbiedig zijn opvattingen.

14 likes

Ja ik had zelfs nog in de bovenbouw ‘bewegen sport en maatschappij’ erbij gedaan ik kon blijven gymen. Echt heerlijk in de zomer op dat veld al die dingen doen

1 like

Maar dit voorbeeld en de criminelen zijn wel anders dan dit geval he. Hier kiezen mensen er bewust voor om het risico te lopen op corona + zij verhogen ook het risico voor heel de samenleving en dan krijgen ze hetgeen waar ze zelf de keuze voor hebben gemaakt. Het gaat er niet om of mensen het ermee eens zijn of niet maar ze hebben zelf voor het risico gekozen en leveren veel extra zorg, potentieel kosten en potentieel extra zieken en doden op voor de rest van de samenleving daarmee.

Niet dat ik per se vind dat antivaxxers geen zorg mogen krijgen, maar ik vind je voorbeelden niet opgaan in dit geval.

1 like

Maar ja dat valt te zeggen voor heel veel dingen toch? Iemand die zijn hele leven gerookt heeft en daardoor longkanker krijgt heeft ook zichzelf en anderen schade toegebracht terwijl hij de mogelijke gevolgen wist. Dat kost de maatschappij ook geld. Mag je die dan ook weigeren?

2 likes

Dit kun je toch over heel veel ziektes en keuzes zeggen.

Nou dat is inderdaad de volgende vraag misschien wel. Wat we al wel doen bij sommige verzekeringen is een korting geven als je niet rookt/veel soort/vegetariër bent, ik geloof best dat we op den duur ipv korting extra kosten gaan opleggen aan mensen die dit soort keuzes maken.

Nogmaals ik ben niet pro zorg ontzeggen maar ik vind het wel interessant om over die kant na te denken en wat ik wel/niet ethisch zou vinden. Je kan natuurlijk nooit zeggen: oh deze meneer besloot naar zn werk te gaan met de auto en heeft een auto-ongeluk gehad? Ja jammer, zelf risico gelopen graag 30k aftikken!

Is dat al zo? Hoe wordt dat gecontroleerd dan? En mensen korting geven op hun zorgverzekering is toch iets heel anders dan zorg weigeren?

Ik vind dit heel moeilijk. Ik had laatst op Facebook een discussie met een wappie en die zei doodleuk “ja, ik had klachten en heb me laten testen van de week en heb daarna gelijk lekker boodschappen gedaan, nu jij weer!!!” En dan denk ik echt, mens, als jij het zo leuk en niet erg vind dat je potentieel andere mensen naar de IC stuurt, geef jij je plek dan maar op.

Weigeren bij evenementen etc ben ik sowieso voor, maar die mensen moeten ook gewoon boodschappen doen en werken waarschijnlijk en dan zijn ze gewoon een risico. Maar medische zorg is natuurlijk wel een basisrecht. Lastig.

2 likes

Ja dat is al zo en geen idee hoe ze het controleren. En dat is iets anders, maar is wel een beweging de kant op van gedrag naar kosten in de zorg. Ik benader dit gewoon filosofisch.